Téma: Život po Ferrari nebývá jednoduchý a Sainz to ví

Sainze čeká posledních šest závodů za Ferrari. Jedná se o poslední závody, ve kterých Sainz bojuje na špičce startovního pole?

Štítky: Carlos Sainz Ferrari Williams Zveřejněno 4. 10 2024 — Dominik Kovář

“Budu si udržovat optimismus. Šest závodů do konce tohoto dlouhého roku. Budu pracovat na svých slabinách, abych se postavil do lepší pozice v posledních šesti závodech,” řekl Carlos Sainz po GP Singapuru, ve které skončil na sedmém místě.

Není divu, že Carlos Sainz chce dát do posledních závodů v barvách Ferrari všechno. Nejen, že je čest vozit se v monopostu z Maranella, ale pro Španěla zároveň může jít o poslední příležitosti, jak si “přičuchnout” k vítězství.

Článek pokračuje níže.

ČTI MAGAZÍN KOLO NA KOLO

Sainz nedávno oslavil třicáté narozeniny. Při tomto věku je Sainz v nejlepším scénáři na začátku druhé poloviny své kariéry pilota F1. Po přestupu do Williamsu přiznává, že následující dva roky budou o tom dovážet Williams na bodech a pokud uvidí potenciál, rád bude s týmem pokračovat i v dalších letech.

Pokud se bude Williams trápit, Sainz “ztratí” dva roky závodnické kariéry – bude mu 32 a okolo sebe bude mít plno o mnoho mladších a talentovaných pilotů. A vůbec, život po angažmá ve Ferrari nebývá snadný, alespoň v moderní historii.

Po Ferrari bez vavřínů

Eddie Irvine měl jedinečnou šanci získat mistrovský titul v roce 1999, když si Michael Schumacher zlomil obě nohy. Neuspěl a další tři roky strávil v průměrném Jaguaru. Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Felipe Massa, Fernando Alonso, Kimi Räikkonen, Sebastian Vettel – to jsou další jména, která po konci ve Ferrari nedosáhla dalších úspěchů. Všichni zmínění piloti absolvovali po konci ve Ferrari dohromady 554 závodů.

Jen dva závody byly vítězné. Může za ně Rubens Barrichello, který se v roce 2009 tak trochu vymknul tomuto trendu a se stájí Brawn GP zažíval skvělý rok. Vyhrál na Nürburgringu, Monze a v určité fázi mohl dokonce pomýšlet na boj o titul.

Mají něco společné?

Je to pouze náhoda nebo funguje po angažmá ve Ferrari jakýsi vzorec, který je těžký ošálit? Ferrari bývá všeobecně vrcholem kariéry. Jsou tu velká očekávání, což je spojeno s obrovským tlakem. Pokud je nenaplníte, přichází vyhoření a možná i ztráta motivace v kombinaci se ztrátou sebedůvěry.

Nelze však říci, že by po jezdecké stránce přišel propad formy. Ku příkladu Felipe Massa i Sebastian Vettel ve Williamsu, resp. Aston Martinu zažili solidní ročníky, ve kterých po zklamání ve Ferrari znovu ožili, byť bez výraznějšího úspěchu na trati.

Fernando Alonso zažíval roky trápení s pomalým McLarenem, ale jeho výkony na trati byly hodné šampiona. Michael Schumacher se do F1 vrátil po třech letech s Mercedesem, který teprve formoval vítězný tým a samotný Schumacher, který byl ověnčený desítkou rekordů, neměl takový hlad po vítězství, jako ve Ferrari.

Kimi Räikkonen si poslední tři roky v Alfě Romeo užíval život pilota F1, aneb jak by řekl sám Iceman: “Je to pro mě jako hobby.” V jakém světle se ukáže Sainz ve Williamsu?

V Austrálii vyhrál Carlos Sainz svůj třetí závod za Ferrari (i v kariéře)

Mansell s Prostem uspěli

Bylo by nefér se ohlížet pouze na moderní historii. Zmínili jsme tu neúspěšné kariéry po štaci ve Ferrari, ale jsou tu hned dva piloti, kteří z Ferrari zamířili do Williamsu a získali titul. Nigel Mansell to zvládl v roce 1992, Alain Prost o rok později. Shodou okolností jsou Mansell a Prost jedinými piloty v historii F1, kteří v životopise pilota F1 mají týmy McLaren, Williams a Ferrari. Sainz se k nim přidá již za pár měsíců.

Snaha o návrat do top týmu

Ač to na první pohled nevypadá, Carlos Sainz je se svým týmem manažerů v zákulisí nekompromisním vyjednavačem. S Williamsem vyjednal dvouletou smlouvu s opcí. Sainz si tak otevírá cestu pro rok 2027, kdy bude vědět, jak se jednotlivé týmy popasovaly se změnou pravidel.

Pokud bude španělský závodník ve Williamsu porážet týmového kolegu Albona a vůz pravidelně dovážet na bodech, může oslovit kohokoliv, kdo v té době bude na vrcholu. Španěl za sebou nikdy nepálil mosty, takže i návrat do Mclarenu, rodiny Red Bullu nebo dokonce i Ferrari není nereálný.

Pro obě strany by bylo samozřejmě nejlepší, kdyby trajektorie Williamsu kopírovala tu, kterou má v posledních letech McLaren. Historicky úspěšný tým s motory Mercedes je po letech zpátky v boji o tituly. Stáj z Grove nemá menší cíl.

Carlos Sainz si dává za cíl posunout Williams o několik levelů výše, stejně jako se to povedlo po příchodu do McLarenu a Ferrari. Bude to dostatečně vysoko? To ukáže čas.