Téma uzavřených kokpitů opět otevřeno
FIA plánuje uspořádat testy uzavřených kokpitů příští měsíc.
Téma uzavřených kokpitů opět otevřela smrtelná nehoda Justina Wilsona, který byl zasažen úlomkem z jiného vozu při závodě IndyCar.
V minulosti se na toto téma vedly různé debaty. Například v roce 2009, kdy utrpěl Felipe Massa vážná zranění při kvalifikaci na GP Maďarska. Po této nehodě ztratil vědomí, podstoupil operaci hlavy a jeho rekonvalescence trvala až do konce roku.
Ve stejném roce zahynul osmnáctiletý jezdec formule 2 Henry Surtees. Osudné se mu stalo uvolněné kolo z monopostu Jacka Clarka.
Další debata se rozvířila v roce 2012. Při GP Belgie vůz Romaina Grosjeana jen o pár centimetrů minul hlavu Fernanda Alonsa.
FIA v posledních letech provedla několik testů, které ukázaly rizika tohoto opatření. Při počátečních testech se objevily dva hlavní problémy: buď kryt praskl nebo vymrštil úlomky příliš vysoko a to mohlo znamenat nebezpečí pro diváky. Nevýhody nakonec překonaly výhody a debata na nějaký čas ustala.
Nebezpečí uzavřených kokpitů dokázala nedávná kolize Fernanda Alonsa a Kimiho Räikkönena v GP Rakouska, při které by Räikkönenovo vyproštění trvalo nejspíše několik minut.
Názory odpůrců znějí jednoznačně: otevřené kokpity jsou nedílnou součástí F1 a bez toho by tento sport ztratil své kouzlo.
[colored_box color=”blue”]Test FIA krytého kokpitu[/colored_box]
Níže prototyp X1 Red Bullu, jako nápad pro počítačovou hru:
Diskuse k článku