Rozhovor: Vzpomínka na Lotus. Unikátní přístup a obdiv

Nespoutaným, někdy až drzým přístupem si tým Lotus ve formuli 1 vydobyl značné renomé. Promyšlená strategie vyšla na jedničku, přestože šlo o způsob vedení týmu, na který současná formule 1 není zvyklá. Tým Lotus loni kvůli finančním problémům opustil formuli 1, ale dojem, který po sobě zanechal, přetrvá ještě mnoho let. Od počátku šlo o…

Štítky: Lotus Zveřejněno 17. 03 2016 — Josef Nekvinda

Nespoutaným, někdy až drzým přístupem si tým Lotus ve formuli 1 vydobyl značné renomé. Promyšlená strategie vyšla na jedničku, přestože šlo o způsob vedení týmu, na který současná formule 1 není zvyklá.

Tým Lotus loni kvůli finančním problémům opustil formuli 1, ale dojem, který po sobě zanechal, přetrvá ještě mnoho let. Od počátku šlo o záměr Enstonských, který se i přes problémy podařilo naplnit. Podstatnou roli v něm hrál i Kimi Räikkönen, ale i způsob, jakým Lotus do královny motorsportu vstoupil. O tom a dalším se v krátkém rozhovoru pro magazín Motorsport rozpovídal Stephane Samson, bývalý šéf marketingového a komunikačního oddělení Lotusu.

Řekl byste, že jste byli s Lotusem do formule 1 vhozeni?
Spíš ne. Ještě před mým příchodem jsme o tom s týmem hodně mluvili, jak to celé pojmeme. Klíčovým faktorem bylo, že tým potřeboval přijít s novou verzí sebe sama. Nový název proto znamenal novou image značky. Změnili jsme zbarvení auta, předělali webové stránky. Vlastně jsme změnili v podstatě všechno.

Dalším klíčovým prvkem bylo samotné vedení, které nám poskytlo plnou podporu. Měli jsme tak skutečně volné ruce v tom, co jsme dělali, což se v F1 jen tak nevidí. I to je důvod, proč byl po tři sezony Lotus tak silným.

Vaše pozice byla skutečně unikátní…
S jiným týmem bychom nikdy nemohli zaujmout takový přístup. Například v McLarenu bychom museli klást důraz na technologie a detaily. S Ferrari by to naopak bylo všechno o vášni a odkazu.

Jen Lotus mohl být tak opovážlivý. V tomto ohledu byl Kimi Räikkönen přesně to, co jsme potřebovali. Jeho přístup skvěle zapadal do týmové strategie. Muselo to i pro něho být velmi příjemné prostředí. Byl dokonce povzbuzován být sám sebou. Dostalo se to tak daleko, že jsme začali vyrábět trička s jeho nejlepšími hláškami.

Myslíte si, že by někdy zašel až příliš daleko?
Když balancujete na hraně, riskujete, že jednou za čas budete středem zájmu. Věděli jsme o tom. Věděli jsme, že bychom mohli tu a tam naštvat naše sponzory. Formule 1 ale není o hře na jistotu. Naše záznamy jsou toho důkazem. Někteří sponzoři nám dali přednost před většími týmy za tento riskantní přístup. Byli jsme první na ráně s jednou reklamní společnosti například.

Co si myslíte o současné formuli 1?
Snižování nákladů je dnes naprostou samozřejmostí. Domnívám se, že je to následek stále utahujících se rozpočtů. Inženýrství dnes zaujímá stále více a více prostoru. Konkurence je tak vysoká, že si nemůžete dovolit jen tak nafotit auto, pokud žádost nepřichází přímo od hlavního sponzora.

Poněkud znepokojující je, že tento sport je řízen až příliš striktně. Pro sponzory je všechno buď zakázané nebo obohacující. Týmy nabízejí marketingové balíčky, které už dávnou nejsou hitem v moderním sportu. Spousta z nás nad tímto tématem stále hloubá. A z pozice, na které jsem, jsou pravidla od toho, aby se porušovala.

Čtěte dále: Firma Ilmor pomáhá Renaultu jen se spalovacím motorem

Kimi Räikkönen hrál v týmové strategii Lotusu klíčovou roli

Kimi Räikkönen hrál v týmové strategii Lotusu klíčovou roli

Diskuse k článku

Napsat komentář