Týmy kvůli rozpočtovým stropům vynechají závody, varuje Red Bull

S hodně drastickým proroctvím se vytasil šéf Red Bullu Christian Horner. Podle něj vlivem globálně stoupající inflace a cen za energie a další položky nebude většina týmů schopna absolvovat všechny závody letošní sezony, protože se nevejdou do rozpočtového stropu ve výši 140 milionů dolarů. Jaká je realita?

Štítky: Finance Zveřejněno 29. 05 2022 — Lukáš Štěrovský

„Myslím, že tak sedm týmů bude muset vynechat poslední čtyři závody. Proto potřebujeme, aby se Mezinárodní automobilová federace otázkou inflace zabývala,“ obává se Horner, podle kterého nejde jen o velké týmy, ale i menší stáje ze středu pole.

„Nikdo nechce být v takové situaci, proto se tím FIA musí zabývat. V každé zemi vidíme, jak náklady rostou. Pro formuli 1 to není jiné. Cena nákladní dopravy se zčtyřnásobila, a my to nemůžeme nijak ovlivnit,“ vysvětluje šéf Red Bullu, který si přeje navýšení hodnoty rozpočtového stropu.

Například šéf Aston Martinu Mike Krack ale o Hornerových slovech pochybuje. „Upřímně řečeno je vynechání závodů trochu přehnané, nemyslím si, že se to stane. Jasně že pokud to teď přeženete s výdaji, bude to na konci roku těsné.

My velmi dobře sledujeme své náklady, jsme efektivní v tom, jak utrácíme. Z tohoto pohledu nejsme v pozici, že by nám měla hrozit absence v závodech. Než se rozhodneme třeba pro výrobu speciálního křídla na Monzu, víme, kolik nás to bude stát. Máme taky nějaké rezervy kvůli nehodám.

Limit toho, co týmy mohou utratit, by se neměl zvyšovat jen proto, že někteří nemají náklady pod kontrolou. Samozřejmě ale podporujeme navýšení limitu s ohledem na zvýšení inflace,“ vysvětluje Krack, který se obává, že týmy s větším množstvím financím chtějí využít navýšení rozpočtu k získání výhody ve vývoji.

Podobného názoru je i Alpine. „Rozpočet jsme stanovili s ohledem na inflaci, která byla patrná už v prosinci, takže to nebylo překvapení. Stále jsme pod limitem, i když jsme neplánovali tak vysoké náklady na dopravu. Když to zvládneme my, určitě to zvládnou i ostatní. Takže nejsem pro navýšení hodnoty finančního stropu,“ tvrdí šéf stáje Otmar Szafnauer.

Nejvíce trefnou odpověď nabídl ale šéf Alfy Romeo Fred Vasseur. „Pokud má někdo problém s rozpočtovým stropem, řešením je vypnout aerodynamický tunel a přestat přivážet vylepšení na každý víkend,“ krčí rameny.