Úspěšní a ti méně úspěšní z GP Kanady
Déšť, safety car, riskantní strategie, výkyvy výkonnosti, spousta chyb a neobvykle vysoký počet odpadlíků - Velká cena Kanady formule 1 v roce 2024 byla velmi zábavná. Ačkoli měla nakonec celkem předvídatelného vítěze v podobě lídra šampionátu Maxe Verstappena, i několik dalších týmů mělo co slavit - i když si to někteří možná uvědomí až s odstupem času. Zde je náš výběr hvězd a propadáků dne.
FERRARI
Pokud jste si mysleli, že 11. a 12. místo v kvalifikaci je vrcholem kanadské kocoviny vítězů GP Monaka, šeredně jste se mýlili. Bolestivý problém se spolehlivostí? Ano. Bídný hazard s pneumatikami do sucha? Ano. Hodně kolizí? Ano. Smyk a ztracené body? Ano.
Charles Leclerc a Carlos Sainz prožili mizernou neděli, ve které bylo jen velmi málo světlých míst. Dokonce i Sainzova krátká bodovaná jízda znamenala, že se pohyboval na úrovni Williamsu a Alpinu, a nikoliv že by se přiblížil k nejlepším čtyřem týmům. To vše umožňuje McLarenu snížit náskok Ferrari na druhém místě v šampionátu konstruktérů a Leclercovy naděje na titul mezi jezdci se tak zdají být ještě vzdálenější. Žádný tým neodjíždí z Montrealu s většími problémy než Ferrari a tento víkend je v sezóně plné pokroku nepochopitelně špatný.
MERCEDES
George Russell, který získal pole position a vedl tak podstatnou část závodu, ale přesto skončil až třetí, by mohl vypadat jako důvod pro zařazení Mercedesu na náš dnešní seznam méě úspěšných. Rozhodně… kdyby to bylo něco z let 2014 až 2021. Ale není. V této sezóně je Mercedes na míle vzdálen od pozice uchazeče o titul a před Kanadou se nedostal ani na stupně vítězů. V kontextu pozice, ve které se obvykle v těchto dnech nachází, je pro Mercedes nesmírně povzbudivé už jen to, že se uchází o výsledky, o které bojoval v Montrealu. Což samo o sobě vypovídá o jeho životě po roce 2021. Ale to, že je Mercedes sesazen z trůnu, je už stará známá věc. Možná to byl místo toho začátek příběhu o oživení – nebo jen další falešná naděje.
SERGIO PÉREZ
V Kanadě se Sergiu Perezovi podařil úctyhodný kousek: ještě méně než v předchozích dvou závodech vypadal jako jezdec, který si zaslouží další dva roky v nejlepším týmu šampionátu. Vypadl z Q1 (opět). Po většinu závodu se držel sotva nad posledním místem po střetu s Pierrem Gaslym v první zatáčce. Nakonec vypadl po vlastní chybě. Kontrast mezi tím, jak Perez kulhal se svým pochroumaným vozem do boxů, zatímco Verstappen mířil za vítězstvím, byl naprosto markantní. Ne však objevný, protože propast mezi oběma jezdci Red Bullu a Perezova schopnost mít takhle špatné víkendy je velmi dobře známá. A přesto není na škodu jeho budoucnosti v týmu.
MAX VERSTAPPEN
Max Verstappen si v Kanadě připsal druhé vítězství ve třech závodech a šesté v sezoně – ale mohlo to být jinak. Po většinu první části závodu se držel Russella v závěsu, a když se vytvořila suchá stopa, zdálo se, že si buduje náskok – ale chyba v první zatáčce ho stála tři sekundy a propadl se do náruče Landa Norrise. Přesto Verstappen využil příležitosti a během prvního safety caru zajel do boxů pro novou sadu intermediálek a ujal se vedení, protože Norris musel před výměnou pneumatik absolvovat další kolo za safety carem. Za suchých podmínek Verstappen zvládl druhý restart safety caru a zvítězil o 3,8 sekundy a získal 25 bodů – ale pro dříve dominantního jezdce Red Bullu to nebylo tak jednoduché, jak se zdálo. Bitva mezi McLareny a Mercedesem v závěru závodu – druhý jmenovaný tým zajel během druhého safety caru do boxů pro nové pneumatiky, zatímco Verstappen a McLareny zůstali na trati – hrála Verstappenovi do karet a pomohla mu k vítězství, které mu navýšilo náskok v šampionátu na 56 bodů.
