Trh s jezdci se znovu posunul. Jaká místa jsou volná a kdo se na ně tlačí?

Po několika klidných týdnech se trh s jezdci znovu roztočil. Co nás čeká příště?

Štítky: 2026 Nepřehlédněte Zveřejněno 6. 06 2024 — Dominik Kovář

Pro sezónu 2025 má místenku nově 11 pilotů. Posledním podepsaným je Sergio Pérez, což znamená, že Red Bull se přidává k Ferrari, McLarenu a Aston Martinu – tedy stájím, kde je o jezdecké dvojici již rozhodnuto. Ano, Lance Stroll stále nebyl potvrzen jako pilot Astonu Martin pro následující rok, ale buďme k sobě upřímní..

Mercedes – 1 volné místo

Favoriti na zisk volné sedačky: Andrea Kimi Antonelli, Carlos Sainz, Esteban Ocon

Nejúspěšnější stáj 21. století stále mlží. Od oznámení odchodu Lewise Hamiltona uběhlo již několik měsíců a o tom, kdo se stane partnerem George Russella pro rok 2025, zatím stále pouze spekulujeme. Mercedes si hraje s riskantní možností – do druhého monopostu posadit talentovaného Kimi Antonelliho, který aktuálně jako sedmnáctiletý závodí prvním rokem ve Formuli 2.

Mladý Kimi je považován za největší talent od příchodu Verstappena, ale pro německou stáj se přesto jedná o velký risk. Možná je ale ten nejlepší čas na to tento risk podstoupit. Mercedes je daleko za nejrychlejší trojicí týmů a je tak trochu v zemi nikoho. Nelze příliš očekávat, že by se to s příštím rokem změnilo. To znamená, že by Antonelliho nevyzrálost neměla Mercedes nijak ohrožovat v potenciálním boji o tituly. Do roku 2026 s novými pravidly už by měl za sebou Antonelli rok zkušeností ve velkém týmu.

Pokud se ale Mercedes rozhodne příliš neriskovat, ve hře je stále angažování Carlose Sainze. U něj to ale čím dál více vypadá, že se vydá jiným směrem, jelikož nechce být přechodným mostem pro pozdější přichod Antonelliho. A co Esteban Ocon? Sedmadvacetiletý francouz je nyní bez sedačky, byl členem juniorského programu Mercedesu a Toto Wolff je jeho manažer. Vzhledem k Oconovo špatné pověsti netýmového hráče je ale angažování v Mercedesu spíše nepravděpodobné.

Alpine – 2 volná místa

Favoriti na zisk volných sedaček: Pierre Gasly, Jack Doohan, Mick Schumacher, Valtteri Bottas, Kuan-jü Čou

U Alpine bude v příštích týdnech až měsících horko. Esteban Ocon v týmu po sezóně končí a Pierre Gasly zatím nemá podepsáno. Neočekávám ale, že by Alpine opustil i Gasly. V týmu sice není kvůli špatným výsledkům zcela spokojený, ale příliš jiných možností nemá. Podpis je tak podle mě otázkou času.

Kdo Gaslyho doplní? Ve hře je hned několik jmen. Aktuálně největším favoritem je pravděpodobně australan Jack Doohan, který je rezervní jezdec týmu a zároveň člen juniorského programu. Vzhledem k negativní zkušenosti s Oscarem Piastrim se možná francouzská automobilka v otázce svého juniorského jezdce poučí a nenechá ho utéct jinam. V Kanadě nahradí Doohan Ocona v prvním tréninku.

Mezi další jména objevující se ve spojení s Alpine jsou Mick Schumacher, Valtteri Bottas a Kuan-jü Čou. Schumacher závodí za Alpine ve WEC a rozhodně skočí po druhé šanci v F1, pokud ji dostane. Bottasovo a Čouovo dny jsou v Sauberu (a budoucím Audi) pravděpodobně sečteny. Zatímco Bottas by byl jako desetinásobný vítěz závodu F1 vítanou posilou z hlediska zkušeností před změnou pravidel, Čou s sebou přinese velkou dávku pozornosti a sponzorů z Číny.

