Toro Rosso

Zveřejněno 27. 04 2014 — Jan Pastorek

Licence: italská
Sídlo: Faenza, Itálie
Jezdci: Daniil Kvjat, Carlos Sainz
Motor: Renault
První závod: GP Bahrajnu 2006
Tituly:
Oficiální stránka: scuderiatororosso.com
Statistiky: GPGuide

Toro Rosso je tradičně považované za B-tým stáje Red Bull Racing. Ostatně Toro Rosso není nic jiného než Red Bull přeložený do italštiny. Není to ale trochu zjednodušující a nefér označení? Možná. Tým z Faenzy má za sebou velice zajímavou historii. Do roku 2005 totiž stáj nesla jméno Minardi. Přestože nikdy nepatřila ke špičce a běžně okupovala spíše chvost startovního pole, získala mnoho fanoušků.

Paul Stoddart ovšem prodal Minardi Dietrichu Mateschitzovi. Nějakou dobu byl spoluvlastníkem také bývalý vynikající závodník Gerhard Berger, nicméně od listopadu 2008 je Toro Rosso již zcela v rukou Red Bullu. Na rozdíl od Red Bullu bylo Toro Rosso dlouho věrné Ferrari jakožto dodavateli motorů. Začátky Scuderie Toro Rosso nebyly zcela jednoduché. V sezoně 2006 tým získal jediný bod (tým tehdy používal přiškrcené desetiválce od Cosworthu), a to zásluhou Vitantonia Liuzziho.

Toro Rosso do jisté míry slouží jako poslední testovací stupeň jezdců z juniorské akademie Red Bullu. Její součástí byl i Sebastian Vettel, který v barvách Scuderie nastoupil ve druhé polovině ročníku 2007. A byl to právě Vettel, kdo v roce 2008 pro Toro Rosso vyjel nejlepší výsledek vůbec, když s přehledem zvítězil v deštivé Velké ceně Itálie. O zmiňovaném víkendu navíc Toro Rosso získalo doposud poslední pole position. Vettel splnil svůj cíl a vyjezdil si angažmá v Red Bullu.

V letech 2009, 2010 a 2011 dostali příležitost Jaime Alguersuari a Sébastien Buemi. Tito dva mladí jezdci však již takové štěstí neměli a v současné formuli 1 nemají závodní sedačku. V sezonách 2012 a 2013 byli nahrazeni Danielem Ricciardem a Jeanem-Éricem Vergnem. Mezi těmito dvěma jezdci se rozhodlo, kdo u Red Bullu nahradí Marka Webbera. Štěstí se usmálo na Australana Ricciarda.

Vergne se musel spokojit s dalším rokem u Toro Rosso. V sezoně 2014 se jeho kolegou stal talentovaný ruský mladík Daniil Kvjat. Stáj z Faenzy svými výkony nijak nevyčnívala ze středu pole, důvodem byl mimo jiné pohon od Renaultu. Klíčovou událostí tak bylo rozhodování o jezdecké sestavě pro rok 2015, Red Bull dal nakonec důvěru dvěma mladíkům, Maxi Verstappenovi a Carlosu Sainzovi. Vergne propustil a Kvjata povýšil do hlavní stáje.

Rus v sezoně 2016 povýšil do Red Bullu, ovšem zpět do Toro Rosso byl sesazen už po čtyřech závodech, když musel uvolnit místo Maxu Verstappenovi. Italská stáj měla na své straně dobré šasi, nicméně rok starý motor Ferrari už ke konci sezony nemohl konkurovat. Nakonec z toho bylo sedmé místo mezi týmy.