Co nový majitel znamená pro F1 a jejího fanouška
Možná se našel lék na 16 let trvající chronické onemocnění F1. Tedy někdo, kdo ví, co je to promovat sport. V oněch uplynulých 16 letech totiž nikdo takový neexistoval. Počátkem září 2016 začal dlouhý proces vzniku nového vlastníka marketingově-komerčních práv na seriál vozů formule 1. Půjde-li vše dobře, bude tento proces dokončen v polovině roku…
Možná se našel lék na 16 let trvající chronické onemocnění F1. Tedy někdo, kdo ví, co je to promovat sport. V oněch uplynulých 16 letech totiž nikdo takový neexistoval.
Počátkem září 2016 začal dlouhý proces vzniku nového vlastníka marketingově-komerčních práv na seriál vozů formule 1. Půjde-li vše dobře, bude tento proces dokončen v polovině roku 2017. Téměř za rok. Vlastnická struktura F1 bude nadále velmi složitá, ale vůdčí roli získá společnost Liberty Media, konglomerát pětasedmdesátiletého amerického byznysmena Johna Maloneho, který stojí například za vznikem severoamerického televizního programu US Fox Sports.
Abychom věci nastavili zpříma: Liberty Media nejsou charitativní pracovníci, co budou nabízet přenosy F1 zdarma pro klid duše jako medikament. Jsou to byznysmeni. A ti v první řadě cílí na profit. Jenomže tahle zeměkoule má byznysmeny, kteří se snaží vydělat způsobem ‚prostě vydělat‘, a pak má byznysmeny, kteří chtějí vydělat skrze ‚pojďme z toho všichni něco mít‘; a budeme vydělávat dlouho.
Formule 1 nikoho takového neměla posledních 16 let. Prvním a posledním, který filozofii ‚pojďme z toho všichni něco mít‘ razil, byl Bernie Ecclestone. To vše v období zhruba od sedmdesátých let, kdy z chaotického hobby šampionátu pro bohaté udělal závodní sérii špičkové úrovně, až do roku 2000, kdy se snažil na svou stranu získat tehdejší experty mediálního světa, aby mu pomohli k dalšímu rozvoji. Ale oni jako kdyby tenkrát snad neexistovali.
Související: Je to oficiální: Začal proces vzniku nového vlastníka F1. Cena? 193 miliard
Ecclestone chtěl s formulí 1 v roce 1997 na veřejně obchodovatelnou burzu. A také chtěl využít umění tehdejších mediálních magnátů. Pro ten účel vytvořil Ecclestone společnost SLEC, která soustředila veškeré aktivity F1. A kontrolní podíl v této společnosti následně prodal ambiciózní německé mediální skupině EM.Entertainment. Byl to velmi nezdravý úsudek, protože EM.Entertainment si ukousla příliš velké sousto a musela se následně práv na F1 zbavit. Celou situaci zachránil německý mediální magnát Leo Kirch a jeho Kirch Group. Jenomže víte co? Kvůli enormním dluhům za nakoupená práva různých sportů společnost v roce 2002 zkolabovala.
Leo Kirch si půjčil hodně peněz od trojice bank Bayerische Landesbank, Lehman Brothers a JPMorgan Chase. Ne zrovna uctivá jména, že? Přesto těmto lidem, o jejichž charakteru nejlépe vypovídá film Sázka na nejistotu, spadla do klína faktická kontrola nad formulí 1. Ale banky nechtějí dělat promotéra sportu. Chtějí vydělávat peníze, ať už to v moderní době znamená cokoli. A tak se závěrem roku 2005 novým majitelem práv na F1 stala investiční skupina CVC Capital Partners. A je jím dodnes.
Bohužel, firma CVC Capital Partners sleduje jen excelovské tabulky výnosů. Nezajímá ji fanoušek, tým, provozovatel závodního okruhu. Neví, co je to ‚promovat sport‘, dělat jej atraktivnější a lákat novou audienci, a tím vlastně i získat profit.
Liberty Media to umí. A obecně platí, že nejlepší experti v oblasti sportovního (televizně-mediálního) marketingu pocházejí z Anglie a Severní Ameriky. Že právě Američané získají tuto komerční kontrolu nad F1, a ne Evropa, je podle mého názoru skvělou zprávou.
