TOP 10 nejvýznamnějších událostí sezony 2019

Snaha vybrat z právě skončené sezony F1 deset nejvýznamnějších událostí, je snahou pošetilou. A seřadit je do pořadí od desáté po tu první? Sebevražedný pokus. Tak to prostě ber jen trochu s nadhledem. Sezona 2019 přinesla tisíce příběhů. A každý si nejspíš našel ten svůj, ať už je TOP 10, nebo ne.

Štítky: 2019 2020 Zveřejněno 31. 12 2019 — Tomáš Richtr

10. Williams

Třetí nejúspěšnější tým v historii formule 1 jen živoří ve stínu své někdejší slávy. Tehdejší úspěšná filozofie ryzího závodního týmu nemá v dnešním světě posunutém do jiného myšlení uplatnění. Jen pomalu se ti největší znalci prostředí F1 začínají vyjadřovat v tom smyslu, že beze změn v nejvyšším vedení týmu (a s tím spojenou změnou filozofie celé firmy) se stáj dopředu neposune. V motoru Mercedes problém být nemůže, je to mistrovský motor. Nejlepší motor ze všech, myšleno motor BMW v letech 2000 až 2005, se kterým byla skoro povinnost vyhrát titul, je jen důkazem toho, že současné problémy Williamsu jsou vlastně jen dlouhotrvajícím problémem. Williams musí projít stejnou proměnou, jakou v současné době prochází McLaren. Bez ní není naděje.

9. GP Německa & Nico Hülkenberg

Mezi fanoušky se GP Německa 2019 stala nejoblíbenějším závodem sezony. Není se co divit. Byl to thriller, na který by ani nejlepší hollywoodští scénáristé nedosáhli. Velký vliv na něj ale mělo statečné rozhodování nového ředitele závodů Michaela Masiho, který neváhal například sáhnout k historicky prvnímu startu velké ceny za mokra z pevných pozic poté, co startovní pole nějakou dobu vedl safety car. Déšť je vždycky trochu takovým ‚dopinkem‘, garantujícím mimořádnost závodu. Triumfálně jej vyhrál Max Verstappen na voze Red Bull s motorem Honda. Ale vypadnutí Nika Hülkenberga ze čtvrté pozice po vyjetí na kluzký pás pro dragstery bylo silně symbolickou událostí. Nikdy nebyl rekordman v počtu startů v F1 bez zisku stupňů vítězů právě ke stupňům vítězů blíže. S vědomím toho, že jeho působení ve formuli 1 je nejspíš u konce. Záběry Nika Hülkenberga krátce po jeho vypadnutí byly bez nadsázky srdcervoucí.

8. Grand Prix taktika při GP Maďarska

Max Verstappen získal své první pole position. A se svým týmem měl i během závodu situaci pod kontrolou. S přehledem za sebou držel Lewise Hamiltona. Když Mercedes poručil Hamiltonovi zastavit ve 48. kole pro čerstvé pneu, zdála se situace pro něj se ztrátou skoro 20 sekund ztracená. Do cíle zbývalo 20 kol. Čtyři kola před cílem ale Hamilton a Mercedes tuhle statečnou volbu zužitkovali a dostali se do vedení závodu. Krása závodů velkých cen formule 1 ve své ryzí podobě. Jak řekl šéf Red Bullu Christian Horner bezprostředně po dojetí Verstappena do cíle závodu: „Zariskovali. A vyšlo jim to.“

7. Kvalifikační trapas a triumf při GP Itálie

Nikomu se nechce.

Na důležitosti nabírající aerodynamická jízda v závěsu sehrála svou důležitou roli v kvalifikaci na GP Itálie. V touze mít ve finálových pokusech někoho před sebou vedla k tomu, že skoro všichni jeli tím nejpomalejším tempem, jakého šlo fyzicky dosáhnout. Včetně nerespektování týmové strategie u týmu Ferrari mezi Leclercem a Vettelem. Je někdy neuvěřitelné, jak ve sportu úrovně F1 lze nezvládnout základní aritmetiku pod tíhou ega. Leclerc si svým přístupem pár nepřátel získal, ale dokázal je zase obměkčit svým bravurním výkonem v nedělním závodě, ve kterém dokázal odolat drtivým útokům obou jezdců Mercedesu, ať ten se pokusil vyrukovat s jakoukoli strategií. Ferrari dokázalo vyhrát na domácí půdě poprvé po devíti letech.

6. Budoucnost F1

Letošní sezonou vyvrcholila tříletá transformace formule 1 pod novým vlastníkem Liberty Media. V posledních třech letech měl být položen základ pro nové, vzrušující motory F1. Pravidla taková, aby formule mohly závodit kolo na kolo, ať jste Mercedes nebo Williams. Pravidla taková, která přinesou větší finanční spravedlnost, tím pádem rovnocennější šance na výsledek. Motory zůstávají stejné, zcela ignorující nejbližší vývoj v oblasti automobilového průmyslu. Finanční pravidla lehce omezí TOP 3 týmy, ale ne na sezonu 2020. O pravidlech, která mají vylepšit možnosti k předjíždění, se vedou obsáhlé diskuze. Formule 1 nevyužila možnost revoluce podobné té, ke které sáhlo Mistrovství světa vytrvalostních závodů WEC. Strategie budoucnosti F1 je výsledkem korporátního a tržního kompromisu, spíše než potřebným revolučním krokem.