LOGAN SARGEANT
Zdá se, že každý víkend se objeví nějaký čas Logana Sargeanta, který si zaslouží uznalé pokývání hlavou ve srovnání s vysoce hodnoceným týmovým kolegou z Williamsu Alexem Albonem, zejména když se zohlední rozdíl ve vybavení obou jezdců. A také se zdá, že tyto chvilkové světlé momenty budou brzy následovány důkazem, proč je Sargeant zjevně na odchodu z tohoto týmu i z F1 a bude pravděpodobně rád, pokud dokončí sezónu dříve, než se tak stane. V tomto případě to byla jak chyba, která ho poslala do únikové zóny na začátku závodu, tak jeho následné vypadnutí z něj. Dobře, mnohem zkušenější jezdec, který vypadá jako nejpravděpodobnější Sargeantova náhrada v roce 2025 – Sainz – v Montrealu také havaroval a vzal s sebou druhý Williams Alexe Albona v den, kdy Albon mohl bodovat. Ale špatné závody jsou pro Sainze spíše výjimkou, zatímco pro Sargeanta jsou normou.
ALPINE
Alpine získal v Kanadě tři důležité body a posílil svůj náskok před Williamsem a Sauberem v boji o osmé místo v šampionátu konstruktérů. Pierre Gasly obsadil deváté místo a Esteban Ocon desáté – týmové příkazy však mohly týmu způsobit bolesti hlavy při cestě do Španělska. Gasly startoval z 15. místa a Ocon z 18. místa, ačkoli Ocon – s následky pětimístné penalizace z Monaka – by startoval poslední, kdyby Sauber nezvolil pro své jezdce start z boxové uličky. Při druhém restartu safety caru byl Ocon devátý a Gasly jedenáctý. Ocon předjel Yukiho Tsunodu a Gasly postoupil do bodované pozice, když se japonský jezdec později roztočil. A v tu chvíli se situace začala komplikovat. Ocon měl nechat Gaslyho předjet, aby mohl zaútočit na Daniela Ricciarda před sebou, ale odcházející pilot Alpinu protestoval. Poté ustoupil a požádal tým, aby si později vyměnili pozice, ale tým mu nevyhověl. Své rozhodnutí zdůvodnil tím, že Ocon – který svou frustraci dával najevo do vysílačky i médiím po závodě – měl podezření na problém s pohonnou jednotkou, kvůli kterému si byl tým jistější, že Gasly zaútočí na Ricciarda. Takže Alpine sice v Kanadě nasbírala cenné body, ale zároveň ještě více rozčarovala Ocona – který byl po vnitrotýmovém incidentu v Monaku veřejně napomenut šéfem týmu Brunem Faminem – a ještě více napjala už tak dost napjaté vztahy mezi svými dvěma jezdci.
YUKI TSUNODA
Tsunoda před Kanadou třikrát po sobě bodoval a tento víkend mohl být jeho čtvrtým. Jezdec RB se kvalifikoval na osmou pozici a před druhým safety carem se na ní pohyboval, ale jeho honba za body se poté rychle rozplynula. Když se čtyři kola před koncem závodu roztočil, málem sebral tři vozy a propadl se na 15. místo. Tsunoda měl nejen možnost získat body, ale také udržet týmového kolegu Ricciarda, který nakonec skončil osmý. Naštěstí pro tým, který je v šampionátu konstruktérů na šestém místě a míří do Španělska, Ricciardovo bodové umístění zvýšilo jeho náskok na 19 bodů na Haas.
ASTON MARTIN
Po pouhých čtyřech bodech za poslední tři víkendy, šestém a sedmém místě a výsledných 14 bodech je pro Aston Martin vítaným oživením sezóny a je téměř nemožné tvrdit, že bylo možné získat něco víc. Aston Martin se tento víkend zcela zjevně nemohl rovnat třem nejlepším vozům a tým plně využil útlumu Ferrari a Perezova hororového vystoupení. Nebylo to žádné riskování, ale rozumný, dobře vedený závod jak od Fernanda Alonsa, tak od Lance Strolla. Alonso se statečně snažil udržet Hamiltona za sebou, ale propad během prvního safety caru mu to zhatil, zatímco Stroll prokázal dobrou trpělivost, když se dostal před RB a udržel si na domácí půdě svůj dobrý výsledek.
HAAS
Odvážná rozhodnutí v proměnlivých povětrnostních nejsou týmu Haas cizí: při Velké ceně Maďarska 2020 se Kevin Magnussen dostal ze 16. místa na deváté poté, co se během zaváděcího kola rozhodl přejít z pneumatik intermediates na mokré pneumatiky. Když před Velkou cenou Kanady 2024 trať zkrápěl déšť, Haas se pokusil o další strategický převrat a nasadil Magnussenovi a Nico Hulkenbergovi mokré pneumatiky místo intermediálek. To se vyplatilo, protože oba jezdci se na začátku závodu dostali do první desítky – Magnussen až na čtvrté místo. Ale protože závodní trať brzy vyschla, klesly i šance týmu Haas na bodované umístění. Oba její jezdci se rozhodli snížit ztráty a zajeli do boxů pro přechodné pneu, čímž vypadli zpět z první desítky a museli po zbytek závodu dohánět ztráty. Hulkenberg skončil jedenáctý a Magnussen dvanáctý. S pěti odstoupivšími jezdci v poli by Haas možná udělal lépe, kdyby nestartuje na mokrých pneumatikách a prostě se držel konzervativního trendu.