Úspěšní a ti méně úspěšní z GP Emilia Romagna
Tradičně z formulového víkendu odjíždí někdo spokojen více, jiný zase méně.
Max Verstappen
Verstappen tento víkend vyhrál ve virtuálním i reálném světě. A na obojím musel řádně zapracovat. “Pneumatiky [tvrdé] prostě vypadly z provozního okna a bylo to jako jízda na ledě,” vysvětlil. “Začalo to být opravdu nestabilní a je cítit, že pneumatiky přestávají být přilnavé. Třeba v sedmé zatáčce jsem v jednu chvíli málem skončil na tribuně.”
Verstappen to však dojel skvěle, volil několik “opravdu podivných” závodních stop a nikdy se nedostal za hranice možností svého ne zcela vyhovujícího vozu RB20: “Nemůžete z něj najednou vytlačit půl sekundy, když nemáte rovnováhu.” Zůstal vděčný za volbu zadního křídla Red Bullu (a byl vděčný i z avolbu McLarenu), které ho ochránilo na rovinkách, a bude mít pocit, že Imola byla řádným vítězstvím proti přesile, vzhledem k tomu, že v pátek během simulací na dlouhých jízdách se skutečně “ztrácel”.
Sergio Pérez
Stejně jako RB19 je i RB20 dostatečně dobrým vozem nejen na to, aby Perez sbíral stříbrné medaile, když se pohybuje na horní hranici svého výkonnostního rozpětí, ale také na to, aby mu někdy prošlo, když se pohybuje na spodní hranici. Tento víkend to ale nebyl ten správný vůz. Proto ten výpadek z Q2. Proto nevýrazný úvodní stint s minimálním progresem. Proto závod, který byl kvůli poškození vozu při několika výletech mimo trať zcela na odpis. Verstappenův pokles tempa na konci jeho vlastního ostrého stintu způsobil, že Perezův závod vypadal o něco lépe – oba prostě ztratili teplotu v peumatikách. Je však také pravda, že Verstappenův pokles ukázal, jak cenné by bylo mít v tomto závodě parťáka jedoucího na druhém místě – a Perez nebyl ani zdaleka schopen tuto záchrannou síť poskytnout.
McLaren
Ano, McLaren a Lando Norris prohráli bitvu, ale mají zatím nejlepší náznaky, že mohou vyhrát válku. Norris v Miami dokázal, že to nebyla náhoda, když se v závěru závodu vytasil s totálním náporem, který na Verstappena vyvinul mnohem větší tlak, než byl jezdec Red Bullu schopen vyvinout na Norrise v závěru závodu v Miami. V žádném případě to není potvrzení toho, že McLaren je absolutně druhým nejrychlejším vozem F1, ale je to už druhý víkend v řadě, kdy se vyrovnal Red Bullu, a to je pozoruhodný obrat od nepříliš vydařeného startu v roce 2024.
Ferrari
Pokud jsou Red Bull a McLaren ti úspěšní, musíte Ferrari zařadit mezi méně úspěšné. Ano, stále je daleko před Mercedesem (který má mnohem, mnohem více práce, aby ho dohnal), ale Ferrari se výrazně zlepšilo a Charles Leclerc měl v porovnání s Norrisem dobré tempo na začátku závodu. Ukázalo se však, že Norris se jednoduše snažil dostat své pneumatiky do správného okna. Jakmile se mu to podařilo, Leclerc neměl odpověď a musel se spokojit s třetím místem. Leclerc i Carlos Sainz si stěžovali, že týmové využívání ERS nebylo ve srovnání s Red Bullem a McLarenem na úrovni. Zejména Sainz měl problémy s vyvážením svého Ferrari a zdálo se, že je celý víkend o krok pozadu za Leclercem.
Lance Stroll
Strollův dvoubodový zisk je pro vůz, který je stále pravděpodobně (téměř?) pátým nejrychlejším vozem v F1, běžnou záležitostí a hodně za něj vděčí specifické strategii prodloužení prvního stintu. Svůj díl práce však odvedl a přivezl si domů nejlepší výsledek, v jaký může jezdec Aston Martinu doufat – po víkendu, během něhož vypadal jako solidní soupeř pro Alonsa, a když Alonso odpadl, Stroll nepolevil. Je zřejmé, že se to musí stát normou.
