Úspěšní a ti méně úspěšní z GP Miami

Formule 1 v roce 2024 zoufale potřebovala napínavou akci na dráze, a McLaren, který vyzval Red Bull na souboj, to dokázal.

Štítky: GP Miami Zveřejněno 6. 05 2024 — GPF1.cz

McLAREN

Druhé vítězství za posledních 12 let – tím druhým je úspěch Daniela Ricciarda v Monze v roce 2021 – znamenalo, že o oslavách tohoto vítězství nebylo pochyb. Toto vítězství před třemi lety však přišlo s rozhodující dávkou štěstí. Tohle ne zcela.

Zdá se, že – přinejmenším na okruzích, jako je Miami – se McLaren díky novému balíčku úprav stal nejbližším soupeřem Red Bullu, zatímco ještě před několika závody to vypadalo, že takového úspěchu může dosáhnout pouze Ferrari. Odvážíme se vůbec uvažovat o tom, že by tento tým McLaren a Norris s Piastrim mohli být Verstappenovi soupeřem mnohem častěji? Vyrovnanější jezdecká sestava McLarenu musí Red Bullu přinejmenším v šampionátu konstruktérů dělat starosti už teď, pokud si tým dokáže udržet takovou formu po celý rok.

McLaren opět dokázal, že v době, kdy ostatní týmy mají v této oblasti problémy, dokáže přinést silné modernizační balíčky a zajistit, aby fungovaly. Je to další rána pro Mercedes, který se zdá být poražen svým vlastním zákazníkem (na motory), pokud si tuto formu udrží. Vraťme se však k McLarenu a vzhledem k 30. výročí úmrtí Ayrtona Senny a smutné ztrátě Gila de Ferrana na začátku letošního roku je příhodné, že se tým vrátil na vítěznou dráhu a může jim věnovat cenné vítězství.

NOVÉ ČÍSLO ONLINE MAGAZÍNU KOLO NA KOLO ZDE

  • Ti, kterým F1 vzala život
  • Důvody odchodu Adriana Neweyho
  • Williams v kleštích investičních stropů
  • Sprinty s námi zůstávají
  • Bodová inflace
  • Aerovychytávky

RED BULL

Pro Red Bull to byl víkend jako na horské dráze a ve Velké ceně Miami se to rychle zvrtlo. Nejprve se Max Verstappen snažil vytvořit svůj obvyklý obrovský náskok na začátku závodu na čele startovního pole a skutečnost, že Oscar Piastri a Charles Leclerc zajeli nejrychlejší kola závodu v kritické rané fázi velké ceny, naznačila, že Verstappen nemá své obvyklé zázračné tempo. Safety car, který umožnil Landu Norrisovi zastávku v boxech provést s minimální časovou ztrátou, byl jen hřebíčkem do rakve, nikoliv rozhodujícím faktorem, a tým bude mít nepochybně obavy poté, co zde McLaren loni proměnil špatnou formu v působivé vítězství v závodě.

Pouhé milimetry rozhodly o tom, že tento závod nebyl desetkrát horší, protože Perezovo “torpédo”, jak ho nazval Carlos Sainz, v první zatáčce málem skončilo katastrofou. Také on bojoval s nedostatečnou rychlostí a měl štěstí, že a) v závěrečných fázích neprohrál s Mercedesem Lewise Hamiltona, což bylo dříve o víkendu nemyslitelné, a b) získal zpět čtvrté místo od penalizovaného Sainze. Do Imoly i do dalších závodů je třeba pracovat. Sezóna možná ještě neskončila.

LANDO NORRIS

Z Norrisovy reakce na jeho první vítězství v F1 bylo cítit “umlčel jsem své kritiky”. Nejlépe to vystihl: “Když jdu na Instagram a dávám lajk všem těm komentářům lidí, kteří mě urážejí, to se mi strašně líbí. ‘Lando nevyhrává’ se stalo normálem. To, že jsem těm lidem dokázal, že se mýlí, mi dnes vykouzlilo ještě větší úsměv na tváři.”

Norris to vždycky bral s nadhledem, ale bude pro něj bezpochyby příjemné konečně ukončit tři roky trvající hádky typu “kdy vyhraješ závod”, kterou málem ukončilo těsně neúspěšné Soči 2021. Je to také zatím největší ospravedlnění jeho angažmá v McLarenu a pořádné pochopení toho, proč Norris do McLarenu tolik investoval. Ano, pomohlo načasování safety caru, ale bylo to velké vítězství nové modernizace McLarenu a pravděpodobně naznačuje, že další příležitosti k vítězství jsou pro Norrise za rohem.

DANIEL RICCIARDO

Druhá polovina víkendu GP Miami nabídla po Ricciardově vynikajícím – ale krátkém – návratu do formy v podobě čtvrtého místa ve sprintu jen o málo víc než vystřízlivění z reality. Zdálo se, že ho jeho vypadnutí z Q1 nijak nerozhodilo a nemyslí si, že by to bylo způsobeno “něčím, co jsme zkazili”, místo toho naznačil, že bylo něco špatně s jeho sadou pneumatik – i když připustil, že “je to trochu na ho*no věc, protože za tím nejsou žádná fakta”.

Pokud však úroveň konkurenceschopnosti, které se RB tento víkend těšilo, dávala startujícímu z posledního místa určitou naději, ta se v závodě rychle vypařila. Ricciardo se v samotné velké ceně stále jen potácel ve druhé polovině pole a nikdy to nevypadalo, že by se z něj chtěl vymanit. Dobře, ve sprintu 2024 se rozjel, ale když se nabízely velké body, opět to byl Tsunoda, kdo odváděl těžkou práci. Čas běží, než se to stane přirozeným trendem, a ne náhodou.

