Úspěšní a ti méně úspěšní z GP Rakouska

Po Rakousku máme v sezóně nového vítěze a také máme zaděláno na novou rivalitu.

Štítky: GP Rakouska Zveřejněno 2. 07 2024 — Dominik Kovář

Úspěšný: George Russell

Žádné překvapení, mezi našimi “úspěšnými” v GP Kanady musí být jednoznačně George Russell. Ten dal dokonale vzpomenout na rok 2022 a to nejen kvůli vítězství, ale také díky schopnosti být ve správný čas na správném místě. Russell byl v závodě komfortně na třetí pozici. Díky nehodě Verstappena s Norrisem je vítězství velmi příjemným bonusem, ale hlavně obrovskou vzpruhou pro celý tým. Poslední vítězství Mercedesu se totiž datovalo do dávné GP Sao Paola v roce 2022, kde získal Russell premiérové vítězství. Po Španělsku, kde měl týmový kolega Hamilton mírně navrch, se Russell vrátil na pozici lídra týmu a Hamiltona porazil ve sprintu, kvalifikaci i závodě.

Méně úspěšní: Lando Norris a Max Verstappen

V tomto případě je vhodné uvést dvě jména do jednoho odstavce. Až do poslední zastávky v boxech měl Max Verstappen závod víceméně pod kontrolou. Pomalý pitstop Verstappena znamenal, že se Norris přiblížil na odstup 1,8 sekundy. Úřadující mistr světa navíc dostal nazuto opotřebované pneumatiky. V následujících 10 kolech jsme byli svědky fantastické bitvy, kde oba piloti zacházeli za hranici přijatelného – Norris při útočení, Verstappen při obraně. V nájezdu do třetí zatáčky v 63. kole Verstappen zavřel Norrise více, než je zdrávo a došlo ke kontaktu. Oba piloti skončili s defektem. Norris musel pro rozšířené poškození monopostu v závodě skončit, zatímco Verstappen po odbytí pitstopu a 10-ti vteřinové penalizace za způsobení kolize dojel pátý. Jedná se o konec velkého přátelství a začátek nové rivality. To ukáže čas.

Úspěšný: Oscar Piastri

Zařadit Oscara Piastriho mezi úspěšné nebo neúspěšné? Na tuto otázku se dá dívat z vícero úhlů. A my vám řekneme, proč je lepší se na to dívat spíše z toho pozitivního. Víkend v Rakousku začal pro Piastriho skvěle již ve sprintu, když využil souboje Verstappena s Norrisem k předjetí svého týmového kolegy a skončil druhý. Ve smolné kvalifikaci mu byl odebrán čas za porušení limitu tratě a do závodu startoval sedmý. Během závodu dělal maximum pro “damage limitation”. Když se dozvěděl o kontaktu Verstappena s Norrisem a možnosti závod vyhrát, přepnul na vyšší rychlostní stupeň. Fantastickým předjížděcím manévrem odsunul Sainze na třetí místo a vydal se stíhat Russella. Na vítězný finiš již ale bylo pozdě. Mnozí mohou namítat, že pokud by Piastri nepokazil kvalifikaci, mohl vzhledem k okolnostem vyhrát. Pokud bychom si ale hráli na kdyby, mohl být vývoj závodu s Piastrim vpředu úplně jiný a k žádné kolizi by třeba ani nedošlo. Za nás má Piastri velké plus za to, že ve chvíli, kdy lídr týmu odstoupil, byl Piastri vpředu a získal pro McLaren důležité body, což u druhého pilota Red Bullu říci nemůžeme..

