Tvrdá práce se Renaultu vyplácí. S jeho pomocí Red Bull může vystoupat na vrchol
Renault se do formule 1 vrátil jako tovární tým s nezaujatým postojem. Rozkol s Red Bullem a odchod Toro Rosso byla těžká rána. Nyní francouzští továrníci vyvstávají z popela jako bájný pták Fénix s velmi slibnou budoucností. Po výrazném vylepšení pohonné jednotky z Monaka mají stále nejvíce zbývajících vývojových žetonů. Kdo by si před rokem pomyslel, že šéf Mercedesu Toto…
Renault se do formule 1 vrátil jako tovární tým s nezaujatým postojem. Rozkol s Red Bullem a odchod Toro Rosso byla těžká rána. Nyní francouzští továrníci vyvstávají z popela jako bájný pták Fénix s velmi slibnou budoucností. Po výrazném vylepšení pohonné jednotky z Monaka mají stále nejvíce zbývajících vývojových žetonů.
Kdo by si před rokem pomyslel, že šéf Mercedesu Toto Wolff bude před Velkou cenou Kanady hovořit o Red Bullu jako o „velmi reálné hrozbě“? A jsou to naprosto trefná slova vystihující současnou situaci na startovním roštu, která jen podtrhuje dramatický zvrat, který jsme mohli za posledních dvanáct měsíců sledovat.
Okruh Gillese Villeneuva se chystal na loňský závod, zatímco devítileté partnerství Red Bullu a Renaultu hořelo jako papír. Čtyři mistrovská období byla rázem ta tam a mohla za to jediná věc – technický skvost jménem hybridní pohonné jednotky. Pravda, také do jisté míry nabubřelost Red Bullu. Hierarchie stáje byla nakloněna ke slovům kritiky. A to pěkně veřejné, přičemž hůl pochopitelně dopadala na Renault.
V časech slávy to bylo jen to nejlepší, otočila-li se karta, viník byl ukazováčkem nalezen okamžitě. A nutno podotknout, že z toho byl Renault tehdy dost špatný. Dokonce až demoralizovaný a deprimovaný, zatímco Dietrich Mateschitz začal obcházet nové dodavatele motorů. Všichni do jednoho se shodli na scénáři “jen přes mou mrtvolu.” A tak Red Bull stáhl ocas a znovu podepsal dohodu s Renaultem.
Francouzi se ale jen tak nedali. Název ze svého tovaru stáhli a nabídli jej pod značkou, kterou zaštiťuje TAG Heurer. Tím si Renault zajistil, že mu Mateschitz spolu s Markem nebudou moci uštědřovat další rány bičem. Byť znechucen, pustil se Renault současně s tím do převzetí chátrajícího Lotusu. Poukázal při tom na to, že ozdravná kúra bude trvat roky, což je něco, na co nelítostný svět formule 1 absolutně nepřihlíží.
Však doposud jediné umístění v nejlepší desítce vykresluje žalostnou situaci zcela trefně. Vzato k vynaloženým investicím. Generální ředitel Renaultu Cyril Abiteboul ale vždy důvěřoval svému personálu, který se podílel na tvorbě pohonné jednotky. Všechny strasti ale šly stranou s vítězstvím Maxe Verstappena ve španělské Grand Prix a následně (ne)povedenému závodu v Monaku. Sice to bylo vítězství, které si připsal Red Bull, ale my také víme, co se skrývá pod názvem TAG Heurer v jeho útrobách.
I proto se teď vlastně o Renaultu příliš nemluví, ale uvnitř společnosti panuje zcela odlišná nálada ve srovnání s loňským rokem. A zadostiučinění je to i pro samotného Abiteboula, který razí heslo „tvrdá práce se vyplácí.“ Ano, vyplácí a nyní už to ví i Red Bull, který si pohonné jednotky z Francie před nedávnem pojistil na další dvě sezony, přičemž návrat do zaběhlých kolejí hlásí i Toro Rosso.
Nakonec je to tedy Renault, kdo drží hlavní trumfy v rukávu a je třeba před ním hluboce smeknout za to, jakým způsobem přečkal tuto silnou bouři. O to více, když mu v kapse cinká ještě jednadvacet vývojových žetonů. Na rozdíl od zbytku továren. To je jeden z hlavních důvodů, proč je nyní Red Bull hrozba číslo jedna. Nyní s vědomím toho, že má silný motor, může Renault soustředit maximum svých sil do vývoje šasi, kde spočívá ten největší problém. Ale i to je důsledek zbytku hospodaření Lotusu, který jistě bude tvrdou prací odčiněn.
Čtěte dále: Renault cílí na titul a má plán. Z nových pravidel chce vyždímat maximum
Diskuse k článku