Týmy protestují u FIA kvůli silné alianci Haas – Ferrari

Řada stájí v čele s Mercedesem napadla úzký vztah Haasu a Ferrari. Toto Wolff dokonce volá po zpřísnění pravidel, které by zakázalo nakupovat americké stáje tak velké množství dílů od Scuderie, jako odebírá nyní.

Štítky: Ferrari Haas Mercedes Pravidla Zveřejněno 21. 04 2022 — Lukáš Štěrovský

Po protrápené sezoně 2021 se Haas letos opět ukázal ve slušném světle, když v Bahrajnu získal Kevin Magnussen páté místo. Dán se navíc ze tří závodů dostal dvakrát do prostřední části kvalifikace, kolega Mick Schumacher zase ve všech třech případech postoupil do prostředního segmentu.

Podle soupeřů je za zlepšením americké stáje hlavně její spolupráce s Ferrari, jelikož si Haas od svého počátku v F1 v roce 2016 kupuje maximum dílů právě od Scuderie. Výměna informací mezi týmy je sice běžná (Red Bull a AlphaTauri, Mercedes a Aston Martin), přesto soupeři požadují přísnou kontrolu.

„Haas udělal obrovský skok z posledního místa, kde byl,“ zamýšlí se šéf Mercedesu Toto Wolff. „Pro nás je to poučení, protože jako organizace máme dva tisíce lidí, a najednou bojujeme s týmem, který je mnohem menší. Musel tedy odvést super práci,“ krčí rameny.

Je podle Wolffa nutná úprava pravidel? „Je třeba je reformovat, abychom se vyhnuli podobným diskuzím. Víte, my necháváme využívat Aston Martin náš aerodynamický tunel, který jsme používali před dvěma roky. Strhl se kolem toho hrozný poprask a řešili jsme to s maximální pečlivostí. Lidem by se mělo dostat uznání, když odvedou dobrou práci. Ale žádný z týmů by neměl být schopen spolupracovat s jinou stájí tak, jak to u některých dnes vidíme,“ má jasno Wolff.

Proti Wolffovi jde například Fred Vasseur, šéf Alfy Romeo, která má stejně jako Haas úzké vazby na Ferrari. Podobně to vidí i Franz Tost, lodivod AlphaTaurri, která je závislá na Red Bullu. „I když sdílíme větrný tunel, z hlediska informací o technice nedochází k žádné výměně,“ dušuje se Tost. „Respektujeme pravidla.“

Zajímavý názor vyjádřil šéf McLarenu Andreas Seidl, podle kterého by mělo být dovolenou mezi týmy nakupovat jen pohonné jednotky a převodovky, nikoliv další díly.

„Naštěstí Andreas neřídí F1,“ smetl návrh ze stolu šéf Haasu Guenther Steiner. „Že vám v pravidlech něco nevyhovuje, neznamená, že můžete jít a změnit to. Mercedes měl osm let v řadě velmi silný motor, protože odvedl dobrou práci, ale nikdo neřekl: ‚Teď musíme změnit motory, protože Mercedes dominuje‘.“