Téma: Norris postrádá instinkt šampiona
Lando Norris ztratil v Austinu momentum. Chybí mu v boji o titul dávka agresivity?
Když se vrátíme do dubna letošního roku, po pěti závodech aktuální sezóny jsme byli více méně smířeni s tím, že nás čeká další dominantní ročník v podobě Red Bullu a Maxe Verstappena. Jsme rádi, že jsme se mýlili.
Red Bull se začal trápit s vyvážením svého monopostu RB20 a co víc, McLaren posunul svůj monopost MCL38 na vyšší úroveň. V několika závodech se vzpamatoval také Mercedes, zatímco Ferrari je i přes výkyvy formy stále ve hře o konstruktérský titul.
Článek pokračuje níže.
ČTI MAGAZÍN KOLO NA KOLO
Přes suverénní nástup Verstappena a Red Bullu máme nyní v roce 2024 sedm různých vítězů, jeden z nich je Verstappenovi největším soupeřem v boji o titul. Lando Norris dostal letos konečně vítězný monopost, na který čekal několik let. Daří se mu ale z aktuální situace dostat maximum?
Množství nevyužitých šancí
Lando Norris se z premiérové výhry radoval v Miami. Vyhrál ještě suverénním způsobem v Zandvoortu a Singapuru. Ruku na srdce, Norris mohl mít výher mnohem více. Ne vždy ale šlo o jeho chybu. V Silverstone a na Hungaroringu šlo spíše o tým, který Norrisovi situaci zkomplikoval.
Každý si pravděpodobně vzpomeneme na GP Rakouska, kde v boji o vítězství Norris kolidoval s Verstappenem a v závodě skončil, zatímco Verstappen získal cenných 10 bodů za páté místo v cíli. Byl to jeden z mála momentů, kdy se Norris potkal s Verstappenem přímo na trati a nebál se vystrčit lokty.
Austin ukázal “měkkost” Norrise
V Austinu jsme měli být po čtyřech týdnech pauzy svědky dalšího zdramatizování boje o mistrovský titul. Lando Norris ztrácel na Maxe Verstappena 52 bodů. Po závodě v Austinu je to ale nakonec až 57 bodů. Kde udělal Norris chybu?
Ve sprintu toho moc Norris pravděpodobně nemohl udělat jinak. Po delší dobu byl Verstappen spokojen se svým vozem a v krátkém závodě si dojel pro vítězství, zatímco Norris bojoval po startu ze čtvrté příčky. Nakonec skončil třetí.
Závod již byl jiným příběhem. Norris získal v sobotní kvalifikaci šesté pole position v roce 2024 a do závodu měl nejlepší výchozí pozici. Z druhého místa do závodu odstartoval Max Verstappen.
Již první zatáčka ukázala, že v současné chvíli je Verstappen schopen zajít v souboji o titul dál, než Norris. Svého soka vyvezl z trati, přičemž se okolo obou pilotů prohnal Charles Leclerc s Ferrari. Norris se dokonce propadl ještě za třetího Sainze. Samotný Norris po závodě prohlásil, že kdyby zvládl start závodu lépe než nějaký “muppet” (komiksová postava), nemuselo dojít k pozdějším událostem závodu.
Tím narážíme na souboj Verstappena s Norrisem ve 12. zatáčce v 52. kole závodu. Norris konečně zaútočil na Verstappena – při pokusu o předjetí z vnější stopy byl ale opět vyslán mimo trať, což ale Norrise nezastavilo v předjížděcím manévru. V posledním kole závodu byl tento nepovolený manévr potrestán pětivteřinovou penalizací.
Po závodě neskrýval Norris zklamání z rozhodnutí komisařů, ale situaci přijal a vůči samotnému Verstappenovi neměl žádné negativní komentáře. Jak by se asi na jeho místě zachovali Lewis Hamilton, Charles Leclerc nebo Fernando Alonso? S největší pravděpodobností by na Verstappenovi nenechali nit suchou.
Kamarádství stranou, Lando!
Max Verstappen a Lando Norris jsou dobří přátelé. Nyní však musí přátelství stranou. Verstappen Norrisovi zadarmo pozici ani titul nedaruje, musí to však být i opačně. Tento přístup u Norrise poněkud postrádám.
Lando Norris je jedním z nejrychlejších a nejtalentovanějších pilotů posledních let. Pokud se budeme bavit o čisté rychlosti, nemám pochyb o tom, že Lando Norris má na to být mistrem světě. Svůj level ale musí povýšit v mnoha aspektech, které jsou nezbytně nutné pro boj na samotné špičce formule 1.
Notnou dávku agresivity a bezohlednosti měli ve vypjatých situacích všichni velcí šampioni – Senna, Schumacher, Vettel, Hamilton i Verstappen. Pokud chce být Norris mezi těmito jmény, musí si plně uvědomit, že v bitvě o titul musí přijít s úplně jiným psychickým nastavením, než které stačí v soubojích ve středu pole nebo sim závodech.