Tradiční ázerbájdžánské dilema nastavení auta. V čem spočívá technický bolehlav?

Týmy budou v Baku nejspíš čelit tradičnímu dilema, jakou cestou nastavení zejména zadního křídla se dát. Předchozí léta ukázala zřetelné schéma toho, co a za jakých podmínek je lepší. Letos je novým faktorem pozměněná technická specifikace aut. Výjimečná konfigurace okruhu tak může pomoci i Mercedesu.

Štítky: GP Ázerbájdžánu Technika Zveřejněno 9. 06 2022 — GPF1.cz

Trať v Baku je jedinečná svou extrémně rozporuplnou kombinací aerodynamických požadavků. Rovinka (s mnoha zatočeními  na plný plyn) vedoucí souběžně s pobřežím Kaspického moře je dlouhá dva kilometry, což nabízí velkou odměnu v čase na kolo při nastavení nízkého křídla.

Prostřední sektor vedoucí historickým starým městem je však podobně těsný jako Monako a vyžaduje maximální nastavení přítlaku. Pokud jde o to, co uspořádání okruhu vyžaduje od úrovně nastavení křídla, je to kombinace dvou extrémů: Monzy se super nízkým přítlakem a Monaka se super vysokým přítlakem.

Což znamená, že zde neexistuje jedna “správná” úroveň křídla; unikátně je potenciál získat dobrý čas na kolo podobný s nastavením nízkého, nebo vysokého přítlaku. Jen se ho dosáhne jinou cestou. Alespoň tak tomu bylo historicky od úvodního závodu v roce 2016. Bude zajímavé sledovat, zda to bude platit i u nové generace vozů, které získávají mnohem větší podíl celkového přítlaku z podvozku než dříve.

Obecně se zdá, že nastavení s nízkým přítlakem poskytuje o něco lepší čas na jedno kolo, ale s možným rizikem větší degradace zadních pneumatik kvůli většímu prokluzu zadní části vozu. V loňském roce se Mercedes i Ferrari rozhodly použít úzká křídla a ve fázi sezóny, kdy byl Red Bull obvykle nejrychlejším vozem, Charles Leclerc umístil své Ferrari na pole position před Mercedes Lewise Hamiltona.

Red Bull se však rozhodl použít výrazně větší křídla a byl pohodlně nejrychlejším vozem v závodě, přičemž jeho pneumatiky měly mnohem menší degradaci – úroveň opotřebení. Max Verstappen i Sergio Pérez dokázali při prvních zastávkách v boxech předstihnout Hamiltona na pneumatikách, které měly ještě na konci stintu velmi dobré vlastnosti díky větší ochraně, kterou jim poskytlo křídlo s vyšším přítlakem.

Historicky platí, že čím je vůz konkurenceschopnější, tím spíše tým v Baku nasadí ‘více’ křídla, přičemž týmy o něco slabší mají tendenci sázet na nižší nastavení – jít do kvalifikace naplno kvůli zisku dobré pozice na startovním roštu a snažit se pak pozici na trati udržet. Takže v super silných sezonách (2016-19) se zde Mercedes snažil používat ‘více’ křídel. V letech 2016 a 17 jejich soupeři Ferrari a Red Bull jezdili s níže nastaveným křídlem. Ferrari s velmi rychlým vozem v roce 2018 se vyrovnalo Mercedesu s vyšším nastavením přítlaku a učinilo tak i v roce 2019. V roce 2021 se však karta obrátila a Red Bull si byl poprvé v Baku dostatečně jistý přirozenou rychlostí svého vozu, aby použil více křídla než jeho soupeři.

Letos se na všech tratích projevuje poměrně výrazný rozdíl mezi výkony vozů Ferrari a Red Bull: Red Bull má tendenci používat menší křídlo než Ferrari a je rychlejší na konci rovinek, zatímco Ferrari je často rychlejší v zatáčkách a prudčeji z nich zrychluje. Jak se to projeví v Baku? Ovlivní vyšší odpor vzduchu a úroveň přítlaku (než u Red Bullu) preferovanou volbu nastavení křídla u Ferrari? Využije Red Bull svého přirozeně nižšího odporu vzduchu k tomu, aby si mohl dovolit luxus použít větší křídlo, vzhledem k tomu, jak dobře se tato volba osvědčila v loňském roce?

Mercedes zde stojí před zajímavou volbou. V Barceloně se ukázalo, že W13 může být na rovinkách konkurenceschopně rychlý, pokud se zbaví aerodynamických problémů. Umožní to v kombinaci s nastavením nízkého křídla by to mohlo Lewisi Hamiltonovi a Georgi Russellovi, aby se v kvalifikaci vrhli na Red Bull a Ferrari? I s vědomím, že by to pravděpodobně ohrozilo degradaci pneumatik v závodě?

Mercedes představil v Miami své specifické zadní křídlo s nízkým přítlakem a v Baku se bude rozhodovat mezi ním a obvyklým silněji tvarovaným křídlem. Tak jako tak Baku týmům nabízí zajímé dilema ve volbě nastavení auta a čeká nás nejspíše zaímavý průběh víkendu.