Tři nejikoničtější závody v Imole
Ikonický okruh nabídl hned v několika dekádách skvělou podívanou.
Legendární okruh v Imole se do kalendáře F1 vrátil po 14 letech v roce 2020, kdy šampionát potřeboval pomoc od evropských okruhů k tomu, aby byl v období pandemie odjetý co největší počet závodů. Nyní to vypadá, že v roce 2025 by se v Imole mohlo jet naposledy.
Na okruhu Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari se odjelo 31 závodů. Okruh přinesl několik šťastných, ale bohužel také tragických momentů. GP San Marina 1994 je označována za jeden z nejhorších víkendů v dějinách F1, když v něm o život přišli Roland Ratzenberger a Ayrton Senna. My se ale dnes podíváme na tři závody, které patřily na okruhu v Imole mezi ty nejlepší.
2005 – Formulová klasika mezi Alonsem a Schumacherem
Rok 2005 byl rokem změn. Světu F1 přestalo dominovat Ferrari s Michaelem Schumacherem a o trůn bojovali Fernando Alonso s Kimi Räikkonenem. Druhý jmenovaný získal pole position, ale jeho nespolehlivý McLaren vypověděl po několika kolech službu.
Vedoucího Alonsa, který zažil perfektní vstup do sezóny, začínal po startu ze 13. pozice nahánět Schumacher, který dal zapomenout nepříjemný úvod roku. Předjíždění nebylo jednoduché a když k tomu přidáme skvělou defenzivní obranu Alonsa, dostali jsme závodní klasiku, na kterou se s úsměvem vzpomíná i po 20 letech.
Vtipné je, že o rok později to bylo přesně naopak – pomalejší Schumacher udržel první příčku před dotírajícím Alonsem.
1985 – Palivové fiasko
V polovině osmdesátých let používala F1 žíznivé 1,5 litrové přeplňované motory, což byl na některých okruzích s kapacitou paliva o hodnotě 220 litrů problém. Pro srovnání – dnešní monoposty spotřebují na závodní vzdálenost pouze 100 kilogramů paliva, což je oproti 40 let staré záležitosti veliký rozdíl.
V Imole došlo již v roce 1984 palivo třem jezdcům. O rok později byla situace ještě kurióznější. Závod vedl Ayrton Senna s Lotusem, ale čtyři kola před koncem mu došlo palivo a svůj vůz musel odstavit. Vedení převzal Stefan Johansson s Ferrari, ale i jemu o kolo později došlo palivo kvůli chybnému údaji.
Najednou byl ve vedení Alain Prost, který skutečně cílovou čáru proťal na prvním místě. I pro něj to nakonec dopadlo neslavně – v dojíždějícím kole mu došlo palivo a jeho McLaren navážil o dva kilogramy méně a z výsledků byl diskvalifikován. Vítězství si nakonec připsal Sennův kolega Elio de Angelis, který ještě pět kol před koncem nebyl ani na pódiu.
2021 – Jeden z mnoha tvrdých soubojů Hamiltona a Verstappena v historické sezóně
Že po návratu do kalendáře F1 nezažila Imola ikonický závod? To jste potom asi zapomněli na rok 2021, kdy si Lewis Hamilton a Max Verstappen na trati nedarovali ani milimetr. Verstappen se díky bleskovému startu ze třetí příčky dostal v první zatáčce na úroveň Hamiltona, který byl nucen přeskákat obrubníky.
Chaos v deštivé Imole pokračoval nadále. Hamilton vyjel z trati, což mohlo reálně znamenat konec nadějí v závodě, ale zachránila ho nehoda týmového kolegy Valtteriho Bottase s Georgem Russellem, po které přišla červená vlajka. Hamilton se tak mohl vrátit do závodu a po restartu z osmého místa se nakonec prodral zpátky na druhé.
Závod nakonec vyhrál Max Verstappen, který po porážce v Bahrajnu Hamiltonovi ukázat, že má po letech dominance nového soupeře.