George Russell
Russell v podstatě obětoval vítězství v týmovém boji, aby Mercedes mohl získat jeden bod navíc. Máte pocit, že Russell s touto obětí úplně nesouhlasil, ale přesto dodržel pořadí.
“Jako jezdec chcete dojet na co nejvyšším místě a celý víkend jsem byl před svým týmovým kolegou,” řekl Russell po závodě. “Celý závod jsem byl pohodlně vepředu. Pak jsem tak nějak ztratil pozici kvůli tomu, abych ji získal. Získali jsme bod navíc. Jak už jsem řekl, nebudu o tom dnes mluvit. Je to šesté místo, není to na stupně vítězů ani na vítězství.”
Jak říká, je to jen za šesté a sedmé místo, ale žádného závodníka nebude bavit vzdávat vnitrotýmový boj, který vypadal jistě, že vyhraje.
Kevin Magnussen
Tohle byla opravdu ideální odpověď na Miami. Poté, co tam jel tak kontroverzně, že mu McLaren chtěl zakázat závodit, a poté, co v Imole opustil kvalifikaci v části Q1, protože mu (ironicky) překážel McLaren, se zdálo, že Magnussena čeká obtížný závod, v němž bude bojovat blízko zadních pozic, zatímco jeho týmový kolega z Haasu Nico Hulkenberg bude bojovat o menší bodované příčky. Hulkenberg se však po rychlém startu postupně propadal dozadu a z první desítky ho vystrnadil Perezův nevýrazný Red Bull, Strollův zotavující se Aston Martin a nesmírně působivý (celý víkend) Yuki Tsunoda. Magnussen odstartoval až na 18. místě, ale překonal oba Saubery, oba Alpiny a ke konci předjel RB Daniela Ricciarda a skončil jen o jedno místo a 1,157 sekundy za Hulkenbergem. Velmi dobrý nedělní výkon od muže, který hodně bojuje o svou budoucnost v F1.
Fernando Alonso
Alonsova chyba ze sobotního dopoledne se stane hlavním tématem jeho víkendového příběhu, i když i tak měl mít šanci na Q2. Ale je to jeho nezvyklá chyba, co by ho mělo znepokojovat – nebo skutečnost, že se zdá, žeAstonu se na jeho vývojové cestě právě teď nedaří? Vůz loni v Monaku koketoval s vítězstvím v závodě, ale bylo by velmi odvážné vsadit si na to, že se něco podobného bude opakovat i v roce 2024, a první verdikty o nejnovějším balíčku Astonu se pohybují od nerozhodných (Alonso) až po neuspokojivé (Stroll). Doufejme, že během Alonsovy mnohaleté smlouvy, která brzy začne platit, přijdou lepší vozy.
Red Bull pod tlakem
Ferrari sice tuto neděli nebylo tím, kdo by mohl vyzvat Red Bull, ale šéf týmu Fred Vasseur po závodě velmi dobře shrnul důležitou věc. “Dobrá zpráva pro mě, dobrá zpráva pro F1, dobrá zpráva pro šampionát. Po 70 kolech máte tři týmy v sedmi sekundách,” řekl. “Je to méně než jedna desetina na kolo. Od začátku víkendu to bylo téměř stejné a příští týden v Monaku začneme od nuly, s jiným uspořádáním trati, jinými zatáčkami.”
Poprvé od roku 2019 máme potenciálně tři různé týmy schopné vyhrát více závodů F1 v jedné sezóně. Už nemusíte do každého víkendu a neděle nastupovat jen s mizivou nadějí na zajímavý boj o vítězství v závodě.
Alex Albon
Dobrou zprávou pro Albona a Williams je, že jeho hlavní soupeři příliš nebodují a že loni nebyl v příliš nevýhodné pozici, jak sám po závodě zdůraznil. Faktem však zůstává, že modernizovaný a odlehčený vůz FW46 v Imole stále nijak zvlášť nepřesvědčil, a to ani předtím, než jeho velkou cenu zcela zhatilo drama po zastávce v boxech. Nedávný vzestup RB znamená pro snahu Williamsu něco dokázat jisté potíže – a Williams, který čerstvě podepsal prodloužení smlouvy s Albonem, bude muset ukázat mnohem více, aby umlčel ty, kteří byli Albonovým dlouhodobým závazkem zmateni.