Todt: Ferrari bylo v horším stavu, když jsem přišel já

K letošním výsledkům Ferrari se už vyřklo a napsalo mnohé. Je tu ale jeden muž, který si myslí, že na tom současný tým není tak špatně jako v roce 1993, a je jím prezident FIA Jean Todt. Sám totiž Ferrari dlouhá léta vedl.

Štítky: Ferrari Jean Todt Zveřejněno 20. 09 2020 — Petr Čermák

Ferrari zažívá jednu z nejtěžších sezón za poslední roky. V Poháru konstruktérů se nachází až na propastném šestém místě, přičemž šance na polepšení se stále ztenčuje. V posledních třech závodech dokonce ztratila maranellská stáj hromadu bodů i v porovnání se sedmým AlphaTauri.

Prezident FIA Jean Todt vedl Ferrari v letech 1993 až 2009. V době jeho příchodu do týmu prožívala stáj velmi složité období, poslední jezdecký titul se datoval až k roku 1979 a konstruktérský k sezóně 1983.

Současná situace není příliš odlišná. Posledním šampionem pro Ferrari je Kimi Räikkönen, který porazil duo jezdců McLarenu v roce 2007. Mezi konstruktéry oslavovalo Ferrari naposledy o rok později. I přes sérii podobností si Jean Todt myslí, že současná situace není horší než ta, do které v roce 1993 po řadě úspěšných let s Peugeotem přišel.

„Jejich situaci chápu,“ prozradil během GP Toskánska prezident FIA Jean Todt. „Viděl jsem nějaké zprávy, že to je stejné jako tehdy, ale já musím říct, že ta situace není vůbec podobná té, ve které se tým nacházel během mého příchodu v červenci 1993.“

„Upřímně, přál bych si, kdybych ten tým našel v současné situaci. Můj život by byl mnohem jednodušší.“

Podle Jeana Todta má Ferrari k dispozici vše potřebné, aby se vrátilo zpět na vrchol, počínaje správným vedením. „Je to velmi silná organizace, dobře usazená. Některé části do sebe úplně nezapadají a týmu se nedaří tak, jak by se mu dařit mělo, a – buďme k sobě upřímní – jak formule 1 potřebuje, aby se mu dařilo.“

Má Ferrari před rokem 2022 vůbec nějakou šanci?

Todt už do motorsportu nechtěl, Ferrari ale odmítnout nemohl

Jean Todt před vstupem do Ferrari vedl úspěšný program sportovních vozů u Peugeotu. Francouzský řvoucí lev zvítězil v Le Mans dvakrát v letech 1992 a 1993. Kromě toho dopomohl Todt k úspěchům Peugeotu v rally. Sám nečekal, že by z Francie odcházel a našel své místo u Ferrari.

„Mám rád progres. Do roku 1992 jsme uspěli v rally, v off-road závodech a ve sportovních vozech. Chtěl jsem zkusit něco jiného, ale už nic, co by bylo spjaté se závoděním. Zeptali se mě, co bychom mohli zkusit. Já jsem se přemohl a řekl, že ultimátní výzvou by mohla být formule 1. Řekli mi ‚dobrá, můžeš začít pracovat na našem programu‘.“

Peugeot se ale nakonec rozhodl jinak. Vedení si nepřálo vstoupit do královny motorsportu se svým týmem, místo toho se dohodli na spolupráci s McLarenem, pro který v roce 1994 dodávali motory. Todt mezitím dostal nabídku od prezidenta Ferrari Luci di Montezemola, který dostal tip od šéfa formule 1 Bernieho Ecclestona.

„Nechtěl jsem být součástí motoristického závodění, ale vést Ferrari ve formuli 1, tomu se prostě nedá říct ne,“ vzpomíná na své začátky u Scuderie Jean Todt. Bernie Ecclestone Todta znal ze závodní série Procar, která nakonec nevznikla. V principu se mělo jednat o sérii, ve které by běžné sportovní vozy závodily s motory z formule 1.

„Bernie byl velký muž ve sportovních projektech, musel jsem ho znát, měli jsme s Peugeotem zájem se zúčastnit nového šampionátu.“ Ecclestone v roce 1992 dohodl schůzku mezi Montezemolem a Todtem. „(Ecclestone) mi zavolal a řekl mi, že bych se mu měl ozvat, že na můj hovor čeká.“

Proč přišel Pérez o místo a proč by mohl zamířit do Red Bullu

S první vzájemnou schůzkou s Montezemolem se pojí úsměvný příběh. Jean Todt si prý nevybral ideální auto, kterým se na společnou sešlost dopraví. V Saint Tropez si totiž vypůjčil kupé od Mercedesu. „Když jsem dorazil do Boloni a viděl mě, že jedu v mercedesu, myslel si, že nejsem pro tuhle práci ten správný muž!“

Jean Todt se s Ferrari nakonec dohodl v březnu roku 1993. Pod jeho velením se maranellská stáj brzy vrátila zpět na nejvyšší pódiový stupínek, k mistrovskému titulu to ale bylo stále daleko.

Bernie Ecclestone si rád přivlastňuje nápad spojení Michaela Schumachera s Ferrari. Podle Todta je ale tento příběh nepravdivý, závodníka Benettonu a dvojnásobného šampiona si totiž šéf Ferrari „vyhlédl“ sám.

„Bernie říká, že k nám přivedl Schumachera, ale není to pravda. Vzpomínám si, že jsme se to před ním snažili utajit, protože by to roznesl po celém paddocku. Ještě den před tím, než jsme s Michaelem podepsali, o tom nevěděl. Tehdy jsme mu to totiž řekli.“

V letošní sezóně se nejspíše dočkáme vyrovnání Schumacherova rekordu – Lewis Hamilton si jede pro svůj sedmý mistrovský titul. Michael Schumacher slavil své největší úspěchy právě s Jeanem Todtem, který jej v roce 1995 přetáhl z úspěšného Benettonu k týmu, jenž v té době rozhodně nebyl aspirantem na mistrovský titul.

Pokud byl Jean Todt uznáván za své úspěchy s Peugeotem, ještě netušil, že podpis smlouvy s Michaelem Schumacherem mu zaručí jedno z nejsvětlejších období jeho kariéry. Společně dokázali vybudovat odkaz, který se současnému Ferrari jen horko těžko daří vyrovnat.

Projekt E pokračoval v Lotyšsku, zvítězil poprvé vůz Citroen