Téma: Pomáhá trápení Hondy maskovat předsezonní potíže Renaultu?

Jakmile se v posledních dvou týdnech začne ve formuli 1 mluvit o předsezonním trápení a technických problémech, je automaticky středem pozornosti McLaren-Honda. Její testy byly protkány potížemi a stáj z Wokingu vstupuje do sezony 2017 s velkými obavami. Není však rozhodně jediná, komu zimní příprava nevyšla podle představ. Ne tak pod drobnohledem, ale přesto ne…

3 Štítky: Renault Zveřejněno 12. 03 2017 — Pavel Fabry

Jakmile se v posledních dvou týdnech začne ve formuli 1 mluvit o předsezonním trápení a technických problémech, je automaticky středem pozornosti McLaren-Honda. Její testy byly protkány potížemi a stáj z Wokingu vstupuje do sezony 2017 s velkými obavami. Není však rozhodně jediná, komu zimní příprava nevyšla podle představ. Ne tak pod drobnohledem, ale přesto ne zcela spokojené jsou týmy používající pohonné jednotky Renaultu.

Vlajková loď francouzské značky, tým Red Bull, odjel v testech slušné, ale ne nijak pozoruhodné množství kol. Stejně tak jeho vůz prokázal slušnou, ale ne nijak pozoruhodnou výkonnost. V táboře Red Bullu panuje atmosféra klidného sebevědomí. Zdá se, že RB13 je slušným vozem, pohonná jednotka Renaultu zase udělala slušný krok vpřed. V úvodních testech se objevilo několik spíše menších problémů, které nepůsobily nijak zvlášť závažně a šéf týmu Christian Horner se nechal slyšet, že má radost z práce, kterou Renault přes zimu odvedl.

Mercedes a Ferrari v testech odjezdily více kol a zajely lepší časy, ale jak podotkl Daniel Ricciardo, Red Bull nikdy neočekával, že by v testech odjel 150 kol denně, jak tomu často bývá v případě Mercedesu. Horner zase dodal, že Red Bull se nikdy nesnaží “vyhrát tento zimní šampionát”. Když se však podíváme na všechny týmy s motory Renault, každý z nich během testů postihly různé problémy a každý z nich se kvůli některým musel pustit do výměny motoru.

Red Bull například měnil motor hned první den, Toro Rosso zase ztratilo celý čtvrtý. Tovární tým Renaultu měnil motory v posledním dni první série a prvním dni druhé. To se sice v předsezonních testech stává, důvod ke spokojenosti to však rozhodně není. K problémům spojení McLaren-Honda má Renault zjevně daleko, jak ale naznačil jeden z interních zdrojů, problémy Hondy tak trochu pomohly stočit pozornost mimo Renault.

Tyto problémy se nepříjemně projevily například během šestého dne testů. Max Verstappen odjel pro Red Bull 102 kol. Bylo to poprvé, co RB13 v jednom dni překročilo stovku kol. Nizozemce však dopoledne potkal problém s MGU-K, který si během obědové pauzy vyžádal výměnu motoru. Verstappen se sice vrátil na trať a zahájil závodní simulaci, která nejprve vypadala slibně, jenže vůz znovu zastavil, jak Verstappen poznamenal, dvě kola před ujetím závodní vzdálenosti.

Příčina problému byla údajně spojena s izolací jednotky MGU-K systému ERS, kterou Renault pro letošní rok v rámci velké přestavby celé pohonné jednotky přepracoval.

Uvnitř Red Bullu panuje pocit, že Renault nemá žádný zásadní problém s návrhem celého pohonného ústrojí, rozhodně nic, co by se nedalo vyřešit před úvodním závodem v Austrálii. Zdaleka se nejedná o stejnou situaci jako v roce 2014, kdy pohonná jednotka Renaultu vypovídala službu už možná i jen tak pro zábavu, nebo v roce 2015, kdy se partnerství Red Bullu s Renaultem kvůli špatné výkonnosti neslavně veřejně rozpadlo.

“Vždycky se snažím zachovat velice pozitivní přístup a snažit se tolik na to nemyslet,” řekl Verstappen ohledně problémů Renaultu. “Od toho tu testy jsou. Chceme prověřit všechny díly, zjistit, jak jsou dobré a kde se dají zlepšit.” Cílem pro tyto díly je však vydržet požadovanou zátěž. A pravda je taková, že týmy Mercedesu v průměru najely 894 kol na tým, týmy Ferrari 820, zatímco týmy Renaultu jen 622.

