Red Bull s obstarožními motory?

Využití rok starých motorů bude možná v pravidlech.

12 Štítky: Ferrari Mercedes motory Red Bull Renault Zveřejněno 9. 09 2015 — GPF1.cz

Situaci na poli dodavatelů motorů se zdá eskalovat v nejzajímavější téma současnosti. A není to jen o tom „kdo komu?“, ale také o tom, co vlastně.

Honda zůstane ve vztahu s McLarenem a Renault nebude dodávat motory jiným týmům než svému budoucímu továrnímu (potenciálně). To znamená, že Ferrari a Mercedes budou dodávat motory všem ostatním, A to není úkol ani trochu jednoduchý.

Šéfové týmu F1 Mercedes přesvědčili své nadřízené v automobilce Daimler, že dodávat motory Red Bullu není dobrý nápad. Šedá eminence Hemult Marko prohlásil, že toho jednou budou litovat, byť není zřejmé jak konkrétně. A tak jedinou možností Red Bullu a Toro Rosso jsou motory Ferrari.

Obecně se má za to, že šasi Red Bullu (přinejmenším jeho potenciál) je nejlepší ve startovním poli. Proč by Ferrari šlo do toho, čeho se bojí Mercedes? Tedy že bude potenciálně poražen svým zákazníkem, což je pro tovární tým chápáno jako potupa.

A tak autoři zajímavých spekulací (například novinář Dieter Rencken) přišli s tím, že by Red Bull dostával motory Ferrari s rok starou specifikací (které by byly asi pořád lepší než budoucí Renault). Nejenom by to uvolnilo ruce Ferrari pod tíhou úkolu dodávat motory tolika klientům, ale Ferrari by snížilo riziko toho, že jej Red Bull porazí.

Ostatně Manor letos závodí s rok starými motory, což je myšlenka, o které se bude jednat při následujícím zasedání Strategické skupiny: tuto možnost využívat rok staré motory do pravidel zavést napevno. Ostatně na Monze jely vozy Mercedesu s novou specifikací motorů, zatímco Force India, Williams a Lotus se starou. Rozdíl byl vidět nejen v porovnání Hamilton – Rosberg.

Stejně jako Red Bull, také Manor by využíval rok staré motory, byť od Mercedesu. Byly by nesporně levnější, protože jejich vývoj by skončil a nutná je tak pouze jejich výroba a údržba. Šlo by také využít již existující díly, i když případ Nika Rosberga na Monze ukázal, jak velká nevýhoda by to byla.

Možná ‚motorářská‘ sestava:

Tým Motor
Mercedes Mercedes (tovární tým)
Ferrari Ferrari (tovární tým)
Williams Mercedes
Red Bull ?
Force India Mercedes
Lotus Mercedes (tovární tým Renaultu?)
Toro Rosso ?
Sauber Ferrari
McLaren Honda
Manor Ferrari (Mercedes?)
Haas Ferrari

 

Diskuse k článku

12 komentářů: “Red Bull s obstarožními motory?”

  1. Jura napsal:

    ej_kej_ej: to je co za newspeak…přiměřeně stejný?

    Odkdy je Massa kompetentní hodnotit jestli opravdu dostávají, nebo nedostávají to, co vedení tvrdí že dostává? Dennis je Dennis, ten chce vždy a všude hrát první housle, neštítil se osrat Whitmarshe, neštítil se osrat Mercedes od kterého jen loudil peníze a odmítal odevzdat odpovídající podíl na řízení týmu….až je dohnal k tomu, že si Němci koupili vlastní tým a teď je pan Dennis díky svým vlastním aktivitám se svým reinkarnovaným historicky uspěšným spojením s Hondou za kašpara.

    Tak jak to popisuješ ohledně pravidel se dá vztáhnout na cokoliv jiného – pneumatikama začínaje, přes palivo, maziva, chladící kapaliny, a konče někde…třeba u brzd stejné specifikace jednoho výrobce.

    Motor je samozřejme konstruován pro šasi továrního týmu, ale to snad všichni zákazníci věděli dopředu a když Williams vymetá chvost pole v Monaku, nebo Maďarsku, tak těžko kvůli motoru, který jinde v zákazníckych šasi dosahuje třeba vyšší top speedy než u v tom továrním. Najednou by měl zákaznícký tým být konkurenceschopný se stejným motorem, aby nebylo možno pochybovat o tom jestli je opravdu stejný? A to jako odkdy a proč? Williams nevozí nové aerodíly v tak rozsáhlých balíčcích a tak často jako Mercedes s několikanásobně vyšším rozpočtem, používá jinou převodovku, brzdy atd. Bez ohledu na Massovu „analýzu“ Williams neztrácí na Mergl tolik z důvodu jiného motoru (samozřejmě s výjimkou případu nasazení nových specifikací), ale ze stejného důvodu z jakého má převahu nad Force Indií a Lotusem.
    To že si něco myslíš, nebo třeba frustrovaný Massa, ještě neznamená že je to taky důkaz přes který nejede vlak. Nebo Rosberg má taky pokaždé jiný motor?

