Týmy nechtějí starty mokrých závodů za safety carem. Existuje už i návrh řešení
Týmy budou příští týden diskutovat o startech mokrých závodů za safety carem. Chtějí předejít situaci, která nastala ve Velké Británii, kdy diváci přišli o podívanou právě kvůli startu za zpomalovacím vozem v době, kdy už ani nepršelo. Na Silverstonu piloti odstartovali za safety carem a kroužili za ním několik kol. Zpomalovací vůz zajel do boxů…
Týmy budou příští týden diskutovat o startech mokrých závodů za safety carem. Chtějí předejít situaci, která nastala ve Velké Británii, kdy diváci přišli o podívanou právě kvůli startu za zpomalovacím vozem v době, kdy už ani nepršelo.
Na Silverstonu piloti odstartovali za safety carem a kroužili za ním několik kol. Zpomalovací vůz zajel do boxů a jezdci mohli začít normálně závodit. Podle plánu by tato procedura zůstala stejná do okamžiku, kdy safety car zajíždí do boxů. Poté by proběhl klasický start na mokrých pneumatikách.
Před časem byl zvažován podobný plán – při každém restartu závodu by piloti odstartovali z pevných pozic. Od tohoto řešení bylo upuštěno ještě před prvním závodem, protože pravidlo se zdálo být příliš komplikované.
Na druhou stranu se FIA domnívá, že při mokrém závodu by tento scénář mohl fungovat.
Nové pravidlo by pravděpodobně zakazovalo měnit pneumatiky před pevným startem. To by znamenalo, že před odvoláním safety caru by piloti nemohli přezouvat na pneumatiky do přechodných podmínek. Tato myšlenka bude projednávána na zasedání Strategické skupiny.
Navrhované pravidlo už má první zastánce. „Pokud jde o Silverstone, tak restart mohl být o jedno nebo dvě kola dříve,” komentoval šéf Mercedesu Toto Wolff. „Podle nového pravidla, není to jisté, když safety car zajede do boxů, měl by proběhnout pevný start. To je jedna z nejvíce vzrušujících věcí. Pokud se budeme držet současného pravidla, tak uvidíme jen zastávky v boxech.
Myslím, že po nehodě Julese Bianchiho panuje velká opatrnost. Chápeme to, ale myslím, že bychom se mohli vrátit k tomu, o čem je motorsport. Máme ty nejlepší piloty, nejsilnější vozy a náročné podmínky. Mohou je zvládnout.”
Také Lewis Hamilton je pro. „Mohlo by to být docela dobré. Na Silverstone v roce 2008 jsme startovali na mokru a bylo to obtížné. Myslím, že jsme byli na přechodných pneumatikách, ale trať byla ještě celkem mokrá. Mokré starty jsou vzrušující, stejně jako suché starty. Souhlasím s tím.”
Na druhou stranu Jenson Button upozorňuje, že pevný start se nedá zvládnout za každých podmínek. „Na Silverstonu bylo správné startovat za safety carem. Jinak by všichni skončili v únikové zóně a pravděpodobně polovina z nás vzhůru nohama.
Myslím, že na Silverstonu jsme kroužili za safety carem příliš dlouho, ale odvodňování v první zatáčce bylo opravdu špatné. Bylo to jako jezero. Myslím, že v určitých situacích můžeme mít pevný start za mokra, dříve jich už bylo mnoho. Není to jen o viditelnosti. Pneumatika nemůže odvádět takové množství vody, co je na okruhu. To není o obtížnosti, protože v tomto bodě to nemáte pod kontrolou.”
Čtěte dále: Start monackého závodu za safety carem vyvolal další neshody napříč celou F1
Diskuse k článku