Úspěšní a méně úspěšní z GP Číny
V Šanghaji jsme byli svědky prvního double, o které se postaral McLaren.
Úspěšný: Oscar Piastri
Australský závodník zažil nejúspěšnější víkend své kariéry a dokonale napravil svou chybu z domácího závodu v Austrálii. Sezóna je samozřejmě ještě dlouhá, ale přesně tuto konzistenci Piastri pro boj o titul potřebuje.
Australan ztratil jediný bod ve sprintu, kde dojel druhý za vítězným Hamiltonem. Následně poprvé v kariéře uspěl v kvalifikaci a v závodě byl mimo vedení pouze kvůli odlišné strategie týmů ze středu pole.
Méně úspěšní: Ferrari
Takto hořkosladkou příchuť ze závodního víkendu může doručit snad jenom Ferrari. Vše začalo skvěle Hamiltonovým nejrychlejším časem ve sprintové kvalifikaci a následnému vítězství ve sprintu. Svým způsobem to můžeme brát jako první vítězství Lewise Hamiltona ve Ferrari.
V nejdůležitější části víkendu stáj z Maranella zoufale selhala. Pilotům chybělo tempo na McLareny a nakonec z toho bylo čtvrté místo pro Leclerca a šesté pro Hamiltona. Po závodě přišla sportovní tragédie – nejdříve byl diskvalifikován Leclerc za nesplněni minimální hmotnosti vozu a poté byl diskvalifikován i Hamilton za příliš opotřebovanou kluznou desku. Jakékoliv šance na mistrovské tituly dostávají již po dvou závodech nové sezóny obrovské trhliny.
Úspěšní: McLaren
McLaren doručil v neděli to, co se od něj nyní očekává. Stáj z Wokingu má v aktuální chvíli nejrychlejší monopost a cokoliv mimo první a druhé místo je zbytečnou ztrátou. Nastavení vozu pro sprint se příliš nepovedlo, nicméně od kvalifikace to byl již ten McLaren jako v Austrálii.
Šampionát pilotů je otevřený, nicméně boj o pohár konstruktérů by letos pro “papáju” mohl být snadnější záležitostí. Red Bull má pomalý vůz a jednoho rychlého pilota, Ferrari po prvních závodech počítá obří bodové ztráty. Mercedes se nyní zdá jako největší soupeř, ale jejich monopost ztrácí a Kimi Antonelli navíc zatím není na úrovni svého týmového kolegy a pilotů McLarenu.
Méně úspěšní: Alpine
Hororový úvod sezóny zatím prožívá Alpine. Francouzská stáj se měla prát o statut nejlepších ze zbytku světa, aktuálně je však jediným týmem bez bodu! V Číně neměli rychlost a skončili již v první části kvalifikace. Gasly to vytáhnul na 11. místo v cíli, nicméně po závodě byl diskvalifikován nesplnění minimální hmotnosti svého monopostu.
Monopost A525 se zatím jeví jako nevyzpytatelný. Alpine musí tuto situaci co nejdříve vyřešit, konkurenční Williams má již 17 bodů.
Úspěšní: Esteban Ocon a Oliver Bearman
Normálně bychom označili celý tým, nicméně za výkon v Číně si zaslouží ovaci zejména piloti Haasu Esteban Ocon a Oliver Bearman. Po překvapivě špatném víkendu v Austrálii, kdy se Haas jevil jako nejhorší vůz, se americký tým v Šanghaji napravil renomé.
Oba piloti v neděli předváděli skvělé předváděcí manévry a po diskvalifikacích konkurence získal Ocon páté místo a Bearman osmé. To je velký a poměrně nečekaný bodový příděl po nepovedené Austrálii. Oconovi se navíc povedlo dokončit závod před Mercedesem Kimiho Antonelliho.
Méně úspěšný: Liam Lawson
Sergio Pérez bude mít doma v Mexiku brzy plnou schránku omluvných dopisů. První závody Lawsona u Red Bullu ukazují, že mimo Verstappena má každý s vozy Red Bullu obrovský problém. Poslední místo ve sprintové i sobotní kvalifikaci je však extrémem, který stáj bude v tomto týdnu radikálně řešit.
Lawsonovi hrozí, že už před GP Japonska bude vrácen do Racing Bulls a do hlavního týmu naskočí Yuki Tsunoda. Japonský závodník tuto nabídku určitě neodmítne. Nabízí se však otázka, jestli je v současné situace druhé místo u Red Bullu spíše krokem zpátky.
Úspěšný: Max Verstappen
Přemýšlel jsem nad tím, jestli do kolonky úspěšných zařadím Maxe Verstappena. K vítězství měl daleko a čtvrté místo v cíli není pozice, za kterou bychom v posledních letech čtyřnásobnému mistru světa tleskali. Nicméně nyní to vypadá tak, že Red Bull má teoreticky čtvrtý, možná i pátý (!) nejrychlejší monopost ve startovním poli.
S přihlédnutím k této skutečnosti je čtvrté místo malým zázrakem. Verstappen limituje ztráty a díky více méně úspěšnému sprintu za celý víkend ztratil na lídra šampionátu Landa Norrise pouze jeden bod! Verstappenovi nebudou tyto heroické výkony nic platné, pokud Red Bull urychleně nenajde výkon.
Méně úspěšní: Racing Bulls
Během nedělního závodu jsem musel chvíli vstřebávat, že se oba monoposty Racing Bulls objevují daleko za body ve druhé polovině startovního pole. Po perfektní kvalifikaci (Hadjar 7., Tsunoda 9.) tým zvolil strategii dvou zastávek v boxech, která se ukázala jako nevýhodná. Jedná se o druhou strategickou chybu ve dvou závodech.
Čest týmu zachránil ve sprintu šestým místem Yuki Tsunoda, který italské stáji přivezl první tři body v roce 2025. Monopost i piloti se zdají být ve skvělé formě, nicméně body se rozdávají v neděli (pomineme-li šest sobotních sprintů).
Úspěšný: George Russell
Roli lídra Mercedesu zatím naprosto s přehledem zvládá George Russell. Také ve druhém závodě sezóny se britský závodník dostal na pódium a opět je z toho třetí místo. Mercedes by rozhodně neměl podceňovat vývoj letošního monopostu. Pokud se Mercedesu povede dohnat McLaren, Russell může být vážným kandidátem na zisk mistrovského titulu.
Méně úspěšný: Carlos Sainz
Po překvapivých diskvalifikacích se Carlos Sainz dočkal prvního bodu v modrých barvách. Je to však slabá útěcha za víkend, ve kterém zkušený Španěl nestačil tempu týmového kolegy. Sainz přiznává, že se zatím s Williamsem nedokáže zcela sžít a zdůrazňuje, ať veřejnost a tým neberou jeho prvních pět až šest závodů v novém týmu příliš vážně.
Na druhé straně je tu Esteban Ocon, který v druhém závodě za nový tým získal 10 bodů za páté místo, Lewis Hamilton ve Ferrari vyhrál sprint.. každá situace je samozřejmě jiná a přestoupit z lepšího monopostu do horšího může být náročnější, než se zdá.