Toxicita na sociálních sítích se nevyhýbá ani F1. Je to čím dál horší

Popularita F1 na sociálních sítích raketově roste. S ní však roste úměrně také kyberšikana.

Štítky: 2025 Zveřejněno 17. 02 2025 — Dominik Kovář

Kyberšikana na sociálních sítích není ničím novým. Čím více se svět přesouvá na internet, tím více zla se zde vytváří. Toxicita se nevyhýbá ani formuli 1, která v posledních letech výrazně vrostla na popularitě, co se sociálních sítí týče.

Důvody jsou dva. Za vlády Bernieho Ecclestonea byla F1 v mnoha aspektech v době “dinosaurů”. Ecclestone nechtěl o sociálních sítích nic slyšet a proto se F1 zde nijak výrazně neprosazovala. Ano, jak Facebook, tak Instagram nebo Twitter založený byl, ale bylo to spíše z povinnosti aktuální doby.

S příchodem Liberty Media se přístup k sociálním sítím a celkovému mediálnímu obrazu F1 zcela změnil. Sociálním sítím se F1 začala výrazně věnovat a navíc došlo ke spolupráci se streamovací společností Netflix, kde od roku 2019 pravidelně vychází série Drive to Survive, která mapuje uplynulou závodní sezónu. Za několik dní na nás čeká již sedmá série.

A teď k již zmíněnému problému kyberšikany a diskriminace, které si všimli i samotní piloti F1. Minulý rok se k tomuto problému vyjádřil aktuální mistr světa Max Verstappen: “Lidé to na sociálních sítích vždy zhorší. Na této platformě je spousta idiotů, kteří mají vždy co říct a na co si stěžovat. Je spousta pozitivních lidí, ale také pár pořádných idiotů. Myslím, že je lepší to všechno ignorovat.”

Jedna věc je někomu nadávat, že je idiot, protože pokazil závod. Ano, není to ideální, ale problém je mnohem vážnější ve chvíli, kdy do hry vstupují výhružky smrtí. Nemusíme zacházet příliš daleko. Každý si vzpomene na kontroverzní finále sezóny 2021. Nicolas Latifi boural, způsobil výjezd safety caru a zbytek je nám známý. Latifi po závodě čelil nechutným výhružkám smrtí. Zašlo to až tak daleko, že si Latifi během zimní pauzy musel pořídit bodyguardy.

Statistika nelže

Lidé mají tendenci problémy zlehčovat. Sociální zpravodajská společnost Buzz Radar přišla se statistikou, která jasně odkazuje na nepříjemný trend. Za posledních 10 let si s pomocí AI technologie vzala na “paškál” 100 milionů příspěvků na sociálních sítích F1, aby monitorovala výši negativity.

Ze statistiky vzešlo, že zatímco v roce 2016 bylo z těchto příspěvků pouze 8 % negativních, v roce 2024 už to bylo 20 %. Nárůst začal v době rivality mezi Verstappenem a Hamiltonem v roce 2021. Kdo sociální sítě trochu sleduje, si jistě mohl všimnout i negativních komentářů na adresu Landa Norrise v uplynulé sezóně – a to jen proto, že ne vždy se mu povedlo plně využít potenciál jeho vozu.

Algoritmus je neúprosný. Čím více kontroverzní a emotivní téma vytvoříte, tím více dosahu získáte. S dosahem máte také více potenciálního zisku. Sporné rozhodnutí, kontroverzní výsledky, rivality.. to všechno tu je od počátku formule 1. Nyní ale mají na sociálních sítích fanoušci přístup k obřímu množství informací – některé jsou vytržené z kontextu, některé jsou nepravdivé. Nicméně fanoušci to považují za pravdu a podle toho jednají.

Co s tím?

Minulý týden na summitu představitelů FIA v Madridu prezident FIA Mohammed Ben Sulayem spustil kampaň United Against Online Abuse (UAOA), tedy “společně proti online šikaně”. Součástí kampaně jsou sportovní orgány jako FIA, FIM, UCI nebo Mezinárodní tenisová federace.

“I když je povzbudivé vidět, že více federací přijímá opatření proti zneužívání, tato zjištění ukazují, že rozsah zneužívání nadále roste,” řekl Ben Sulayem. Práce UAOA v roce 2025 bude zásadní pro podporu spolupráce napříč sportovním, politickým a technologickým sektorem s cílem vytvořit smysluplná a trvalá řešení, která ochrání všechny členy naší komunity.”

Dle výzkumu je v rámci šikany nejvíce problémů v rámci rasismu nebo výhružkám samotným soutěžícím a jejich rodinám. V rámci snahy pomoci vypořádat se s tímto problémem zajistila UAOA od Evropské komise financování ve výši 400 000 eur v programu Erasmus+. Jedná se o evropský program pro vzdělávání, odbornou přípravu, mládež a sport – na pomoc při rozvoji celoevropského rámce pro boj proti zneužívání online.