Úspěšní a ti méně méně úspěšní z GP Maďarska
Letošní závod na Hungaroringu nabídl skvělé souboje, kontroverzi a také jedno premiérové vítězství.
Úspěšní: McLaren
Bitvo o titul, vítej zpátky! V poháru konstruktérů začíná být horko. Red Bull začíná silně pociťovat realitu toho, že výsledky přiváží pouze jeden pilot. McLaren ztrácí po double v Maďarsku na vedoucí Red Bull 61 bodů, což je rozhodně hratelné. Teď ale zpátky k uplynulému víkendu v Maďarsku. McLaren zde od počátku patřil mezi favority a základ pro nedělní double položilo obsazení první řady v sobotní kvalifikaci. Během závodu se sice po startu dostal na druhé místo Verstappen, ale jelikož získal pozici opuštěním tratě, musel pustit Norrise zpátky před sebe. Od té doby už nikdo Norrise s Piastrim neohrožoval. Tým z Wokingu je rychlý na všech typech okruhu a v Belgii můžeme čekat další snížení ztráty na Red Bull.
Méně úspěšní: McLaren
Chyba v textu? Bohužel ne. Zdá se, že McLaren má i přes skvělé double schopnost celou situaci pokazit. Během druhého stintu byl do boxů povolán dříve Lando Norris. Pro kontext – Lando Norris byl v té době druhý a většinou je to vedoucí jezdec (v tomto případě Piastri), který má možnost zajet do boxů dříve. McLaren ale chtěl pokrýt undercut Hamiltona a tak povolal dříve Norrise. Piastri si pro novou sadu dojel až o dvě kola později a propadl se za Norrise. McLaren okamžitě naléhal na Norrise, aby před sebe Piastriho pustil. Na zahřátých pneumatikách však Norris mladšímu kolegovi rychle ujel a poté přišlo dlouhé vyjednávání o tom, co je správné a co není.
Na konci závodů přeci jen Norris “sklopil” uši a Piastriho nechal vyhrát. Hořkou pachuť z double ale nyní nelze dostat a je to chyba McLarenu. Zatímco Piastri se nyní možná cítí trochu hloupě, že musel čekat několik kol na to, až ho týmový kolega pustí zpátky do vedení, Norris je za toho zlého a nedej bože, kdyby před sebe Piastriho nepustil. Naprosto zbytečná kontroverze, které mohl britský tým jednoduše předejít.
Úspěšný: Lewis Hamilton
Do veleúspěšného Silverstone to mělo daleko, ale Lewis Hamilton může být po Maďarsku spokojen. Mercedes byl na Hungaroringu až třetí nejrychlejší. Hamilton uspěl již na startu, když využil zaváhání Sainze a poskočil na čtvrtou pozici. Během prvních pit stopů využil rozdílné strategie Red Bullu a získal pozici na trati ve prospěch Verstappena. Ten se s čerstvější sadou pneumatik na sedminásobného mistra světa dotáhl a začal souboj, který nám připomínal památnou sezónu 2021.
Oba piloti na sebe narazili i při posledním stintu, kde již ale došlo ke kontaktu. V nájezdu do první zatáčky byl Verstappen příliš sebevědomý, probrzdil a přes přední pravé kolo Hamiltona byl katapultován do vzduchu. Hamilton vyvázl z incidentu bez šrámů si pro své 200. pódium ve formuli 1.
Méně úspěšný: Max Verstappen
Nedávno jsme přišli s úvahou, jak velkou vyzrálost ukáže Max Verstappen ve druhé polovině sezóny. Inu.. v Maďarsku se to úplně nepovedlo. Dvakrát mu strategií nepomohl ani tým, nicméně řekněme si, že takhle rozladěného Verstappena jsme již dlouho neviděli. To se samozřejmě projevilo i na trati.