5. Rivalita jezdců Ferrari

S tolik diskutovaným nástupem mladého, talentovaného, šikovného a ambiciozního Charlese Leclerca do Ferrari po bok Sebastiana Vettela byla spojována řada divokých scénářů daleko před zahájením sezony 2019. Problémů přišlo objektivně možná víc, než kdokoli čekal. Na vině nejsou ale samotní piloti, nýbrž nezkušený management v osobě šéfa Scuderie Mattia Binotty. Který to ostatně sám přiznal. Vše vyvrcholilo nesmyslnou kolizí obou jezdců při GP Brazílie. Dva kohouti se budou prát na prostoru, kterým jim je dán. Ferrari jim dalo velký prostor pro tento kohoutí souboj. Piloty nelze až zas tak moc vinit. Leclerc má nyní nově smlouvu až do roku 2024. Je zřejmé, na koho Ferrari vsází a komu věří. Velká rozhodnutí bývají těžká. A pro některé bolestivá.

4. Triumf Hondy při GP Rakouska

Fanoušci mají v čerstvé paměti mnohaleté trápení McLarenu, Fernanda Alonsa a Hondy. Zoufalá situace bez jakékoli naděje. Krize. Rozvod McLarenu a Hondy, po kterém anglický tým McLaren akceptoval pro sebe francouzské motory Renault je samo o sobě historickou událostí F1. Že Honda formuli 1 neopustila zcela, je samo o sobě také zázrakem. Zrodil se ale ambiciozní program Red Bull – Honda, který na své první plody dosáhl triumfálním vítězstvím Maxe Verstappena, Red Bullu a Hondy při GP Rakouska, okořeněném velmi kontroverzní strkanicí mezi Verstappenem a Leclercem v samotném závěru velké ceny. Je asi objektivní říci, že tenhle víkend nenechal nikoho klidným.

3. „Ukradené“ Vettelovo vítězství při GP Kanady

Chyba Sebastiana Vettela na prvním místě v průběhu GP Kanady pod tlakem pronásledujícího Lewise Hamiltona, mající za následek jeho výlet přes trávník a horkotěžké snahy zvládnout svou formuli. Komisaři to měli za „nebezpečný návrat“ na trať a udělili Vettelovi trest pěti sekund. Proťal cílovou pásku závodu jako první, ale s ohledem na Hamiltonovu jen těsnou ztrátu v cíli to na vítězství nestačilo. Sůl do ran Vettelovým fanouškům přidala o pár týdnů později objevená černobílá vlajka signalizující ‚pouhé‘ napomenutí v podobě žluté karty ve fotbale. Byla ukázána Leclercovi v úvodu GP Itálie, která se jela o tři měsíce později. Leclerc zablokoval Hamiltona tak, že ten musel vyjet mimo trať, aby zabránil kolizi. Zatímco Leclercův manévr byl úmyslný, a dostal za něj napomenutí, Vettelův manévr byl ryze záchranný, a dostal za něj časový trest pěti sekund. O nekonzistentnosti posudků sportovních komisařů žádný jiný případ nemůže vypovídat více.

2. Tragická GP Belgie

Ve stínu zesnutí dlouholetého ředitele závodů F1 Charlieho Whitinga a jedné z největších legend F1 Nikiho Laudy došlo ke strašlivé havárii v sobotním závodě formule 2 při GP Belgie. Na konci skoro neuvěřitelné sekvence událostí narazil ve velké rychlosti vůz Juana Manuela Correy do formule Anthoina Huberta, který následkům havárie podlehl. Smrt otřásla světem motorsportu hluboko v jeho jádru. Na poznatcích temného letního víkendu v ardenských lesích bude ale svět formulí v duchu památky těžit na dlouhá léta dopředu.

1. Infarktový finiš GP Brazílie

Možná by bylo laciné postavit fascinující vyvrcholení boje o stupně vítězů v předposledním závodě sezony mezi šestinásobným mistrem světa Lewisem Hamiltonem v Mercedesu a ‚zatracencem‘ Pierrem Gaslym z Toro Rosso na první místo událostí sezony 2019. Ale právě v tom spočívá celá symbolika budoucnosti F1. Nemusí to být často, ale když bude mít outsider tu a tam šanci na to dosáhnout na nejlepší výsledek, a to vše v závodě, který není smáčen deštěm, tak to je přeci to, co nás nejvíce baví. Určitě tomu pomáhá konfigurace samotné závodní trati, podložená romantikou a historií. Což se dá říci o řadě dalších okruhů v kalendáři. I mimo něj.

Diskuse k článku

Napsat komentář