Úspěšní a ti méně úspěšní z GP Velké Británie
GP Velké Británie byla dokonalou oslavou britského motorsportu zakončená vítězstvím Lewise Hamiltona.
Úspěšný: Lewis Hamilton
Kolonku úspěšných musíme opět otevřít vítězem závodu. Lewis Hamilton čekal na 104. vítězství dlouhých 56 závodů nebo dva a půl roku, chcete-li. Kdo by to byl po GP Saudské Arábie 2021 řekl! V přechodných podmínkách ukázal Hamilton, proč je statisticky nejúspěšnějším pilotem v historii F1. Nejprve se před přezutím na přechodné pneumatiky dostal před Russella, což znamenalo v “double” pit stopu velkou výhodu. Během vysychání trati dokonale využil strategické chyby McLarenu a po návratu na suché pneumatiky se dostal před vedoucího Norrise, kterému dokázal ujet. Navíc odolal závěrečnému tlaku znovuzrozeného Verstappena a zaslouženě vyhrál GP Velké Británie již podeváté v kariéře.
Méně úspěšní: McLaren
Je “prokaučované” vítězství McLarenu novou tradicí letošního šampionátu? Pravděpodobně ano. McLaren měl opět díky Norrisovi (i Piastrimu) vše pevně ve svých rukou. První, naprosto nepochopitelnou chybou, bylo ponechání Piastriho na mokré trati o kolo déle, než zajeli všichni favorité. Podobná chyba přišla při návratu na suché pneumatiky. Hamilton se díky o kolo dřívější zastávce a pomalejšímu pit stopu Norrise dostal do vedení. McLaren navíc nasadil Norrisovi nejměkčí sadu i přesto, že měli k dispozici čerstvou střední. Ani Lewis Hamilton nerozuměl tomu, proč Norris nedostal žlutou sadu, která by ho pravděpodobně dovedla k vítězství. McLaren se ještě v bojích o vítězství má rozhodně co učit.
Úspěšný: Max Verstappen
Z nezaujatého hlediska můžeme říci, že Red Bull byl v Silverstone až třetím nejrychlejším monopostem. Skončit na druhém místě je tedy rozhodně malým vítězstvím, i když stačilo pár kol a mohlo z toho být další opravdové vítězství. Verstappen v závodě zachoval chladnou hlavu i přes nedotáčivý monopost RB20, kterému nepříznivé podmínky vůbec nechutnaly. Po přezutí na suché pneumatiky Verstappen ožil, přeskočil Norrise a tlačil na Hamiltona. Na více než druhé místo to nestačilo, nicméně v šampionátu jezdců získal na nejbližšího pronásledovatele Norrise další tři body.
Méně úspěšný: Sergio Pérez
Sergio Pérez má nůž na krku a to v podstatě doslovně. Zatímco v trénincích to vypadalo, že by Pérez mohl po delší době zažít solidní víkend, výlet z trati a uvíznutí v kačírku v Q1 rozhodl o jeho osudu při GP Velké Británie. Psychicky rozložený Pérez dostal pro závod novou pohonnou jednotku a startoval z boxů. V závodě však nic nepředvedl, navíc ho samotný Red Bull zazdil brzkým povoláním pro přechodné pneumatiky. Pomyslnou (kyselou) třešničkou na nepovedeném dortu je to, že od vítězného Hamiltona a týmového kolegy Verstappena dostal v cíli dvě kola. Může to být horší? Každý víkend si myslíme, že to již více nejde, ale Checo bohužel objevuje závod od závodu hlubší dno. Na reparát má čas údajně pouze do Belgie, poté hrozí jeho nahrazení před letní pauzou.
Úspěšný: Nico Hülkenberg
Ještě před pár týdny jsme považovali RB za tým, který určuje tempo ve středu pole. Poslední závody se však zvedá Haas a zejména zásluhou Nica Hülkenberga nyní americká stáj ztrácí na RB pouze čtyři body. Hülkenberg dojel stejně jako v Rakousku na šestém místě, byl nejlepším ze zbytku světa a dokonale využil trápení Leclerca, Péreze a odstoupení Rusella. I přes nepovedený start se mu za sebou povedlo udržet oba Astony, což by v kontextu celé sezóny mohlo znamenat výzvu v boji o páté místo v poháru konstruktérů.
