Úspěšní a méně úspěšní z GP Emilia Romagna

Evropskou část sezóny otevřel dominantním vítězstvím obhájce titulu Max Verstappen.

Štítky: 2025 GP Emilia Romagna Zveřejněno 19. 05 2025 — Dominik Kovář

Úspěšný: Max Verstappen

Tohle je vztyčený varovný prst pro McLaren. Letos ještě nebyl Max Verstappen a jeho Red Bullu v takové formě, v jaké jsme ho mohli vidět v Imole. Dokonce ani v Japonsku. Rozhodující a klinický přesný předjíždějící manévr na Oscara Piastriho v první zatáčce určil vývoj závodu. Od té doby ho v podstatě nikdo neohrozil.

Méně úspěšný: Oscar Piastri

V posledních závodech vyšlo Piastrimu téměř vše. Tuto “flow” si samozřejmě chtěl přenést i do Imoly, což se mu z části povedlo, když vyhrál sobotní kvalifikaci. Po startu se ale příliš zabýval skvěle startujícím Georgem Russellem a nechal prostor Verstappenovi, kterého úřadující šampion samozřejmě využil. Další vývoj závodu Piastrimu vůbec nehrál do karet a možná šlo spíše o rozhodnutí o jeho týmu – nicméně o víkendu, ve kterém to vypadalo, že navýší svůj náskok na čele šampionátu, tak naopak ztratil. Sice jen tři body (teoreticky šest), ale na konci roku si povíme, jak byly důležité.

Úspěšný: Lando Norris

Další sobota s mírnou chybou znamenala pro Landa Norrise start ze čtvrté pozice, zatímco jeho úhlavní rival vyrážel z pole position. Závod ale nabídl přesně to, co Norris momentálně pro svou psychiku potřebuje. Měl dobré tempo, dojel před Piastrim a dokonce ho famózně předjel v přímém souboji na trati – ano, Piastri měl obutou starší sadu pneumatik, ale na to se historie ptát nebude. Po řadě víkendů, kdy byl Norris pod tlakem otázek typu, co udělal špatně, konečně dotazován na to, co udělal správně.

Méně úspěšní: McLaren

Je trochu vtipné umístit mezi neúspěšné tým, který si z Imoly odváží nejvíce bodů. Možná nešlo udělat více. Jeden moment přesto ukázal, že McLaren stále dělá zvláštní rozhodnutí, které může stát cenné body a výhry. Během výjezdu Safety caru stavěli Verstappen a Norris, zatímco Piastri zůstal na starší tvrdé sadě gum. Po restartu tak bylo pořadí Verstappen-Piastri-Norris, což Verstappenovi umožnilo od dua McLarenu okamžitě ujet. Norris mohl rozhodně na Verstappena vyvinout mnohem větší tlak než Piastri se staršími pneumatikami.

Úspěšný: Lewis Hamilton

Jak byla sobota pro Ferrari naprosto katastrofální, v závodě si oba piloti spravili chuť. Více si ji spravil Lewis Hamilton, který těžil ze zastávky během VSC. Jakmile Hamilton cítil šanci na dobrý výsledek, jako bychom znovu sledovali toho pilota, který v minulosti vyhrál sedm mistrovských titulů. Vzhledem ke stáří Piastriho pneumatik Hamilton potřeboval možná ještě tři kola na to, aby reálně zabojoval o pódium. To je skvělé povzbuzení do dalších závodů a Hamilton znovu dokázal, že jakmile mu sedí vůz, je schopen ihned sepnout svůj “Hammertime”.

Méně úspěšní: Mercedes

Až překvapivě se v Imole trápil Mercedes, který zejména v rukou Russella vypadal letos na všech dosavadních okruzích velmi dobře. V kvalifikaci to stačilo na druhou řadu, ale v závodě se Russell trápil a byl vedoucím v DRS vláčku, který se táhnul až po středopolové týmy. Závod nakonec dojel na sedmém místě, což je nejhorší letošní výsledek.

Nedařilo se ani Kimimu Antonellimu, který postrádal tempo po celý víkend a závod nedokončil kvůli poruše svého Mercedesu.

Úspěšní: Williams

Opravdu Williams ukončil vývoj současného monopostu? Závod od závodu působí Williams jistěji jako lídr středu pole a zároveň se nebojí sbírat body top týmům podle toho, jak se na daném okruhu trápí. V Imole se trápil Mercedes a nebýt “harakiri” s VSC a reálným Safety carem, tým z Grove by dost možná měl své piloty na pátém a šestém místě.

Více štěstí měl Alex Albon, který stavěl později a svůj Williams do cíle dovezl na pátém místě. Smolařem byl Carlos Sainz, který byl sice celý víkend rychlejší než Albon, ale v závodě doplatil na brzký pit stop. Osmé místo je stále solidním výsledkem a celkový počet 14 bodů je pro Williams dalším parádním přídělem do bodové kasičky v šampionátu.

Méně úspěšní: Aston Martin

Pro nejlepší výsledek sezóny mířil Aston Martin. Obavy ze závodního tempa se nenaplnily a vše nasvědčovalo tomu, že by se Aston mohl udržet okolo pozic, na kterých startoval (páté a osmé místo). Načasování VSC ale vše zhatilo a britský tým odjíždí z Imoly bez bodů.

Odnáší si však pozitivní náladu – Aston Martin měl rychlost po celý víkend a nyní musí věřit, že za to mohou nové upgrady a nikoliv to, že monopostu seděla typologie okruhu.

Úspěšný: Isack Hadjar

Závod za závodem patří Isack Hadjar k nejlepším pilotům. Nejinak tomu bylo v Imole, kdy se jednu chvíli objevoval Hadjar dokonce na páté pozici. Čert vem trapnou nehodu v Austrálii, od té doby jezdí Hadjar profesorsky. Ostatně s “profesorem” a krajanem Alainem Prostem ho někteří srovnávají. Po Verstappenovi byl Hadjar počtvrté ze sedmi závodů nejlepším pilotem z řad Red Bullu/Racing Bulls. To není vůbec špatná vizitka.

Méně úspěšný: Pierre Gasly

Během letošní sezóny dostal Pierre Gasly své Alpine do Q3 již počtvrté, ale body z toho byly v hlavním závodě pouze jednou. Zde v Imole si za prázdný bodový víkend může Gasly tak trochu sám. Po souboji s Leclercem byl příliš dlouhý a vyjel do štěrku, kde si pravděpodobně poškodil podlahu a propadl se za body. Gasly vzal tento závod na sebe. Alpine je v šampionátu stále deváté a nemůže spoléhat na to, že vstane jak fénix z popela stejně jako v závěru minulého roku.