OSCAR PIASTRI

Ocona jsme již jednou označili za ‘úspěšného’ z nejhoršího týmu F1 2024 a Miami toho bylo dalším důkazem. V kvalifikaci (poprvé ve velké ceně roku 2024) byl za týmovým kolegou Pierrem Gaslym a na začátku závodu za ním, ale při restartu po virtuálním safety caru se přes něj prodral a předjel Haas Nica Hülkenberga. To Oconovi skvěle připravilo půdu pro 10. místo, a i když prohrál s Fernandem Alonsem, smůla Oscara Piastriho to vše zvrátila a Ocon si tak zajistil první bod pro Alpine v jinak mizerné sezoně 2024.

Byl to důstojný bod a zároveň známka okrajového pokroku Alpine od Bahrajnu a Oconova hvězdného začátku roku – něco, co nezůstane bez povšimnutí, protože střípky spekulaci ohledně sezóny F1 2025 se stále skládají dohromady.

OSCAR PIASTRI

To, co mohlo být pro McLaren výzvou k vítězství nebo nějakým způsobem 1-2 v cíli nebo přinejhorším 1-3, skončilo 13. místem pro Oscara Piastriho. V úvodním stintu se držel Verstappena v rozmezí tří sekund, což bylo samo o sobě působivé poté, co se v úvodním kole oportunisticky vyšvihl ze šestého místa na třetí a poté předjel Charlese Leclerca, aby se dostal na druhé místo.

Boxy těsně před safety carem dostal Piastriho do souboje o čtvrté místo se Sainzem a tato dvojice se dvakrát střetla, přičemž jednou komisaři nezasáhli, protože Piastri se v 11. zatáčce navzdory Sainzově rozmrzelosti důrazně bránil, a podruhé došlo k poškození předního křídla, po kterém Piastri zajel do boxů. Případ toho, co mohlo být ‘kdyby’, a dobré body ztracené ve velmi agresivní bitvě se Sainzem. Bez kompletní modernizace McLarenu by páté místo bylo adekvátním výsledkem, ale místo toho si Piastri může jen představovat, co bylo možné. Sainz nakonec dostal trest pro další závod.

YUKI TSUNODA

Ne poprvé v této sezóně byl Tsunoda třídou ve středu pole. Získání bodu ve sprintu – za asistence výtržností Kevina Magnussena a trestu Lewise Hamiltona – bylo dobrou záchranou po podprůměrné kvalifikaci sprintu a víkend se pak už jen rozjížděl k lepšímu. Na rozdíl od Hülkenberga, jehož závod jako by zhatil zbrkle brzký pitstop, Tsunoda a RB nespěchali a byli odměněni za prodloužení úvodního stintu, když safety car nabídl možnost levného pitstopu a sedmého místa.

Udržet Mercedes na uzdě nebylo nikdy reálné očekávání – nicméně zatímco Lewis Hamilton se pohodlně dostal dopředu, Tsunoda se ani nemusel bránit před Georgem Russellem; měl ve svém arzenálu dost na to, aby se v závěrečných fázích odpoutal a vybudoval si náskok. Byla to další vydařená jízda, která ho vynesla do první desítky šampionátu v době, kdy tam jezdec RB nemá reálně co dělat.

KEVIN MAGNUSSEN

“Zase to nebyl dobrý den.”

S Magnussenovým hodnocením neděle (a celého víkendu) lze jen těžko polemizovat. Ať už se na jeho počínání ve sprintu díváte jakkoli, penalizace, které si tam vysloužil, byly výsledkem promyšleného jednání s jasným cílem (pomoci Hulkenbergovi získat body). Ta, kterou si vysloužil ve vlastní velké ceně, byla prostě výsledkem špatně odhadnutého pohybu, který měl pro Logana Sargeanta následky, jež vedly k ukončení závodu. Tento pohyb byl zcela zbytečný a trest zcela oprávněný – a staví ho na pokraj zákazu startu v závodě, což je situace, které se mělo zcela předejít.

NICO HÜLKENBERG

Skvělá kvalifikace a prvních 10 kol závodu (kde se přetahoval s Mercedesy o méně důležité bodované pozice) se nakonec zhatily, když předčasná zastávka spojená s VSC a načasováním safety caru přenechala výhodu jeho soupeřům. Haas sice Hülkenberga pod safety carem nechal zastavit pro druhou sadu pneumatik, ale Oconovi stačilo, aby Hülkenberga udržel od posledního bodu v den, kdy se zdálo, že na domácí půdě je minimálně jeden k mání. Byla to jízda, která mnohem více připomínala jeho selhání v roce 2023 než některé z jeho dosavadních silných jízd v roce 2024, které mu přinesly body.

LANCE STROLL

Druhá Magnussenova nerozvážnost během dvou dnů ušetřila Strollovi část ostudy, protože desetisekundová penalizace za předjetí Albona mimo trať ho jej v klasifikaci srazila na 17. místo. Strolla je nutné trochu šetřit za to, že byl mezi jezdci uprostřed pole, vzhledem k tomu, že safety car umožnil některým jezdcům, kteří byli v prvním stintu před ním, levnou zastávku v boxech. A není to ani tak, že by Aston Martin byl v Miami mizerný. Ale i s ohledem na to vypadal dostatečně rychle na to, aby se mezi těmito vozy prořezával s mnohem větší lehkostí.

To jsou nyní dvě bodovaná umístění ze šesti závodů (osm včetně sprintů) – týmový kolega Fernando Alonso má stoprocentní bilanci, kterou v Miami ještě rozšířil o postup z 15. místa na startovním roštu za pomoci safety caru. Stroll byl dokonce předstižen Tsunodou v šampionátu jezdců. Tento obrázek prostě není dost dobrý.