Méně úspěšný: Charles Leclerc
Zaprodal Monačan za vítězství v domácí GP Monaka svojí duši? Zatím to tak vypadá. Od úžasného vítězství v Monaku Leclerc bodoval pouze v Barceloně (páté místo) a ve sprintu v Rakousku (sedmé místo). Základ pro nepovedený víkend položil Leclerc již v sobotní kvalifikace, kdy mu těsně unikla Q3. Po startu z 11. místa se Ferrari uchýlilo k odvážné strategii a vyslalo Leclerca pro přechodné pneumatiky dříve, než začalo být pořádně pršet. To Leclercovi v podstatě zničilo závod, ale na druhou stranu mohl Leclerc inženýra upozornit, že na přechodné pneumatiky to ještě není. Po závodě sdělil Leclerc novinářům, že sám aktuálně neví, jak se z této mizérie dostat.
Úspěšný: Carlos Sainz
V kontextu s nepovedeným víkendem Charlese Leclerca je třeba pochválit práci Carlose Sainze. Ferrari se při vývoji vozu dalo očividně na špatnou cestu a v současné chvíli je až čtvrtým nejrychlejším týmem. Sainz se po startu rychle dostal před Hülkenberga, ale poté jezdil v zemi nikoho. Až s deštěm Sainz ožil a začal dotahovat vedoucí skupinku. S osycháním trati ale bohužel na tempu opět ztratil a tak se díky velkému náskoku na šestého Hülkenberga rozhodl zastavit pro čerstvou sadu pneumatik, aby získal extra bod za nejrychlejší kolo závodu, což se povedlo. Carlos Sainz udělal naprosté maximum a jeho výkon patřil v neděli mezi ty nejlepší.
Méně úspěšní: Alpine
Po vzrůstající výkonnosti francouzského týmu přišel při GP Velké Británie tvrdý pád, který ukázal, že Alpine čeká stále velké množství práce. Pierre Gasly dostal před závodem za výměnu komponent penalizaci 50 míst na startu – takové penalizace jsme naposledy viděli v novodobé éře partnerství McLaren-Honda. Aby toho nebylo málo, kvůli problémům s převodovkou nakonec Gasly do závodu ani neodstartoval. Ocon byl jedním z pilotů, kteří přezuli na přechodné pneumatiky příliš brzy a závod dokončil neslavně na 16. místě.
Úspěšný: Alexander Albon
Williams si pro domácí GP Velké Británie nachystal lepší formu. V sobotu se Albon dostal Q3, Sargeant k ní ze 12. místa neměl daleko. Začátek závodu mohl pro Williams dopadnout špatně. Albon měl v prvních zatáčkách kontakt se zadní částí Alonsova Aston Martinu, naštěstí však ztratil pouze pár pozic. V závodě již poté nechyboval, navíc předvedl perfektní předjížděcí manévr na Júkiho Cunodu. Odměnou pro něj a Williams je deváté místo z GP Velké Británie – jedná se o vyrovnání nejlepšího letošního výsledku britské stáje v roce 2024.
Méně úspěšný: George Russell
Ne zcela vlastní vinou, ale bohužel – mezi méně úspěšné musíme při GP Velké Británie zařadit George Russella. Co začalo jako pohádkou, skončilo trpkým zklamáním. V sobotu získal Russell pole position na domácí půdě, celkově již třetí v kariéře a druhé letos. V závodě už to bylo pro britského pilota horší. Po startu sice udržel vedení, ale postupně se před něj dostal jak Hamilton, tak piloti McLarenu. Po zastávce v boxech zůstal na čtvrtém místě, jen měl před sebou místo Piastriho Verstappena. Problém s vodním systémem ve 34. kolem Russella zastavil definitivně. Vzhledem k vítězství Hamiltona a silnému monopostu Mercedesu je toto odstoupení na domácí půdě obzvlášť bolestivější.