Úspěšní, a ti méně úspěšní z GP Španělska

Tradičně někdo z Velké ceny Španělska odjede s lepšími pocity, a jiní s horšími.

Štítky: GP Španělska Zveřejněno 23. 06 2024 — GPF1.cz

Ferrari

Víkend v Barceloně sice nebyl takový průšvih jako v Kanadě, ale vzhledem k tomu, že Ferrari představilo další slušně velký modernizační balíček, byl pravděpodobně stejně frustrující. Stejně jako v Imole nedošlo k okamžitému přínosu. Místo toho se v sobotu i v neděli projevil záhadný nedostatek rychlosti a možná ještě nečekaněji spor mezi jezdci Charlesem Leclercem a Carlosem Sainzem. To povede k nepříjemným rozhovorům za zavřenými dveřmi, ale daleko větší pozornost bude věnována tomu, co se děje s jeho vozem. Nebo vlastně méně “co je špatně?” a více “proč to nešlo tak dobře jako ostatním?”. Je zřejmé, že dlouhé kombinované rychlé zatáčky v Barceloně Ferrari stále nevyhovují, stejně jako loni, takže je důvod věřit, že se Ferrari může v Rakousku vrátit do formy s mnohem jednodušším rozsahem zatáček. To však týmu nezabrání v obavách, co se stane na tratích jako Silverstone a Zandvoort.

McLaren

McLaren loni v Barceloně ztratil na pole position půl sekundy – tentokrát byl na pole position. V Norrisových rukou pak měl nejrychlejší vůz v závodě. Ano, Barcelona má svá specifika, která jako by RB20 trestala více než MCL60, ale McLaren byl nyní dobrý v Imole, dobrý v Monaku, dobrý v Montrealu a nyní dobrý zde. V tuto chvíli je prostě dobrý, víc, než se dalo říct kdykoli v minulém desetiletí, nebo před pár lety. Přes veškerý optimismus v širším měřítku bude dnešní porážka bolet McLaren a zejména Norrise, který si při projevu v dojezdovém kole posteskl nad “zku**eným” startem a dal jasně najevo, že to byl rozdíl mezi dnešním vítězstvím a porážkou. McLaren jinak provedl závod velmi dobře a dal Norrisovi šanci, ale nebylo možné překonat ten první stint, který byl podmíněn dobrým startem, zejména vzhledem k tomu, s jakou lehkostí se Verstappen zbavil Russella na startu v porovnání s tím, jak moc se Norris snažil dostat přes Russella a Hamiltona i s výhodou v pneumatikách. Vzhledem k tomu, že Norris dal po závodě jasně najevo, že stále vidí titul jezdce ve hře, unikl mu dnes čtrnáctibodový rozdíl, který by tuto vyhlídku učinil mnohem reálnější. A také McLaren by měl být podrážděný, že nepředstihl Red Bull v zisku víkendových bodů.

Max Verstappen

Další tvrdě vybojované vítězství, o kterém pravděpodobně rozhodl Max Verstappen sám. Když na tom záleželo, udržel se na startu a v rozhodujících úvodních kolech předjel George Russella – vyhnul se tak frustraci, která Norrise potkala během prvního stintu. Verstappen je zjevně (a právem) znepokojen tím, jak blízko je McLaren. Vypadalo to, že je rychlejší závodní vůz proti Red Bullu, ale rozhodující je, že Red Bull má stále *pouze* dost na to, aby ho udržel na uzdě. Na základě důkazů z posledních několika víkendů je nepravděpodobné, že by Verstappen zažil mnoho pohodlnějších nedělí, takže udržet Norrise mimo dosah DRS po celou dobu závodu bude pravděpodobně velmi stresující po zbytek sezony.

Sergio Pérez

Perezovo prodloužení smlouvy s Red Bullem (čti podrobnosti v magazínu KOLO na KOLO), repektive nadšení z něj,  stárne jako rozlité mléko na horkém barcelonském asfaltu. Perez, který byl během hlavních tréninků víkendu omezen fungováním předku svého auta a celkově stále hledá rovnováhu, která by mu vyhovovala v celém rozsahu rychlostí, nemůže uniknout skutečnosti, že byl tento víkend nejporaženějším týmovým kolegou v F1. Jeho závod byl ovlivněn kvalifikací a penalizací v Montrealu, kterou nezavinil, a existuje jisté pochopení pro to, že se snažil předjet rychlostní hvězdu na rovinkách, kterým je Haas. Když jste šest desetin za svým týmovým kolegou, takhle obvykle vypadá víkend a jeho další průběh. A když vůz není dominantní, je to nezvladatelná situace.

Mercedes

Když na pole position ztratil tři desetiny na kolo trvající 71 sekund, a 18 sekund na vítězství při v podstatě stejné strategii jako vítěz, Mercedes měl lepší víkendy v F1 – to je jasné. Jeho návrat je zatím spíše návratem k úctyhodnosti podle vlastních měřítek Mercedesu než definitivním znamením, že se Stříbrné šípy probouzejí ze spánku. A pomáhá tomu i Ferrari, které zřejmě v relativním srovnání trochu ztratilo. A tento víkend, který měl být okamžikem pravdy poté, co optimismus z Monaka a Montrealu zmírnila velmi specifická povaha obou okruhů, je to skutečně cítit. Bylo dost dobré vést po startu, a bylo dost dobré bojovat o pozice, byť je ne úplně vyhrát. A přes všechno zděšení nad “tvrdostí” George Russella v neděli a porážkami Lewise Hamiltona v sobotu má Mercedes dva jezdce, kteří jsou velmi vyrovnaní a každý víkend dávají najevo, jak na tom jeho vůz skutečně je.