    Právě na pneumatiky to vztáhnout nejde protože ty se přidělují podobně jak jsem popsal.
    Kdo je kompetentnější k vyjádření pochyb než pilot který tráví hodinové analýzy s inženýry a ví co si tým skutečně myslí bez ohledu na oficiální propagandu ? A pochyby neprojevil ani po Monaku ani po Maďarsku.
    Vyslovil jsem svoje přesvědčení, netvrdím že přes to nejede vlak.

  2. ej_kej_ej napsal:

    Jura: příměřeně stejný balík.

    to je co za newspeak…přiměřeně stejný?

    Odkdy je Massa kompetentní hodnotit jestli opravdu dostávají, nebo nedostávají to, co vedení tvrdí že dostává? Dennis je Dennis, ten chce vždy a všude hrát první housle, neštítil se osrat Whitmarshe, neštítil se osrat Mercedes od kterého jen loudil peníze a odmítal odevzdat odpovídající podíl na řízení týmu….až je dohnal k tomu, že si Němci koupili vlastní tým a teď je pan Dennis díky svým vlastním aktivitám se svým reinkarnovaným historicky uspěšným spojením s Hondou za kašpara.

    Tak jak to popisuješ ohledně pravidel se dá vztáhnout na cokoliv jiného – pneumatikama začínaje, přes palivo, maziva, chladící kapaliny, a konče někde…třeba u brzd stejné specifikace jednoho výrobce.

    Motor je samozřejme konstruován pro šasi továrního týmu, ale to snad všichni zákazníci věděli dopředu a když Williams vymetá chvost pole v Monaku, nebo Maďarsku, tak těžko kvůli motoru, který jinde v zákazníckych šasi dosahuje třeba vyšší top speedy než u v tom továrním. Najednou by měl zákaznícký tým být konkurenceschopný se stejným motorem, aby nebylo možno pochybovat o tom jestli je opravdu stejný? A to jako odkdy a proč? Williams nevozí nové aerodíly v tak rozsáhlých balíčcích a tak často jako Mercedes s několikanásobně vyšším rozpočtem, používá jinou převodovku, brzdy atd. Bez ohledu na Massovu „analýzu“ Williams neztrácí na Mergl tolik z důvodu jiného motoru (samozřejmě s výjimkou případu nasazení nových specifikací), ale ze stejného důvodu z jakého má převahu nad Force Indií a Lotusem.
    To že si něco myslíš, nebo třeba frustrovaný Massa, ještě neznamená že je to taky důkaz přes který nejede vlak. Nebo Rosberg má taky pokaždé jiný motor?

  3. Jura napsal:

    ej_kej_ej: Nevím co je a co není prakticky možné, ale motoráři to mají předepsané dokonce snad i v pravidlech – musí nabídnout všem zákazníkům co má k dispozici. Letos je to díky sezonním žetonům promíchané, ale pokud bude v příští sezoně platit homologace opět hned po předsezonních testech tak se ten prostor pro různé specifikace ztenčí…ostatně i Williams sám tvrdí že dostává stejný hardware jako tovární tým. To že si k motoru naroubuje jinou převodovku než tovární tým, jináč nastaví převodové stupně, případně nějak upravuje ovládací software, možná rozdílná zástavba v rozdílnemh šasi, jiné palivo jako u Lotusu atd, atd, ten rozdíl prostě udělat může i u identických motorů. Nemluvě o výší týmových rozpočtů a od nich se odvíjející vývoj a intenzita nasazování nových aerobalíků…. třeba za to, že Williams byl v Monaku zralý na ručník hozený do ringu stěží mohl motor, o schopnosti nazout na jeden vůz dvě rozdílné sady gum ani nemluvě.

    Pravidla nepravidla, Massa si o tom myslí svoje a Dennis má taky jasno i když obvykle mele kraviny. Oficiální dementace z řad zainteresovaného managementu .. co by asi tak říkali i kdyby byla pravda jakákoliv.
    Dokud se vyrobené jednotky nezamnknou do kůlny odkud je bude Whitingův poskok vydávat podle pro týmy neprůhledného klíče včetně softwaru který nepůjde upravovat a měnit, nebudou mít všichni příměřeně stejný balík.

  4. Variotek napsal:

    vocho67:
    Ještě něco – možná hloupost.
    Honda občas nabídne dodávku motorů dalším týmům.
    Komu myslíte, že ten pomyslný rybářský háček háže před nos.
    Manor to asi nebude. Pro Hondu je zajímavý zejména Red Bull!
    Vypadá to směšně. Honda ale chce vyhrávat a podle některých “výkřiků” si nejsou jistý s kvalitou šasi od MClarenu.

