Titan v podlahách vozů zajistí vyšší bezpečnost, větší světlou výšku a jiskry
Technický delegát FIA Charlie Whiting popsal důvody pro změnu materiálu, z něhož jsou vyrobené desky na podlahách monopostů FIA.
Technický delegát FIA Charlie Whiting popsal důvody pro změnu materiálu, z něhož jsou vyrobené desky na podlahách monopostů FIA.
V pátek před GP Rakouska vyzkoušeli Kimi Räikkönen a Nico Rosberg upravené podlahy vozů, které měly při kontaktu s tratí více jiskřit. Jedná se čistě o vizuální efekt, který má zatraktivnit podívanou.
Proto když Světová rada oznámila, že od příštího roku budou desky na podlahách vozů obsahovat titan, mnozí měli za to, že jde o opatření právě pro jiskry. Podle Whitinga je ale důvodů více.
„Abych to vysvětlil, ta deska je dlouhý kus dřeva a ližiny jsou kusy kovu v té desce,“ uvedl. „Ližiny byly dřív z těžkého kovu, který velmi dobře odolával opotřebení, a oni (týmy) dávají ližiny do míst, kde se měří její tloušťka. Desky musí být tlusté maximálně 10 milimetrů a minimálně 9 milimetrů. Nicméně my je měříme jen kolem určitých děr v desce. Takže oni dávají ty ližiny kolem těchto děr.“
„Tento kov je extrémně těžký, a když se oddělí jeho části, může to být extrémně nebezpečné. V minulosti jsme byli svědky dvou defektů ve Spa kvůli kouskům tohoto kovů, který ležel na obrubníku a způsobil poškození. V nejhorším případě by mohly vzlétnout a někoho trefit.“
„Důvody udělat je z titanu jsou tři. Za prvé je to bezpečnější, protože pokud se části oddělí, mají asi jen třetinovou hmotnost vůči těm současným. Za druhé se titan opotřebí 2 až 2,5krát rychleji než v současnosti používaný kov.“
„Takže auta budou muset být nastavena na trochu vyšší světlou výškou, aby se zvládlo opotřebení (desky), týmy nebudou moci je (auta) posazovat tak nízko k zemi jako v minulosti. Třetím efektem je, že uvidíte mnohem víc jisker, což bude podle některých lidí působivější.“
FIA kontroluje tloušťku desky na podlaze proto, aby zjistila, jestli vůz neklesal za jízdy moc nízko.
Diskuse k článku