Trápení týmu Aston Martin, jehož řešení může trvat až dva roky

Aston Martin má velké ambice stát se špičkovým týmem Formule 1, zejména s příchodem nových pravidel v roce 2026. Příchod legendárního designéra Adriana Neweyho měl týmu pomoci tuto vizi naplnit. Přesto Newey odhalil několik klíčových slabin, které momentálně omezují pokrok stáje. Jaké překážky stojí Aston Martinu v cestě a jak je lze překonat?

Štítky: Adrian Newey Aston Martin Technika Zveřejněno 24. 05 2025 — Tomáš Richtr

Problémový simulátor: Technologická brzda

Jedním z hlavních nedostatků, které Newey identifikoval, je nefunkční korelace mezi simulátorem a reálným chováním vozu na trati. Tzv. „driver-in-the-loop“ simulátor, který tým nainstaloval v nové špičkové továrně v Silverstone v roce 2024, nesplňuje očekávání. Tento nástroj je klíčový pro dva účely: jednak pro vývoj budoucích vozů (například pro rok 2026), jednak pro optimalizaci nastavení vozu pro jednotlivé závodní víkendy. Pokud simulátor neodpovídá realitě, tým ztrácí přesnou zpětnou vazbu, což komplikuje testování upgradů a strategické rozhodování.

Newey zdůrazňuje, že problém není v hardwaru simulátoru, ale v jeho softwarových modelech – konkrétně ve fyzikálních, aerodynamických a pneumatických modelech. Bez přesné korelace těchto modelů simulátor neposkytuje spolehlivé údaje. To může vysvětlovat, proč Aston Martin v posledních letech bojoval s efektivitou nových dílů a vylepšení vozu. Oprava tohoto nedostatku je podle Neweyho dlouhodobý proces, který může trvat až dva roky. Do té doby bude tým nucen spoléhat na zkušenosti a odhady, což zvyšuje riziko chyb a znevýhodňuje stáj vůči konkurenci.

Organizační výzvy: Jak využít potenciál týmu

Další oblastí, kterou Newey považuje za slabou, je organizace a týmová struktura. Aston Martin disponuje mnoha talentovanými jednotlivci, ale chybí efektivní koordinace a spolupráce. Tým se v krátké době proměnil z malé, převyšující očekávání stáje (dříve Jordan, Force India, Racing Point) na velkou organizaci s ambicemi bojovat o titul. Tento rychlý růst však přinesl problémy. Letošní sezóna ukázala, že tým podává podprůměrné výkony, což Newey připisuje nedostatečnému sladění procesů a nevyužitému potenciálu zaměstnanců.

Newey navrhuje, že klíčem k úspěchu je lepší organizace a podpora týmové spolupráce. Tým potřebuje čas, aby se stabilizoval a naučil se efektivně využívat své lidské zdroje. Tento proces je stejně důležitý jako technologické vylepšení, protože i ty nejlepší nástroje jsou bez kvalitního lidského faktoru k ničemu.

Aerodynamický tunel: Špičkový, ale ne klíčový

Aston Martin disponuje jednou z nejlepších továren a aerodynamických tunelů ve Formuli 1. Přesto Newey upozorňuje, že ani tyto špičkové nástroje nejsou zárukou úspěchu. Aerodynamický tunel, který je stále ve fázi vývoje a nedosahuje plné produktivity, je sice důležitým nástrojem, ale podle Neweyho nehraje tak zásadní roli, jak by se mohlo zdát. Rozhodující je kvalita návrhů a lidský prvek – tedy to, jak tým využívá data a kreativitu při vývoji vozu.

Výhled do budoucna

Adrian Newey přinesl do Aston Martinu nejen svou odbornost, ale i realistický pohled na současný stav týmu. Problémy se simulátorem a organizací jsou vážné, ale ne nepřekonatelné. Tým má pevné základy díky svým investicím do infrastruktury a talentovaným zaměstnancům. Pokud se Aston Martinu podaří vylepšit simulátor, optimalizovat týmovou strukturu a plně využít potenciál svého větrného tunelu, může se v roce 2026 stát vážným konkurentem v boji o čelo startovního pole.

Neweyho analýza ukazuje, že cesta k úspěchu bude náročná a bude vyžadovat čas, trpělivost a precizní práci. Aston Martin má však díky jeho vedení a jasnému zaměření na klíčové slabiny šanci tyto překážky překonat a naplnit své ambiciózní cíle.