Méně úspěšní: Ferrari

Stáj z Maranella si odváží z Rakouska pódiové umístění s poněkud hořkou příchutí. Ještě po Monaku to vypadalo, že Ferrari bude tím týmem, které bude Red Bullu dýchat na záda. Situace se během několika týdnů poněkud drasticky změnila a italská stáje je aktuálně až čtvrtým nejrychlejším týmem. Poslední tři závody byl rychlejší i Mercedes. Pro Leclerca byl po kontaktu v úvodním kole závod v podstatě ztracený. Sainz bojoval vpředu statečně a i když jeho monopost SF-24 byl horším než Mercedes W15 Lewise Hamilton, dokázal sedminásobného šampiona udržet za sebou, což se nakonec ukázalo jako zásadní moment pro zisk třetího místa. Pohár konstruktérů je díky ztrátě výkonnostní výhody Red Bullu a špatných výkonů Péreze reálnou možností. Ferrari se musí vzpamatovat co nejdříve, pokud chce úřadující šampiony společně s McLarenem vyzvat.

Úspěšní: Haas

Haas získal v GP Rakouska 2024 stejně bodů jako za celou sezónu. To je myslím dostatečný argument pro to zařadit Haas mezi úspěšné jednotky uplynulého závodu. Negativní vyhlídky o vymetání posledních pozic ve startovním poli jsou úspěšně smeteny ze stolu, Haas je nyní v tabulce týmů na sedmém místě s 19 body. V Rakousku zářil hlavně Nico Hülkenberg, který v posledních kolech zesměšnil Sergia Péreze s Red Bullem a dojel šestý. Vše s mírným odstupem sledoval Kevin Magnussen, který cílem projel na osmém místě.

Méně úspěšní: Sergio Pérez

Tohle už je bohužel pravidelná rubrika sezóny 2024 – tragický Sergio Pérez. O víkendu v Rakousku zaostával za Verstappenem v souvislosti s délkou okruhu nejvíce v celém roce. V závodě byla jakákoliv snaha o postup dopředu marná kvůli poškozené bočnici z prvního kola po kontaktu s Piastrim. Pérez nakonec skončil sedmý po utrápeném souboji s Haasem Nica Hülkenberga, který nakonec prohrál. Rádi vezmeme v potaz, že byl Pérezův závod značně ovlivněn poškozením, se kterým odjel celý závod. Na co se ale vymluví v kvalifikaci, kdy na okruhu, který zvládnete za lehce přes 64 vteřin, ztratil na Verstappena téměř 0,9 sekundy? Pérez to svedl na nedostatek čerstvých pneumatik kvůli jejich použití v Q1, která byla více vyrovnaná, než obvykle. Vyčerpal si však v Q1 pneumatiky také Verstappen a ostatní favoriti ze špičky? Odpověď znáte..

Úspěšný: Daniel Ricciardo

Blýská se pro usměvavého Australana na lepší časy. Třetí závod v řadě se Ricciardovi povedlo porazit svého týmového kolegu, ve dvou z těchto závodů to znamenalo body. V Rakousku skončil devátý díky agresivnější strategii, kterou kopíroval s piloty Haasu, na které však nestačil. Situace v šampionátu již nevypadá tak nepříjemně. Cunoda má 19 bodů, Ricciardo 11. Otázkou je, jestli není na vzrůst formy pozdě. Cunoda již má podepsáno a na druhou sedačku v RB je zatím spíše favoritem Liam Lawson.

Méně úspěšní: Fernando Alonso a Aston Martin

Propad formy britské stáje, která byla loni příjemným překvapením šampionátu, je až žalostný. Nic se nezměnilo ani při víkendové GP Rakouska. Ani jeden z vozů nepostoupil do Q3 a v závodě to bylo jedno velké trápení. Lance Stroll nakonec skončil třináctý, Fernando Alonso po pozdním pitstopu předposlední. Díky čerstvým pneumatikám si sice zajistil 26. nejrychlejší kolo kariéry, ale to není nic, co by mělo Aston Martin nebo Alonsa utěšovat. Alonso navíc v závodě předvedl pro něj výjimečnou minelu, při které ve třetí zatáčce vytlačil Čoua z trati. Za to dostal 10-ti vteřinovou penalizaci a dva trestné body.