Tomáš Richtr jednou větou: Nejoblíbenější auto, herečka nebo film?

Komentátor přenosů formule 1 na programech Sport 1 & Sport 2 Tomáš Richtr před startem nové sezony 2017 nabídl rozhovor pro stránky televize Sport1TV.cz Kromě regulérních otázek a odpovědí si 'střelil soutěž' rychlých reakcí na přímočaré otázky.

Štítky: Rozhovor Zveřejněno 22. 03 2017 — Lukáš Štěrovský

Rozhovor vyšel na webových stránkách televize Sport 1 & 2 a Tomáš Richtr v něm čelí například otázkám, jak by se sám popsal nebo jak náročné byly komentátorské začátky. Ve druhé části rozhovoru ale také prozradí, jaký je jeho nejoblíbenější film, auto, jídlo nebo jaká je jeho nejoblíbenější herečka. Tady jsme se ale konkrétní jméno nedozvěděli, ačkoli samotná odpověď asi dává smysl. S laskavým svolením rozhovor uvádíme i u nás.

O formuli 1 píše bezmála 20 let. Od roku 2005 komentuje motoristické přenosy v televizi. Začal u formulí IndyCar a jiných menších formulových sérií. Dvakrát komentoval závod 24 hodin Le Mans. V roce 2008 začal komentovat přenosy velkých cen formule 1 a to dělá dodnes. Mimo formule 1 se věnuje civilnímu letectví.

Jak by ses popsal jako člověk jednou větou?
Těžký úkol na začátek. Určitě temperamentní člověk zapálený pro věc, přičemž věřím, že nejsem hloupý a umím být zarputilý a také – a to nemám rád – citlivý.

Kdy se v tobě zrodila myšlenka stát se komentátorem? Měl jsi to jasně nastavené, nebo to bylo jako u řady novinářů, že se to tak nějak postupně vyvinulo?
Stal jsem se v oboru známějším díky svým textům o F1. A můj dlouholetý známý Petr Horák, také komentátor F1, mě přesvědčoval, ať se motorsportu věnuji i mluveným slovem. Mně to nešlo, ale pak jsem se rozkecal a kecám dodnes! (smích)

Jak náročné byly začátky?
Šíleně těžké. Před prvním závodem jsem měl co dělat, abych se nervozitou nepoblinkal. Šlo o to najít sebedůvěru a uvolnit se, přičemž podle některých jsem někdy uvolněný až moc! Nervózní jsem i dnes před každým přenosem, ale jinak: napětí, očekávání, doufání, aby to dobře dopadlo… a adrenalin z přímého přenosu. Tam se druhá podání nenabízejí. Miluji to!

Do F1 jsi vstoupil rovnýma nohama. Co pro tebe F1 znamená? Čím tě třeba tento sport a atmosféra kolem něj překvapil?
F1 je dnes pro mě už manželstvím, v dobrém i zlém. Vzala mi a mým dětem spoustu společného času. A za to se do nebe nedostanu. Ale formulí 1 jsem fascinován. Zdaleka nejen tím, co se děje na závodní dráze, ale hlavně tím, co se děje kolem: velké firmy staví fascinující auta a bojují proti sobě, nejen s těmi auty! Souboje aut, to je vlastně až třešnička na dortu (smích).

Pro běžného diváka působí jezdci F1 nedostupně, někdy i nafoukaně. Jací jsou to lidé?
Těžko najdete prostředí, které by bylo více namyšlené, egoistické, komplexní, technologicky i procesně vyspělé, než je právě formule 1. A fascinuje mě, že to dohromady funguje takovýmto magickým způsobem.

F1 prochází každoročně řadou změn. Která je podle tebe nejzásadnější od doby, kdy jsi začal F1 sledovat?
Jde spíš o evoluci než revoluci, a tou jsou postupné změny v aerodynamice auta. Aerodynamika činí z vozu F1 to, čím formule 1 je. Ale aerodynamika současně komplikuje možnosti toho, aby vozy jezdily blízko za sebou, což ubírá na atraktivitě velkých cen. Jinak největší změnou ve formuli 1 je za posledních 40 let odchod Bernieho Ecclestona.

Kdybys byl sám závodníkem, byl bys rozvážný jistič, nebo spíš riskující dravec?
Ha! Byl bych regulérním Pastorem Maldonadem. A možná ani ne tak rychlým. Také proto o tom mluvím a nedělám to (smích)

Popiš nám v kostce, jak vypadá celý tvůj závodní víkend?
Několik večerů připravuji scénář pro Studio F1, rešerše událostí, komentář tréninkových jízd, mezitím i potom rešerše událostí, komentář kvalifikace, rešerše událostí, práce na realizaci scénáře, přenos Studia F1, komentář závodu a po něm rozsáhlá rešerše událostí. Jak to tak čtu, celkem nuda!

Jak vypadá taková komentátorská příprava na velkou cenu?
Rozsáhlá rešerše událostí každý den a večer. Opravdu.

Na závěr… a vím, že je to klišé jako hrom, ale přece jen. Máš nějakou perličku z natáčení? /komentování/
Když si z nás jeden divák vystřelil seriózně znějící otázkou, že když je Ferrari tak pomalé, proč si nekoupí motory od Mercedesu. Pět minut jsme smíchy nemohli komentovat. Jiný divák pak upozornil režii, že vypadl komentář. 1:0 pro prvního diváka.

Tomáš Richtr – jednou větou

auto – Chevrolet Camaro

hudba – pop

film – Vykoupení z věznice Shawshank

jídlo – maso

drink – Ruský Standard

herec/čka – momentálně ta nejvíc sexy

okruh – Laguna Seca

moment v historii F1 – závěr GP Brazílie 2008

zvíře – mé děti

město – Jablonec nad Nisou

sport (mimo F1/motorsport) – tenis

sportovec/sportovkyně – momentálně ta nejvíc sexy

volnočasová aktivita – formule 1

modelka – má žena

barva – modrá

oblečení – společenský oblek

kniha – Miloš Hubáček: Titanic

trávení dovolené – s dětmi kdekoli

roční období – rád to střídám

co mě dokáže rozčílit – agresivní hlupák

Diskuse k článku

Napsat komentář