Unikátní systém řízení kol DAS na chladném Nürburgringu pomohl

Už delší dobu jsme se nezmínili o revolučním systému DAS, který během předsezónních testů představil Mercedes. Šéf Red Bullu Christian Horner se po GP Eifelu domnívá, že právě tento systém pomohl Hamiltonovi k dobrému restartu. Podle šéfa Mercedesu ale nesehrál revoluční systém žádnou roli.

Štítky: DAS Mercedes Red Bull Zveřejněno 14. 10 2020 — Petr Čermák

Max Verstappen si během safety car fáze stěžoval na teplotu pneumatik – není se čemu divit, na Nürburgringu vládly celý víkend velmi chladné podmínky a většina jezdců doplácela na drolení pneumatik.

Po restartu dostal Verstappen poslední příležitost zaútočit na vedoucího Hamiltona a pokusit se s ním svést boj o vítězství. K Britovi se ale nemohl v posledních 11 kolech přiblížit – už v prvním kole po zajetí safety caru si Hamilton vybudoval pohodlný náskok.

Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera byl jedním z klíčových aspektů dobrého restartu v případě mercedesu Lewise Hamiltona systém DAS (Dual-Axis Steering). „Protože safety car čekal, než se k nám připojí zbytek startovního pole, byla teplota pneumatik opravdu velkým problémem,“ vysvětlil Horner.

Zápisky ze druhého, revolučního dne testů

„Myslím si, že Mercedes se s teplotou pneumatik vypořádal lépe právě díky systému DAS. Restart byl obtížný, ale Maxovi se povedl a už se neohlížel zpět.“

I přes ztracenou příležitost ke konci závodu si Christian Horner výkonnost svého vozu pochvaluje. Podle něj se ztráta na Mercedes postupně snižuje. „Byla to solidní jízda. Na konci závodu zajel (Verstappen) nejrychlejší kolo. V úvodních fázích byl na pneumatiky mírný.“

„V jednu chvíli měli Max a Lewis zhruba 50sekundový náskok na (Daniela) Ricciarda, který jel třetí a čtvrtého jezdce málem předjeli o kolo. Byl to vskutku dominantní výkon. Cítím, že jsme o víkendu udělali krok vpřed a Mercedesu se přiblížili. Je skvělé dojet opět na druhém místě.“

„Vypadalo to, že se nám po celý víkend v prvním sektoru dařilo lépe. Ve třetím sektoru jsme na konkurenci ztratili nejvíce, obecně je ale potřeba říct, že to byl silný víkend. Udělali jsme krok vpřed, což je definitivně povzbuzující.“

Má Red Bull šanci v některých ze zbylých šesti závodů porazit stříbrné šípy? Podle Hornera tu šance jsou. „Čeká nás Portimão, Istanbul, Imola, tyto všechny okruhy by nám měly vyhovovat. Chceme sezónu zakončit co nejlépe, chceme pochopit většinu problémů, které nás s RB16 trápily, abychom na ně mohli odpovědět s RB16B.“

„Udělali jsme krok vpřed. Tlačíme na to, snažíme se z vozu získat maximum. Stále ale zbývá spousta závodů. Chceme letošní rok zakončit na vrcholu.“

DAS nesehrál důležitou roli, míní Wolff

S Hornerovými slovy nemohl souhlasit šéf Mercedesu Toto Wolff, který DAS nevnímá jako klíčový aspekt úspěšného víkendu. Ostatní si tento systém podle Wolffa zidealizovali.

„Red bully, především pak Max, byly velmi silné v prvním sektoru,“ upozorňuje Wolff. „Pneumatiky zahřály rychleji, my jsme ale získali čas v průběhu kola. DAS nám trochu pomohl, ale nesehrál klíčovou roli. Nejedná se o žádný zlatý důl, jak si ostatní myslí.“

I Hamilton se trápil s pneumatikami, problémový byl podle šestinásobného šampiona právě restart. „Závod byl obtížný, jelikož byl velký chlad. Hlavně pak při restartu,“ prozradil.

„Pneumatiky nefungovaly úplně ideálně, především po výjezdu z boxech. Měl jsem na Maxe nějaký náskok, pak mě ale málem dostal, jelikož jsem se trápil s novou sadou. Pak vyjel safety car – nechápu, proč jel tak pomalu, asi proto, že se všichni museli vrátit do vedoucího kola, netuším.“

Elektrický Taycan je nejprodávanějším vozem Porsche, drtí i Panameru