Ty nejlepší velké ceny na Hungaroringu
Před letní přestávkou je v plánu ještě jeden závod, Velká cena Maďarska. I přes svůj technický profil a obtížnému předjíždění dokáže Hungaroring nabízet řadu atraktivních závodů. Ty nejlepší z nich jsou uvedeny níže.
2019: Hamilton versus Verstappen
I když je letošní sezona z velké části ‚poznamenána‘ mistrovským bojem mezi Verstappenem a Hamiltonem, jejich vzájemný souboj na trati jsme si mohli vychutnat už před dvěma lety na maďarské půdě.
Pilot Red Bull odstartoval z pole position, ze své vůbec první v kariéře. Společně s Hamiltonem ujel Verstappen zbytku startovního pole. Mercedes se v té době atypicky objevil v roli lovce a svou novou pozici zvládl na výbornou.
Hamilton byl v závodním tempu rychlejší než Verstappen, který se ale bravurně bránil všem útokům. Stáj vedená Totem Wolffem se však rozhodla zariskovat a poslat Hamiltona ještě jednou do boxů.
To se ukázalo jako skvělé rozhodnutí. Na nové a měkčí sadě Hamilton doslova létal a jen pár kol před cílem se mu podařilo svého nizozemského soupeře předjet. Tím Hamilton navýšil náskok v šampionátu, který tehdy měl před druhým Bottasem.
1990: Když želva porazí zajíce
Konec osmdesátých a začátek devadesátých let byl pod nadvládou McLarenu, a proto bylo velmi těžké, až vzácné, když jej někdo porazil. Něco podobného vídáme hlavně od roku 2014, kdy týmy ze středu pole jednoduše nemají tolik možností, jak porazit špičkové stáje.
Právě tento vzácný okamžik potkal pilota Williamsu Thierryho Boutsena, když překvapivě získal pole position pro GP Maďarska. Boutsen si vedení udržel i po startu, za ním byl Gerhard Berger nebo Nigel Mansell.
Ayrton Senna, který nakonec skončil druhý, předvedl také skvělý výkon. V jeden moment byl dokonce přes 40 sekund za lídrem závodu, Brazilec musel neplánovaně do boxů kvůli defektu. V posledním kole se Senna pokusil ještě o jeden manévr na lídra Boutsena, ten se ale ubránil.
Pro Boutsena to byl velký den, jelikož se mu přímo na trati podařilo porazit tak dominantní McLareny, zároveň to pro pilota Williamsu bylo třetí a poslední vítězství ve formuli 1.
1988: Senna versus Prost
Kvůli relativně vyrovnanému poli a velkému provozu v kvalifikaci obsadil Alain Prost pouze sedmé místo, zatímco jeho týmový kolega Ayrton Senna startoval z pole position.
Hned po startu se Francouz propadl na deváté místo, dokázal ale najít ztracený rytmus a poměrně rychle se dostával zpět. V druhé polovině závodu se pořadí mezi první trojicí ustálilo, vedl Senna před Boutsenem a Prostem.
Pilot McLarenu následně předjel Boutsenův Benetton a snažil se zaútočit na svého kolegu. To se mu ostatně povedl, Senna byl zbrzděn o kolo pomalejším autem. Prost ale manévr nezvládl a opět se propadl za Sennu, za kterým už také zůstal.
2011: Piloti McLarenu v dešti
Krátce před závodem začalo v Maďarsku pršet, zpětně měl tento déšť velký význam a také se postaral o dobrou show na trati. Vettel se svým Red Bullem odstartoval z pole position a udržel se první místo. Němec se ale se svým vozem trápil, a tak jej v pátém kole předjel Hamilton.
Později Vettela předjel také druhý pilot McLarenu Jenson Button. Dosavadní lídr Hamilton si udržel vedení také po první i druhé vlně pit-stopů, kdy piloti přezouvali z přechodných pneumatik na slicky (pneu. do sucha).
V druhé polovině závodu udělal lídr závodu chybu a roztočil se v šikaně, následně se Hamilton vrátil nebezpečným způsobem na trať a obdržel i penalizaci. Button se mezitím ujal vedení…
V cíli závodu skončil Jenson Button na prvním místě, tři a půl sekundy před druhým Vettelem a přes čtyřicet sekund před čtvrtým Hamiltonem, který původně vedl závod. Stupně vítězů doplnil Fernando Alonso na Ferrari.
1986: Piquetův nejlepší manévr
Hned úvodní závod v Maďarsku dal fanouškům jeden z nejlepších předjížděcích manévrů v dějinách formule 1. Samotná GP nedaleko Budapešti patřila jen dvěma pilotům – Sennovi a Piquetovi.
Ayrton Senna tehdy ještě závodil pro Lotus a vedl závod. Rychlým tempem se ale na něj dotahoval Williams Nelsona Piqueta. Druhý v pořadí zkusil na lídra útočný manévr, ale Senna si svou zatáčku pohlídal.
