Uplynulo 35 let od prvního vítězství Ayrtona Senny

Ayrton Senna hned při své debutové sezoně dokázal v týmu Toleman všechny šokovat vynikajícím výkonem v Monaku, kde nakonec vlivem zastavení závodu obsadil druhou pozici. První vítězství ale přišlo hned následující sezonu. Senna dokázal v šílených podmínkách doslova ovládnou GP Portugalska v týmu Lotus.

Štítky: Ayrton Senna Historie Zveřejněno 21. 04 2020 — Lukáš Podstata

Tehdejší pilot Renaultu, Patrick Tambay, shrnul závod v portugalském Estorilu takto: „Ten závod byla doslova noční můra. Od začátku do konce pršelo, všechno bylo zatopené a ani světla příliš nebylo. Pro mě osobně to byl boj o přežití.“

Déšť dorazil na okruh v Estorilu ještě před samotným startem závodu. Senna si hned uvědomil, že má na startu z první pozice nejsnadnější pozici pro útěk před ostatními soupeři. Senna potvrdil, že voda mu svědčí. Po odmávnutí závodu téměř bez protočení kol se ujal vedení a začal se vzdalovat soupeřům

Od té doby byl Senna naprosto dominantní. Na tehdejší závod zavzpomínal závodní inženýr Steve Hallam. „Udělal, co dělají všichni dobří závodníci, hledal grip. Je opravdu mistrovské dílo najít správnou stopu v mokrých podmínkách. Navíc nesmíme ani opomenout fakt, že mokré pneumatiky se chovají úplně jinak.“

Počasí se v průběhu závodu začalo ještě zhoršovat. Dalo by se očekávat, že Senna s klidným náskokem začne zpomalovat. Opak byl ale pravdou. Hallam přiznal, že tým Lotus měl z počínání svého jezdce obavy. „V té doby všichni byli přesvědčení, že musíme zasáhnout do toho, co dělá. Ale později nám bylo jasné, že se Ayrton dostal do svého rytmu a požádat ho o zpomalení by bylo daleko větší riziko, než ho nechat jet na plný plyn.“

Ayrton Senna během GP Portugalska 1985.

V 31. kole se obětí deště stal i legendární Alain Prost a závod pro něj skončil. I Ayrton měl však na mále, jak je jasné ze slov Steve Hallama: „Po závodě řekl: „Nejezdil jsem dokonale a při jedné nebo dvou situacích jsem myslel, že je konec. Doslova jsem jel ve třetím sektoru několikrát bokem.“ Je neuvěřitelné, co dokázal,“ vzpomíná závodní inženýr.

Po více než dvou hodinách od startu závodu nakonec dokázal Ayrton Senna protnou šachovnicovou vlajku jako první. Bylo to pro něj první vítězství, ale v obrovském stylu. Brazilec na druhého pilota získal více než minutový náskok, vedl každé kolo závodu, a navíc si připsal i nejrychlejší kolo.

Jak popisoval tehdejší bravurní výkon samotný pilot? „Byl to těžký taktický závod. Zatáčku od zatáčky, kolo po kole, protože podmínky se neustále měnily. Nejdůležitější bylo udržet koncentraci a zvyknout si na mokrou trať. Auto se mi klouzalo opravdu všude a bylo velmi těžké udržet auto pod kontrolou. I když jsem měl pohodlný náskok, bylo obtížné udržet koncentraci. Jednou jsem se dokonce otočil stejně jako Alain Prost, ale měl jsem štěstí a zůstal na silnici. Lidé si myslí, že jsem vůbec nechyboval, ale to není pravda. Jednou jsem měl všechny čtyři kolo na trávě, ale naštěstí jsem se vrátil na okruh.“ vzpomínal na svůj první triumf legendární Ayrton!

Vítězné gesto Ayrtona Senny.

Diskuse k článku

Napsat komentář