Co od toho ale běžný fanoušek F1 může očekávat?
V první řadě: jedná se o dlouhodobý transformační proces, který ještě pořád může ohrozit mnoho faktorů. Ale už jenom skutečnost, že jsou rizika těchto faktorů identifikována a podchycena, ve mně vyvolává dojem seriózního zájmu.
Dále je potřeba objektivně předpovědět, že ani ve střednědobém horizontu vstup Liberty Media do formule 1 nebude mít žádný vliv na to, jak budou probíhat závody. To ostatně ani není v zodpovědnosti marketingových šéfů. To je záležitost Mezinárodní automobilové federace. Takže desítky let trvající hádky o pravidlech budou nesporně pokračovat. Zjednodušeně řečeno: divák na tribuně okruhu nebo před televizní obrazovkou vlastně rozdíl ani moc nepozná.
Žijeme dnes ale pouze televizí?
Už zdaleka ne. Ale šestnáct let nemocné ‚promo‘ marketingové uvažování nepůjde změnit ze dne na den. Chce to rekonvalescenci. Jak dlouhou? Odhaduji přinejmenším dvou až čtyřleté období, než získáme pocit, že formule 1 – takříkajíc – ví, co dělá ve vztahu k fanouškům. Chovám ale silnou naději, že ten dojem přijde.
Formule 1 je šampionát s téměř sedmdesátiletou tradicí. Umí tvořit tuny extrémně zajímavého video a foto obsahu. Má potenciál rozvoje digitální interakce s událostmi během Grand Prix víkendu. Nabídnout to nejzajímavější, aniž byste museli sledovat celý přenos. Přijít v neděli večer domů a zhlédnout patnáctiminutový sestřih kdykoli se vám zachce? Abyste se přesvědčili, jestli to jako stálo za to, nebo ne? Žádný problém!
Nebo jiný příklad: Chcete se vrátit do minulosti a podívat se třeba na Velkou cenu Evropy 1997? Dnes věc absolutně nemožná. Přitom vedení F1 disponuje obrovským video archivem. Stačí nabídnout.
No jasně, zadarmo to asi nečekáme, že? Ale budeme ochotni to zkouknout za 30 korun jako písničku na iTunes nebo Google Play? Nebo za 299 korun celou sezonu jako album? Kdo ví? A to je spousta atraktivního materiálu již dnes dostupná zadarmo!
Jisté je, že jiné sporty ve vztahu k digitálnímu obsahu ukazují neuvěřitelný potenciál. Právě v tomto formule 1 přišla o 16 let života. Způsobů, jak dostat fanouška blíže sportu, je celá řada. Současná F1 je jenom impotentní ve využití toho potenciálu.
Zájem Liberty Media dokazuje sílu značky F1. A to navzdory modernímu fenoménu, ve kterém je objektivně výrazně slyšet skupina lidí, kteří tvrdí, jak už F1 není to, co bývala.
A je to pravda.
Stejně jako v mnoha dalších oblastech sportu i běžného života, dochází k výměně generací. Mnozí z těch, kteří nostalgicky žehrají nad tím, že už tu není, co se jim na ‚staré F1‘ líbilo, se už k ‚nové‘ formuli 1 skutečně nevrátí. A žehrat budou dlouho. Jen to dokládá objektivně silnou tradici F1.
Jenomže proti tomu jdou malé děti a náctiletí, které dnes F1 oslovuje stejně jako jejich tatínky a dědečky dříve, byť třeba ze zcela jiných důvodů. A jsou to oni, kdo dnes drží v rukou mobily a tablety, nevyhnutelnou to věc moderního vývoje.
Liberty Media ví, že ignorovat tuhle cílovou skupinu bylo mnohaletou chybou Bernieho Ecclestona i CVC.
A tak… vítejte ve světě, ve kterém jediným dotykem displeje dostane fanoušek týmu možnost permanentní 360°sférické video přítomnosti například v garáži Ferrari během velké ceny právě vysílané na programu Sport 2! Třeba za 49 korun. Ale přesto.
Čtěte dále: Co jste určitě nevěděli o novém šéfovi F1
Diskuse k článku