Usnadnit novým týmům život? Kdepak, vítězství by nemělo být zadarmo
Pokračující diskuse o nových motorech se snaží do F1 dostat nové automobilky. Nejnovějším členem by mohlo být Porsche, které potvrdilo velký zájem o účast v šampionátu. Vedení německé automobilky má ale jisté požadavky a Totu Wolffovi se to nelíbí, nikdo by neměl mít uhlazenou cestičku k vítězství.
Nynější dodavatelé pohonných jednotek jako je například Mercedes jsou ochotny udělat pár ústupků a kompromisů, aby se do formule 1 dostaly nové značky. Existují ale jisté limity, které by se neměly překračovat.
Šéf černých šípů Toto Wolff je skálopevně přesvědčen, že i když je nabídnutá pomoc novému účastníkovi šampionátu v pořádku a neměl by být oproti ostatním znevýhodněn, je zásadní, aby úspěch byl v F1 vydřený, nikoliv garantovaný.
„Je skvělé vidět, že celosvětově známé automobilky mají zájem vstoupit do našeho sportu a mám z toho upřímnou radost. Chápu i, že tito motoráři nechtějí přijít a být oproti ostatním v nevýhodě a pozadu, a proto vymýšlíme systém, který by toto riziko razantně zmírnil.
Na druhou stranu, F1 je nejvyšší liga. Nikdo nemůže očekávat, že vstoupí do Ligy mistrů a bude hned ve finále a odejde domů s trofejí. Takhle to nefunguje, vyžaduje to velkou trpělivost, investice, pot a krev.
Podívejte se na Mercedes a na to, kolik jsme toho museli obětovat. První tři roky jsme si protrpěli a první titul jsme získali až po pěti letech. Stejně je na tom Honda, ta si ze začátku prošla peklem, Renault a Ferrari totéž.
Musíte urazit dlouhou cestu, abyste začali vyhrávat závody a pokud tomu obětuje čas i energii a poté vyhrajete, je to v pořádku. V tuto chvíli jsme na tenkém ledě, chceme přilákat nové značky a chceme jim zezačátku pomoci, ale nesmí to být přehnané,“ zamýšlí se Wolff.
Wolff se také ohlédl zpět do doby, kdy ve formuli 1 působila Toyota, BMW nebo Honda (tehdy ještě jako tovární tým) a věří, že automobilky neuspěly kvůli svému přístupu a nepochopení principu královny motorsportu.
„Abyste ve formuli 1 uspěli, musíte svému projektu věnovat maximum času a také peněz a v minulosti to hodně výrobců nepochopilo. Měli jsme tu Toyotu, BMW i Hondu, což jsou známé a bohaté značky, veškeré zdroje byly ale irelevantní.
Ať už do F1 vstupujete jako tým, nebo jako výrobce motorů, měli byste nejprve pochopit systém formule 1 a 100 % se ujistit, že uděláte maximu. Musíte najmout nejlepší lidi a piloty, které můžete sehnat a poté musíte být trpělivý.
Chce to čas, šampionát nevyhrajete přes noc a přesně tohle dělá náš sport tak atraktivním – není zde jednoduché zvítězit. Proto jsem toho názoru, že nikdo by neměl mít jednoduchou cestu k úspěchu, ani nováčci.“