    Podle ěm nereálné, Red Bull chce hned na vrchol a ne se trápit vzadu spolu c McLarenem. Navíc i Red Bull má těsné šasi takže by si Honda moc nepomohla.

  5. Paule napsal:

    Red Bull se sám zahnal do kouta. Uspěchaně vypověděl smlouvu Renaultu pod vidinou toho že příští rok dostane Mercedes jenže naprosto logicky od toho Mercedes ustoupil protože by si pravděpodobně vytvořil soupeře který by mohl být nad jejich síly. CO se týká Ferrari tak si myslím že budou uvažovat dost podobně ale je tam ten rozdíl že nevyhrávají zatím závody a kdyby třeba Red Bull vyhrával závody tak by je sice štvalo že je poráží jejich vlastní motory ale zase by mohli říkat že jejich motory jsou nejlepší. A osobně si nemyslím že by Red Bull přistoupil na to jezdit s rok starým motorem protože Red Bull především chce vyhrávat a získávat tituly a k tomu by jim asi staré motory nedávaly příležitost. A varianta s Hondou mi přijde úplně nereálná protože nevím proč by se Honda hnala do takové spolupráce potom co viděla všechny ty vyjádření Red Bullu o Renaultu a těžko očekávat že Honda udělá nějaký velký krok vpřed příští rok takže by to pro obě strany bylo asi až příliš velké riziko.

  6. vocho67 napsal:

    Ještě něco – možná hloupost.
    Honda občas nabídne dodávku motorů dalším týmům.
    Komu myslíte, že ten pomyslný rybářský háček háže před nos.
    Manor to asi nebude. Pro Hondu je zajímavý zejména Red Bull!
    Vypadá to směšně. Honda ale chce vyhrávat a podle některých „výkřiků“ si nejsou jistý s kvalitou šasi od MClarenu.

  7. vocho67 napsal:

    Ano, železo maji určitě stejné. Software, to je otázka. Myslím, že právě software bude jeden z nejdůležitějších faktorů celkového výkonu auta.
    Jen například získávání energie při brzdění – to je nespočet možností, jak to nastavit. Umí to všechny týmy stejně? Ani náhodou.

  8. Dallas napsal:

    „Šedá eminence Hemult Marko prohlásil, že toho jednou budou litovat, byť není zřejmé jak konkrétně.“…To mi trošku připomíná výrok McLarenu, že Hamilton bude jednou litovat odchodu z jejich týmu :mrgreen:

  9. ej_kej_ej napsal:

    Jura:
    Z pohledu Ferrari je nesporně lepší dodávat RedBullu vlastní motory i kdyby né přímo rok staré než kdyby jezdili Helmuti s Mercedesem že jo.
    I když všichni svorně tvrdí že zákazník má identicky výkonný balík jako továrna (případ Mercedes vs Williams), nevěřím tomu ani omylem. Není to ani prakticky možné. Ferrari tak bude mít RedBull částečně pod kontrolou.

    Nevím co je a co není prakticky možné, ale motoráři to mají předepsané dokonce snad i v pravidlech – musí nabídnout všem zákazníkům co má k dispozici. Letos je to díky sezonním žetonům promíchané, ale pokud bude v příští sezoně platit homologace opět hned po předsezonních testech tak se ten prostor pro různé specifikace ztenčí…ostatně i Williams sám tvrdí že dostává stejný hardware jako tovární tým. To že si k motoru naroubuje jinou převodovku než tovární tým, jináč nastaví převodové stupně, případně nějak upravuje ovládací software, možná rozdílná zástavba v rozdílnemh šasi, jiné palivo jako u Lotusu atd, atd, ten rozdíl prostě udělat může i u identických motorů. Nemluvě o výší týmových rozpočtů a od nich se odvíjející vývoj a intenzita nasazování nových aerobalíků…. třeba za to, že Williams byl v Monaku zralý na ručník hozený do ringu stěží mohl motor, o schopnosti nazout na jeden vůz dvě rozdílné sady gum ani nemluvě.

  10. Jura napsal:

    Z pohledu Ferrari je nesporně lepší dodávat RedBullu vlastní motory i kdyby né přímo rok staré než kdyby jezdili Helmuti s Mercedesem že jo.
    I když všichni svorně tvrdí že zákazník má identicky výkonný balík jako továrna (případ Mercedes vs Williams), nevěřím tomu ani omylem. Není to ani prakticky možné. Ferrari tak bude mít RedBull částečně pod kontrolou.

  11. vocho67 napsal:

    souhlas, nechápu co blbnou.

  12. Variotek napsal:

    Aby Helmut nelitoval že vykopli Renault…

Napsat komentář