Následující kolo se štěstí přiklonilo na stranu týmu Williams. Senna vyvezl Piqueta na vnějšek zatáčky a Piquet dostal smyk. Naštěstí pro něj byl tak nějak schopen vůz ovládat a v první zatáčce Piquet předjel smykem svého mladšího krajana.
Pilot Williamsu nakonec vyhrál s nereprezentativním náskokem sedmnácti sekund. Sennův motor dvě kola před koncem závodu začal vypovídat službu a jel tak mnohem pomaleji.
1998: Schumacher s Ferrari přelstili McLaren
První řadu obsadili piloti McLarenu v pořadí Hakkinen – Coulthard. I po první vlně pit-stopů vedly stříbrné McLareny a zdálo se, že Ferrari bude muset na vítězství zapomenout. Jenže, během druhých zastávek v boxech zajel Schumacher ke svým mechanikům dříve a bylo mu oznámen plán hned tří zastávek.
Po druhých boxech se Schumacher díky dřívějšímu zastavení dostal do čela a mohl tak budovat svůj náskok na McLareny za ním. Strategie se ukázala jako úspěšná, po třetím pit-stopu se Schumacher vrátil na první místo a v klidu si tak dojel pro jedno z nejlepších vítězství.
1997: Hill a Arrows to nezvládli
Na začátku roku se čerstvý mistr světa Damon Hill rozhodl přestoupit do středopolového týmu Arrows. Naneštěstí, vůz nebyl konkurenceschopný, ztrácel až pět sekund! Arrows ale začal tvrdě pracovat a velmi efektivně svůj vůz vyvíjet.
Vše vyvrcholilo při GP Maďarska 1997, Hungaroring byl jednou z Hillových oblíbených tratí. V kvalifikaci získal Hill třetí místo a hned po startu závodu povyskočil na druhé, těsně za Michaela Schumachera.
Schumimu ale brzy odešly pneumatiky a do vedení se překvapivě dostal Damon Hill, který předvedl pravděpodobně jednu z nejlepších jízd své kariéry. Bohužel se mu dvě kola před cílem porouchala hydraulika a převodovka. Závod vyhrál Jacques Villeneuve s Williamsem.
2014: Ricciardo ovládl thriller
Závod začal za přechodných podmínek, což vyvolalo hned několik incidentů, největším byl náraz Marcuse Ericssona do zdi se svým Caterhamem, který následně vyvolal i výjezd Safety Caru.
Trať začala postupně osychat a jezdci začali sahat po pneumatikách do sucha, a to na osychající trati vyvolalo další havárie a výjezd Safety Caru, za který v tomto případě mohl tvrdý náraz Sergia Péreze, rovněž do zdi.
Na prvních dvou místech se rázem objevili Fernando Alonso na pomalém Ferrari a Lewis Hamilton, který startoval z boxů – oba měli už značně opotřebované gumy. Ricciardo s Red Bullem zariskovali a stavěli ještě jednou.
Pozdější pit-stop se vyplatil, Ricciardo doslova létal na měkkých a nových pneumatikách. V závěru závodu dojel jak Hamiltona, tak Alonsa a oba dva bez výraznějších potíží předjel.
2006: Button a Alonso zazářili
V roce 2006 měla GP Maďarska speciální koření, které de facto zaručovalo atraktivní závod. Schumacher startoval 11., Button 14. a Alonso 18. Všichni tři měli penalizaci. Jenže už po prvním kole byl Schumacher čtvrtý, Alonso šestý a Button jedenáctý.
V průběhu závodu se Alonso dostal do vedení závodu, když předjel Schumacherovo Ferrari a McLareny Kimiho Räikkönena a Pedra de la Rosy. Jenson Button také zazářil, se svou Hondou se dostal na prozatímní druhé místo.
Alonso ale krátce před koncem závodu odstoupil, a to dalo možnost Buttonovi vyhrát svůj vůbec první závod ve formuli 1 před druhým de la Rosou na McLarenu, pro kterého se jednalo o první a jediné podium v královně motorsportu.
1989: Magický Mansell
Pilot Ferrari startoval do závodu až ze šesté řady na startovním roštu, což v Maďarsku není zrovna příjemná zpráva. Po prvním kole ale byl Mansell už na sedmém místě. Poté mu nějakou chvíli trvalo, než se posunul výše.
Závod mezitím vedl Ricardo Patrese před Sennou a Bergerem v dalším monopostu Ferrari. Vedoucí skupinka se následně ještě rozrostla o Alaina Prosta na McLarenu.
Pořadí bylo stabilní, první čtyři dělily pouhé dvě sekundy, což bylo skvělá zpráva pro Mansella, který se na lídry postupně dotahoval. Brit následně vydělal na zastávkách v boxech, kdy se posunul o několik pozic dopředu.
V závěru závodu se Mansell po skvělé stíhací jízda dostal také před Ayrtona Sennu na McLarenu a závod nedaleko Budapešti vyhrál.