Oscar Piastri

Piastri si v sezóně, která začala velmi špatně, vybudoval pořádný náskok, který se tento víkend zastavil. Norris tento víkend dělal s MCL60 věci, které Piastri nedokázal. Jeho závod je těžké hodnotit vzhledem k okolnostem postavení na startovním roštu, ale jeho kvalifikace byla špatná i před tím. Co se týče výkonnostního rozsahu, Piastri musí zvednout laťku. Stále má před sebou jeden nebo dva víkendy, kdy ho Norris překoná, což je ze strany druhého pilota průběžného pořadí naprosto v pořádku. Ale dnes to nebyl ten případ.

Alpine

Pierre Gasly i při tomto nekvalitnějším vystoupení Alpine v roce 2024 v sobotu rychle upozornil, že se loni v Barceloně kvalifikoval na čtvrté místo. Je tedy ještě kus cesty před námi, aby letošní výkony vypadaly stejně úctyhodně jako ty loňské. Ale Alpine už letos dostal pořádný kopanec a dnes opravdu není den na to, aby dostal další. I kdyby jeho vůz 2024 dosáhl výkonnostních cílů, které se daly očekávat před sezónou, Alpine by pravděpodobně byl nejlepší ze zbytku světa a tento přívlastek si pohodlně držel po celý víkend – což je rozhodující, že navázal na své dvojnásobné postoupení do Q3 dvojnásobným bodovým ziskem. Byly v nabídce další dva body, kdyby Pierre Gasly odolal Perezově tlaku v posledním kole? Možná. Měl by Alpine usilovat o víc? Nepochybně. Ale jsou to tři bodované závody v řadě, což naznačuje, že na konci tunelu se blýská na lepší časy. Vzhledem k tomu, že se tento týden mluvilo o jeho další budoucnosti v oblasti motorů, bude Alpine rád, že jeho výkony na trati udělaly své. Největším úkolem je nyní zajistit, aby pochopil, proč zde byl tak dobrá s vozem, který neměl žádné vylepšení a od kterého se očekával slabý výkon.

Soupeři Alpinu

Jedna vlaštovka jaro nedělá – ale dvojnásobné bodové umístění Alpinu v GP Španělska není ojedinělé. Vzhledem k tomu, že tento výsledek zajel bez jakéhokoli skutečného pochopení, proč byl v Barceloně rychlý, a nyní má trochu hybnou sílu ve středu pole, dokonce i v této nejnepovedenější sezóně by se nyní dalo očekávat, že v roce 2024 vytáhne do boje o odražení se ode dna, jehož byl doposud součástí. A to je samozřejmě špatná zpráva pro všechny týmy, které v této sezoně doufaly v nějaký lepší výsledek na úkor Alpinu. Haas to tak bude cítit – i když měl vlastně slušnou jízdu s Nicem Hulkenbergem, který byl blízko k tomu, aby Estebanu Oconovi vyfoukl 10. místo. Stejně tak Sauber, který stále nemá body – i když i on měl pro změnu důvod k optimismu, když Zhou Guanyu dojel na 13. místě. Ale Williams nebyl celý víkend absolutně nikde a jeho závod byl nejpozoruhodnější kvůli nepříjemnému konfliktu Alexe Albona s kolegy na boxové zídce po jeho vyjetí do štěrku ve třetí zatáčce v závěru závodu. RB je trochu jiný případ, protože pravidelně sbírá body a stále je o dost před Alpinem, ačkoli v nejhorším závodním dni sezóny nemělo moc co vyzdvihovat, až na pozdní útok Daniela Ricciarda na 15. místo. Jeho výkon je důvodem k obavám nejen proto, jak daleko bylo RB se svým vylepšeným balíčkem, ale i proto, jak optimisticky do víkendu v Barceloně vstupovalo. Yuki Tsunoda před víkendem uvedl, že RB je “nadšené, že uvidí aerodynamicky účinnější tratě”, protože “pokud zde podáte dobrý výkon, znamená to, že vaše aerodynamika je dobrá”, a dodal, že tým “se cítí sebejistě”. Přesto skončil na nízkém 19. místě, pouze před trápícím se Loganem Sargeantem – který celý víkend vypadal hodně unaveně a v sobotu si stěžoval, že lehčí podlaha Williamsu, která mu měla přinést vyrovnanost s Albonem, “nefunguje”.

Aston Martin

Návrat formy, který Aston Martin zažil v mokré a suché GP Kanady, vypadá podle výsledků tohoto víkendu spíše jako anomálie než jako něco trvalejšího. Tady se vrátil přinejlepším k nevyrovnaným výkonům – vůz nikdy nevypadal jako něco, co má na to dojet na bodech. Fernando Alonso v sobotu trval na tom, že Aston je “jistější než v předchozích měsících”, že našel směr vývoje, kterým se má vydat. Zároveň však připustil, že předtím, než se pak objeví na dalších třech nebo čtyřech závodech, je třeba “projít ještě trochou bolesti” – to vše v době, kdy se Alpine “zlepšuje a my se zhoršujeme”.