Tlustší čáry a štěrkové zóny. Piloti si pochvalují návrat do minulosti

Jezdci formule 1 tvrdí, že změny provedené na únikových zónach v Imole jsou příkladem toho, jak by se měly tratě navrhovat.

Štítky: Pravidla Zveřejněno 19. 05 2024 — GPF1.cz

Jezdci si opakovaně stěžovali na to, že ploché obrubníky a asfaltové únikové zóny používané na mnoha okruzích ztěžují vlastní posouzení, zda překročili limity trati. To vedlo k tomu, že na některých tratích, jako je Red Bull Ring a Circuit of the Americas, dostali řadu trestů. Před letošním závodem v Imole však bylo rozšířeno několik únikových zón, což jezdcům ztěžuje situaci, když se dopustí chyby. Po pátečních trénincích byly rozšířeny bílé čáry na výjezdech z některých zatáček, aby jezdci mohli snáze posoudit, zda zůstali v mezích trati.

V důsledku toho bylo jezdcům, kteří vyjížděli mimo trať, smazáno mnohem méně časů na kolo. Lando Norris uvedl, že jezdci v minulosti naléhali na organizátory závodu, aby zavedli podobná řešení, ale bylo jim řečeno, že to nejde.

“Mám pocit, že se jen vracíme k tomu, jak to bylo před šesti, sedmi lety,” řekl. “Nevím, proč udělali únikové zóny z asfaltu. Říkali, že je nemožné, abychom se někdy vrátili ke starému řešení, a teď se prostě vracíme k tomu, jak to bylo.”

Norris si pochvaloval rozhodnutí rozšířit bílé čáry v zatáčkách 6, 9, 10, 12, 14, 15, 17 a 18. “To je pro mě velmi důležité. Když se snažíte jet a snažíte se podívat, kde je bílá čára vzhledem k vaší pneumatice, a tak trochu hádat, je to prostě něco, na co bychom neměli myslet, Takže je to spíš na jezdci, aby prostě riskoval a věnoval se zatáčkám. Zvláště na trati, jako je tato. Musíme se do těch zatáček pouštět s nějakým přesvědčením. Je to takový ten přístup ‘risk versus přínos’.”

VYŠEL NOVÝ MAGAZÍN KOLO NA KOLO č. 10/2024.
PŘEDPLATNÉ: KOLO NA KOLO

PŘEČTI SI STARŠÍ ČÍSLO 06/2024:

Max Verstappen souhlasil a řekl: “Je to skvělé: víte, že když budete příliš širocí, budete potrestáni. Nemusíte se dívat ‘je moje pneumatika v bílé čáře, nebo ne’, díky změnám, které jsme provedli s FIA, abychom namalovali širší čáry.”

Na ostatních okruzích byly letos provedeny změny, které mají zabránit jezdcům získat výhodu využitím asfaltové únikové zóny. Na mezinárodním okruhu v Šanghaji byla v poslední zatáčce instalována nová šotolinová úniková zóna. Podle Oscara Piastriho jsou to změny k lepšímu, a to i přes zvýšené riziko, že si jezdci zničí pneumatiky nebo poškodí své vozy.

“Pro nás je to vítaná věc a myslím, že Čína byla velmi podobným příkladem,” řekl. “Přidali tam zpátky více štěrku a my jsme si tuto práci velmi pochvalovali. Takže si myslím, že bychom to uvítali i na jiných tratích. Je to trochu obtížnější, protože riziko je větší,” dodal . “Ale všude, kde jedeme, máme traťové limity, takže riziko je vždycky, i když je trochu jiné. Jedno je, že skončíte ve štěrku, úplně si zničíte pneumatiky nebo auto, a druhé je, že pojedete trochu zeširoka, ale také si zničíte kolo. Je to trochu jiné riziko. Myslím, že tady, díky některým změnám bílé čáry, které jsme provedli s FIA, se nemusíme starat o to, jestli jsme ve stopě, nebo mimo ni. Přesně víme, jestli jsme v dráze nebo mimo ni. A to je pro nás o to uspokojivější a jednodušší. Takže si myslím, že to byla dobrá změna ze dne na den.”