Úspěšní a méně úspěšní z GP Monaka

Závod v ulicích Monaka vyhrál Lando Norris před domácím Charlesem Leclercem.

Štítky: 2025 GP Monaka Zveřejněno 27. 05 2025 — Dominik Kovář

Úspěšný: Lando Norris

Tohle přesně Lando Norris potřebuje. Perfektní víkend v úzkých ulicích Monaka je ukázkou toho, že když si všechno sedne, Norris může být dominantní. V kvalifikaci, která je v Monaku důležitější než kdekoliv jinde, udělal první krok nejrychlejším kolem v historii okruhu. Závod si Brit kontroloval, vrásky na čele mu přidělal pouze takticky jedoucí Verstappen v poslední třetině závodu. Ještě je brzo mluvit o tom, že otěže v McLarenu přebírá znovu Norris, ale první důležitý krok loňský vicemistr světa udělal.

Méně úspěšní: Mercedes

Nejhorší kvalifikaci sezóny si Mercedes “vylosoval” na nejhorším možném okruhu. Po sobotě bylo víceméně jasné, že k solidnímu výsledku, ba dokonce nějakým bodům, pomůže Mercedesu jenom zázrak. Oba piloti se nakonec stali obětí taktik uprostřed pole, díky čemuž Mercedes odjíždí z Monaka s prázdnou. Red Bull a Ferrari mu již dýchají na záda.

Úspěšný: Charles Leclerc

Samotný Leclerc by s tímto rozhodnutím asi nesouhlasil, ale Monačan předvedl na domácí trati výborný výkon. Kousek dokonalosti mu chyběl v kvalifikaci, kdy byl poražen Norrisem, což mu, jak sám řekl, prohrálo závod. Teď ale k pozitivům. Vůz Ferrari byl konkurenceschopný, což potvrdil pátým místem Lewis Hamilton. Leclerc z toho vymačkal o něco více a výsledkem je nejlepší umístění v roce 2025.

Méně úspěšná: F1

Letošní závod byl atraktivnější než v roce minulém. Nutno dodat, že laťka byla nastavena proklatě nízko. Možná jsme si od dvou povinných zastávek slibovali něco více. Brzdící taktika ve středu pole byla chytrá, ale nikoliv poutavá. Všichni se shodli na tom, že tohle do Formule 1 nepatří. Jak to ale vyřešit. Organizátoři závodu a Formule 1 mají do příštího roku nad čím přemýšlet.

Úspěšní: Racing Bulls

V úvodu sezóny byl Racing Bulls týmem, který byl nejvíce kritizován za strategická rozhodnutí. V Monaku je naopak nejopěvovanějším týmem. Byla to “špinavá” práce Liama Lawsona, který z devátého místa brzdil zbytek startovního pole, aby si Isack Hadjar odbyl dva povinné pitstopy.

Mohlo se zdát, že Lawsonův závod je tím obětován, ale jelikož podobnou strategii zvolil Williams, novozélandský závodník získal první letošní body. Šesté a osmé místo je suverénně nejlepším letošním výsledkem stáje z Faenzy, díky čemuž se dostala na sedmé místo v poháru konstruktérů před Aston Martin.

Méně úspěšný: Fernando Alonso

V Imole Fernando Alonso prohlásil, že je nejsmolnějším závodníkem na celém světě. V Monaku to sice neřekl nahlas, ale pravděpodobně si to myslel znovu. Dvojnásobný šampion mířil za sedmým místem v závodě po skvělé kvalifikaci, ale nakonec jako jediný odstoupil kvůli technickým problémům. Ani po osmi závodech tak nemá Alonso v tabulce šampionátu jediný bod, což se mu stalo pouze jednou – v nováčkovské sezóně s Minardi před 24 lety.

Úspěšný: Esteban Ocon

Haasu a zejména Estebanu Oconovi se poslední závody příliš nevydařily. Sedmé místo v Monaku je skvělou vzpruhou. Ocon díky tomu znovu odskočil svému mladšímu týmovému kolegovi, který je mnohými označován za nástupce Lewise Hamiltona ve Ferrari. Ocon je aktuálně v šampionátu na devátém místě se 20 body, Oliver Bearman má bodů šest.

Méně úspěšný: Pierre Gasly

Pierre Gasly byl jedním z mála pilotů, kteří se rozhodli pro brzký pitstop. Francouzský závodník už se ale nedozví, jestli by zrovna tato strategie byla ideální. Při nájezdu do Nouvelle Chicane neubrzdil své Alpine a sestřelil Yukiho Tsunodu. Pro Gaslyho závod skončil, Tsunoda poněkud překvapivě pokračoval až do konce.

Úspěšní: McLaren

Obhájce konstruktérského titulu již letos zažil lepší víkendy. Je to ale podruhé za sebou, kdy nejbližší pronásledovatel Mercedes měl špatný víkend. Za dva uplynulé závody posbíral McLaren 73 bodů, zatímco Mercedes pouze 6!

Boj o konstruktérský titul po třetině sezóny jasně ovládá McLaren. Náskok 172 bodů je monstrózní a za normálních okolností bychom již nyní prohlásili McLaren za pravděpodobného vítěze. Kartami může zamíchat změna pravidel ohledně flexibility křídel, která přijde v platnost v příštím závodě v Barceloně.

Méně úspěšný: Yuki Tsunoda

Další závod, další nenaplněný potenciál. Yuki Tsunoda zatím marně čeká na závodní víkend, ve kterém byl představitele Red Bullu přesvědčil, že on je konečně tím, kdo si sedačku v hlavním týmu zaslouží. Zatímco v pátek byl japonský závodník Maxovi Verstappenovi opět docela blízko, v rozhodujících fázích víkendu ztrácí až příliš, což se v Monaku trestá násobně. Známky zlepšení bohužel nevidíme a je otázkou času, kdy Red Bull začne diskutovat o jezdecké sestavě pro příští rok.