Automobilist.com

Tým BAR-Honda dělal jakoby nic. Kvůli podvodu ale přišel zákaz startu

Tým BAR-Honda měl nejlepší sezonu v roce 2004, když skončil senzačně druhý v Poháru konstruktérů. Jedenáctkrát dosáhl na stupně vítězů a v San Marinu dokonce získal Jenson Button pole position. Historie už nikdy nepozná, do jaké míry bylo takových výsledků dosaženo podvodem. Protože přesně o rok později, v San Marinu 2005, FIA odhalila jeden z největších skandálů v historii seriálu.

Štítky: FIA GP San Marina Historie Honda Zveřejněno 12. 01 2020 — Tomáš Richtr

Úvod sezony měl tým BAR-Honda jezdců Jensona Buttona a Takumy Sata špatný. Ale ve čtvrtém závodě se dostal Button na stupně vítězů v závodě, který se stal památný pro napínavou honičku mezi pozdějším mistrem světa Fernandem Alonsem a Michaelem Schumacherem. V cíli je dělilo 0,215 sekundy.

Jenomže po závodě FIA během kontroly zjistila, že Buttonovo auto je pod váhou, když se z něj odčerpá všechno palivo. Tehdejší váhový limit 600 kg vůz Jensona Buttona splnil hodnotou 606,1 kg, ale když bylo odčerpáno palivo, měl pouze 594,6 kg. K diskvalifikaci ale pozoruhodně nedošlo, protože sportovní komisaři akceptovali vysvětlení týmu, které tehdy nebylo zveřejněno. V pondělí po závodě ale došlo k málo obvyklému kroku. FIA se totiž proti rozhodnutí vlastních sportovních komisařů GP San Marina 2005 odvolala. Došlo na ‚soudní‘ líčení u Mezinárodního odvolacího soudu FIA, kde byly odhaleny velké věci.

BAR totiž podle FIA měl ve svých vozech přídavnou nádrž pro benzin (na obrázku červená). Ta byla prázdná během závodu, což umožnilo vozům dostat se pod minimální váhu, a tím pádem k rychlejším časům. Během velkých cen se v roce 2005 tankovalo. Pro poslední úsek závodu BAR červenou nádrž doplnil, aby zajistil, že auto bude splňovat váhový limit. Když BAR deklaroval, že je nádrž prázdná, technici FIA z dodatečné nádrže dostali ještě 11,38 kg paliva, které bylo využito jako závaží. To představuje rozdíl několika desetin sekundy na kolo.


FIA versus BAR-Honda. FIA po odvolacím soudu požadovala kompletní vyloučení týmu ze šampionátu sezony 2005 kvůli podvádění.

BAR se bránil, že pravidla nezakazují striktně použít palivo jako závaží. Ale FIA tím neobměkčil, protože už týmům by nemožnost takové úvahy měla být jasná od diskvalifikace Christiana Fittipaldiho z Velké ceny Kanady 1994, tedy o 11 let dříve.

Obhajoba týmu BAR-Honda nemohla být silná, protože jednoduše neměla pevné základy. Tým podváděl. Deset dní po závodě to potvrdil Odvolací soud FIA a o další den později tým BAR Honda dostal zákaz startu na následující velké ceny ve Španělsku a v Monaku a byl diskvalifikován z GP San Marina. To už byly v plném proudu přípravy na závod v Barceloně, kde měl tým BAR už připravenou infrastrukturu.

BAR zvažoval civilní právní kroky, aby rozhodnutí zvrátil. Ale jen den po vyhlášení trestu upustil od úmyslu se odvolávat proti rozhodnutí Odvolacího soudu.

S ohledem na výsledky týmu BAR v předchozí sezoně 2004 se dalo tušit, že někteří budou úspěch týmu se druhým místem v konečném pořadí zpochybňovat. Čtyři závody před koncem ročníku 2004 byl BAR-Honda za Renaultem, což nevydrželo. S výjimkou závěrečné GP Brazílie těžil BAR více bodů než Renault, který byl překonán o 14 bodů.

„Teď už podstatně lépe chápeme, proč nás ke konci sezony 2004 tým BAR překonal,“ řekl šéf Renaultu. Šéfem Renaultu byl jistý Flavio Briatore, který se k podvádění sám uchýlil jen o tři roky později v Singapuru.

Diskuse k článku

Napsat komentář