Williams – 1 volné místo

Favoriti na zisk volné sedačky: Carlos Sainz, Andrea Kimi Antonelli, Júki Cunoda, Esteban Ocon, Liam Lawson

Je úžasné, jak rychle se věci v F1 mění. Není to tak dávno, kdy jsme ve Williamsu měli platícího jezdce, který se plouží na samotném chvostu pole a toho dalšího, který se nemůže dočkat, až se z kdysi úspěšné stáje posune dál.

Aktuální stav je takový, že s příchodem Jamese Vowlese se stáj z Grove stává znovu ambiciózním projektem s cílem dostat se na nejvyšší příčky. Alexandera Albona mohou doplnit Carlos Sainz, Kimi Antonelli, Júki Cunoda, Esteban Ocon nebo Liam Lawson. Myslím si, že Williams aktuálně čeká na rozhodnutí Sainze. Pokud se domluví na podmínkách smlouvy, je to pro britskou stáj nejlepší dostupná možnost a další krok k návratu mezi elitu.

RB – 2 volná místa

Favoriti na zisk volných sedaček: Daniel Ricciardo, Júki Cunoda, Liam Lawson

Aktuálně zde nevidím jiný scénář než ten, že se bude vybírat ze tří jezdců zmíněných výše. Lépe řečeno, bude se čekat hlavně na rozhodnutí Júkiho Cunody. Liam Lawson již dává Red Bullu nůž na krk – příští rok chce za každou cenu jezdit. Ricciardo sice zrovna nezáří, ale zejména od Christiana Hornera má plnou podporu a vypadá to, že v RB bude pokračovat i příští rok.

Cunoda letos podává skvělé výkony, ale k jeho smůle se povýšení do Red Bullu nedočká další dva roky – Pérez podepsal do konce roku 2026. Možná ale Cunoda bude vědět něco, co my nevíme. Co když má i přes nedávný podpis Pérez nůž na krku a v případě špatných výkonů bude nahrazen Cunodou? V tomto případě si dokáži představit, že japonský závodník bude i příští rok pokračovat v rodině Red Bullu.

Sauber/Audi – 1 volné místo

Favoriti na zisk volné sedačky: Carlos Sainz, Esteban Ocon, Pierre Gasly, Mick Schumacher

U Sauberu zmiňuji Audi z jednoduchého důvodu. Do jednání o jezdecké sestavě totiž německá automobilka jednoznačně již nyní promlouvá. Za největšího favorita musíme stále považovat Carlose Sainze. Ten se údajně aktuálně rozhoduje mezi Audi a Williamsem. Na něm budou stát další kroky Audi.

Pokud si Sainz projekt Audi nevybere, je tu několik dalších možností. Ve hře je stále Esteban Ocon. Jeho vyjádření po konci v Alpine naznačuje, že už má o své budoucnosti jasno. Pokud bude chtít potápějící francouzskou loď opustit i Pierre Gasly, projekt Audi se zdá být tou nejlepší možností.

Kompletní německé duo v Audi? O této možnosti se spekuluje už od samotného oznámení vstupu Audi do F1. Jediným aktivním německým jezdcem, který by mohl v Audi Nico Hülkenberga doplnit, je Mick Schumacher. Angažování Sebastiana Vettela je nyní spíše utopií.

Haas – 2 volná místa

Favoriti na zisk volných sedaček: Oliver Bearman, Kevin Magnussen, Esteban Ocon, Valtteri Bottas

Vše směřuje k tomu, že mladičký Oliver Bearman má rok 2025 v Haasu jistý. Kevin Magnussen se o něj dle svých slov rozhodně starat nebude. To ale neznamená, že si ho Haas neponechá. Letos několikrát ukázal, že je týmový hráč a i přes svůj agresivní jízdní styl je pro tým jistotou.

Hodně se spekuluje o příchodu Estebana Ocona. Ten je však možná pro americký tým z pohledu agresivního stylu jízdy ještě větším nebezpečím, než Kevin Magnussen. Zdaleka nejlepší variantou by bylo angažování Valtteriho Bottase, který by do týmu přinesl zkušenosti ze špičky pole a byl by skvělým mentorem mladého Bearmana. Otázkou je, jaké má Bottas možnosti a jak moc je ochotný jezdit za Haas.