Je těžké soudit, jak moc pomohla vylepšení Red Bullu. Verstappen byl v sobotu od pole position 46 tisícin, avšak bylo z toho “pouhé” třetí místo. V průběhu neděle byl rozhodně frustrovaný z toho, že na papájové monoposty jednoduše nestačí. Do toho přišla chybná strategie vlastního týmu, kvůli které se propadl za svého arcirivala Hamiltona. V posledním stintu byl netrpělivý a v první zatáčce měl kontakt s Hamiltonem. Verstappen se propadl na páté místo za Leclerca tam již také zůstal. Mohlo to skončit ještě hůře, ale pokud by byl úřadující šampion trpělivější, třetí místo by pravděpodobně získal. To znamená, že v Maďarsku ztratil svojí chybou pět mistrovských bodů. Budou mu na konci sezóny chybět?
Úspěšný: Oscar Piastri
Samozřejmostí je vzdát hold vítězi GP Maďarska. Ač je sice kvůli špatným rozhodnutím svého týmu lehce kontroverzním, Oscar Piastri neudělal o závodním víkendu v Maďarsku nic špatně. V kvalifikaci zaostal za Norrisem pouze o 22 tisícin. Měl perfektní start a dostal se do čela, kde si bez problémů udržoval náskok okolo tří vteřin.
K patové situaci po posledních pit stopech jsme se již vyjádřili výše. I přes nepříjemnou situaci zachoval Piastri chladnou hlavu a do týmového rádia nijak nevyšiloval. Piastri se stal 115. vítězem závodu F1 a také osmým nejmladším. Z aktivních pilotů byli mladšími Max Verstappen, Charles Leclerc, Fernando Alonso a Lewis Hamilton.
Méně úspěšný: Sergio Pérez
Další víkend, na který by mexický závodník nejraději zapomněl. V pátek to začalo dobře, samotný Pérez tvrdil, že se během volných tréninků cítil nejlépe za poslední dobu. Jakmile ale bylo třeba, Pérez opět selhal. V první části kvalifikace jako jediný v poli nezvládl proměnlivé podmínky a skončil v bariéře. Škoda za statisíce dolarů a start ze 16. místa v závodě rozhodně nejsou přesvědčovací metody pro pokračování v Red Bullu.
V neděli to už bylo lepší. Pérez se vyvaroval chybám a vhodnou strategií to dotáhl na bodované sedmé místo. V rámci celého víkendu ale musíme kalkulovat s tím, že Pérez vystavil sebe a svůj tým do nepříjemné situace, na které bezproblémová nedělní jízda a šest bodů do tabulky nic nemění. Red Bull potřebuje Péreze vpředu více, než kdy jindy.
Úspěšný: Charles Leclerc
Vzhledem k sérii špatných výsledků do kolonky úspěšných zařazujeme v Maďarsku Charlese Leclerce. Za normálních okolností bychom považovali čtvrté místo monackého závodníka za standardní výkon. Několik posledních závodů se však Leclerc pohyboval v začarovaném kruhu, ze kterého snad konečně našel cestu ven.
Průměrnou kvalifikaci, ve které skončil šestý a byl poražen týmovým kolegou Sainzem, napravil povedeným závodem bez chyb. Po většinu závodu zajížděl stabilní časy a se slabším Ferrari sledoval z dohledné vzdálenosti, jak dopadne souboj mezi Hamiltonem a Verstappen. Nakonec využil jejich kontaktu a dostal se před Verstappena na konečné čtvrté místo. K větší psychické pohodě Leclerca už nyní pomůže pouze rychlejší monopost SF-24.
Méně úspěšní: Alpine
Další zpackaný závod v podání francouzského týmu. Po nehodě Péreze v první části sobotní kvalifikace byla vyvěšená červená vlajka. Během ní došlo na trati k zlepšení podmínek, kterého využili téměř všichni piloti. Mezi těmi, kteří na trať nevyjeli, byli piloti Alpine. To znamenalo jediné – oba monoposty dál nepostoupily a měly nejhorší časy z celého pole! Start z poslední řady nebylo to, co od maďarské kvalifikace Alpine očekávalo.
V závodě to už snad nemohlo být horší. V éře, kdy je technický problém spíše anomálií, byl Pierre Gasly nucen opět odstoupit kvůli problémům s hydraulikou, Ocon skončil předposlední. Carlos Sainz se do Alpine pravděpodobně nepožene..