Sesterský tým Red Bullu Toro Rosso zažil možná ještě horší první týden než McLaren. V celkovém součtu jeho jezdci za první čtyři dny najeli o 25 kol méně. Druhý týden byl o poznání lepší, Toro Rosso však zřejmě ne vždy využívalo motor Renaultu na plný výkon, aby si zajistilo lepší spolehlivost. Tým se navíc potýkal i s vlastními problémy na straně šasi.

“Vždycky se něco najde, ať už je to hydraulika, nebo nás zastaví motor,” řekl v průběhu týdne Carlos Sainz jr., který se podle svých slov “rozhodně” o spolehlivost pohonné jednotky Renaultu obával. “Mnohem více drobných problémů v porovnání s minulým týdnem, to byly zkrátka problémy s motorem. Je to něco, na čem Renault pracuje, co se týče spolehlivosti. Je jasné, že během čtyř dní (mezi testy) toho s motorem formule 1 moc neuděláte, ale oni se těm potížím přizpůsobili správně, přišli s preventivními opatřeními pro tento týden testů, aby nám umožnili dokončit náš program.”

Sainz zároveň dodal, že ne všechna vina leží na Renaultu, Toro Rosso mělo řadu problémů také na své straně. “Na straně Toro Rosso máme také nějaké problémy, není to jen chyba Renaultu,” podotkl. “Pozitivní je, že už teď najíždíme více kol než v prvním testu. Před Austrálií podle mého názoru není největší obava ze spolehlivosti, ale z toho, zda se nám podaří zvládnout zbytek toho ohromného množství věcí, které potřebujeme dodělat, abychom do Austrálie nepřijeli nepřipravení.”

Potíže se nevyhnuly ani továrnímu týmu Renaultu, který například v úterý dopoledne musel preventivně měnit motor, zatímco odpoledne Jolyon Palmer přerušil svou závodní simulaci kvůli “přetrvávajícímu hydraulickému problému”. Brit podotkl, že potíže nebyly spojeny s motorem, dodal však, že problémy s pohonnou jednotkou Renaultu se dají očekávat vzhledem k přestavbě, kterou přes zimu prošla.

“Tak nějak jsme čekali, že budeme mít problémy, zároveň však platí, že v porovnání s ostatními se zlepšila výkonnost,” řekl. “V tuto chvíli je to místy bolestivé, ale během několika závodů se nám snad podaří spolehlivost vyřešit a zároveň zrychlit. I tak jsem rád, že Renault tohle udělal, protože loni byl potenciál do jisté míry limitován. Důvod, proč jsme ve spolehlivosti udělali krok zpět je ten, že takhle máme mnohem větší potenciál. Jistě, není to ideální, ta spolehlivost, je ale tak nějak třeba udělat jeden krok vzad, abyste jich mohli několik udělat vpřed.”

To je nejspíš pravda, jenže zdá se, že Mercedes a Ferrari dokázaly vylepšit výkonnost svých pohonných jednotek bez většího dopadu na spolehlivost a jejich týmy v testech pravidelně najížděly velká množství kol, takže sbíraly důležitá data a mohly lépe porozumět svým letošním monopostům.

McLaren-Honda rozhodně udělala velký krok zpět, protože se jí z nové pohonné jednotky nedaří vytěžit žádnou lepší výkonnost, přičemž co chvíli motor postihne závada. Renault zdaleka není v tak špatné situaci, jenže současné problémy rozhodně budou nějakou dobu ovlivňovat potenciál aktuální skladby pohonné jednotky.

Týmy Renaultu tak čekají, až francouzská značka vyřeší své problémy se spolehlivostí, aby mohly naplno rozvíjet potenciál svých letošních monopostů. Zejména Red Bull jistě doufá, že se něco takového podaří co nejdříve, neboť na tom závisí jeho případné naděje na boj o mistrovský titul.

Čtěte dále: Zlepšili jsme se už loni, přes naše problémy to ale nebylo vidět, říká Vettel

Diskuse k článku

Napsat komentář