Téma: Příliš brzy? Je to kruté, ale Doohan mohl udělat více
Jack Doohan je s okamžitou platností nahrazen Francem Colapintem. Mladý Australan mohl jistě pro záchranu svého místa udělat více.
Tato výměna byla veřejným tajemstvím od samého začátku letošního roku. V podstatě od 9. ledna, kdy Alpine oznámilo Franca Colapinta jako rezervního jezdce. Oznámení bylo příliš “pompézní” na to, aby Colapinto působil po celý rok jenom jako záložní pilot. Byl to ale skutečně nevyhnutelný osud nebo to měl Jack Doohan plně ve svých rukou?
Málo času
Jack Doohan odjel ve F1 sedm závodů a je dost možné, že už žádný další nepřidá. Premiéru zažil překvapivě již v loňském finále v Abu Dhabi, když Esteban Ocon opustil tým předčasně. Doohan měl celou zimní přípravu a šest závodů v nové sezóně na to, aby vedení přesvědčil, že si místo v týmu zaslouží.
K ideálu to mělo daleko. Doohan boural v Austrálii, Japonsku a také v posledním závodě v Miami. Jediné body, které Doohan nasbíral, byly trestné a to za kolize v Číně – nejprve ve sprintovém závodě při kontaktu s Gabrielem Bortoletem ze Sauberu a poté v hlavním závodě po kontaktu s Isackem Hadjarem z Racing Bulls.
Velký tlak ze strany týmu a médií
Nepsaným pravidlem bývá, že nováček potřebuje více času a také klid na učení. Dokonalým příkladem můžou být Kimi Antonelli a Mercedes. Ne vždy ale dostanete všechno přesně nalinkované a ruku na srdce, Antonelli zatím letos neboural a získává cenné zkušenosti a body.
Nejsme tu však od toho, abychom srovnávali nesrovnatelné. Jak již bylo zmíněno, Jack Doohan byl od začátku sezóny pod obřím tlakem nejen týmu, ale také médii. V podstatě v každém závodě byl minimálně jednou konfrontován s tím, že v záloze číhá na svou šanci Franco Colapinto.
Ve světě F1 se ale nelze vymlouvat na práci pod tlakem. Isack Hadjar při úvodním závodě v Austrálii udělal školáckou chybu, za kterou ho v médiích Helmut Marko kritizoval a svým způsobem to mohl být začátek konce. Hadjar se ale otřepal a od té doby je považován za jedno z největších překvapení dosavadní sezóny.
Franco Colapinto naskočil minulý rok bez velkých příprav do rozjeté sezóny a zazářil. Poté měl také několik nehod a nebylo to zcela ideální, ale zajel skvělé závody, čímž si vysloužil dokonce vysloužil pozornost Red Bullu.
Výsledky nebyly dostačující
Je to kruté, ale pravdivé hodnocení. Jack Doohan byl pod velkým tlakem a věděl, že pokud nebude doručovat výsledky, o své místo přijde. V porovnání s týmovým kolegou Pierrem Gaslym to bylo jednoznačné. Gasly získal sedm bodů, Doohan žádné. V kvalifikacích to bylo 5:1 pro Gaslyho. Doohanovi se v Miami povedlo Gaslyho porazit, nicméně Gaslyho kvalifikační pokus v Q1 byl omezen provozem na trati. V top desítce strávil Gasly letos 110 kol, Doohan pouze 25 kol.
Není bohužel jediný moment, u kterého bychom si mohli říct: “Wow, to bylo od Doohana skvělé”. Přesně tento “wow efekt” Doohan potřeboval – alespoň jeden. Ale nepřišel.
Doohan nebyl nikdy ideální kandidát
Dalším poněkud tvrdým verdiktem je fakt, že Jack Doohan nebyl pravděpodobně nikdy ideálním kandidátem na sedačku u Alpine. Francouzská stáj procházela (a prochází) v posledních letech zemětřesením a rozhodnutí podepsat Doohana učinilo předchozí vedení. Když už před sezónou dáváte nováčkovi nůž na krk, je jasné, že ho tam mít spíše nechcete.
Stále si ale myslím, že Doohan se mohl zachránit díky výkonům na trati. Ty ale bohužel nepřišly. Kimi Antonelli za sebou již kvalitní výsledky má. Isack Hadjar nebo Oliver Bearman také. Gabriel Bortoleto se s pomalým Sauberem trápí, ale týmového kolegu Nica Hülkenberga již párkrát dokázal prohnat. Výkony Liama Lawsona jsou s otazníkem, ale to je již jiný příběh.
Jack Doohan nepředvedl žádný “wow efekt” a měl navíc několik nepříjemných nehod, které stály tým velké peníze. Vzhledem k okolnostem to nemohlo dopadnout jinak. Prostředí Formule 1 dovede být neskutečně tvrdé, ale je stále na vás, jak zahrajete s kartami, které jste dostali. Doohan nedostal ideální karty, ale upřímně – mohl s nimi zahrát lépe.
Je to definitivní konec mladého Australana v F1? To ukáže čas. V současné chvíli však na trati nenabídl nic, čím by mohl potenciální zájemce oslovit. To Franco Colapinto minulý rok ano a proto je dnes tím, kdo dostává v Alpine šanci, byť zatím pouze na pět závodů.