Téma: Neodepisujte Hamiltona. Historie ukazuje, že stát se může cokoliv

Je hotovo. Rozhodnuto. Titul je jistý. Když v šestém závodě od konce Hamiltonovi bouchl motor, někteří tvrdili právě to. A pak přišlo Japonsko, mizerný Hamiltonův start a navýšení ztráty na 33 bodů. Za vítězství se uděluje 25 bodů. Do konce sezony zbývají ještě čtyři závody. A tak předpovědi stranou. Stejně jako ve fotbale nebo hokeji platí,…

2 Štítky: Historie Lewis Hamilton Nico Rosberg Zveřejněno 19. 10 2016 — Tomáš Richtr

Je hotovo. Rozhodnuto. Titul je jistý. Když v šestém závodě od konce Hamiltonovi bouchl motor, někteří tvrdili právě to. A pak přišlo Japonsko, mizerný Hamiltonův start a navýšení ztráty na 33 bodů. Za vítězství se uděluje 25 bodů. Do konce sezony zbývají ještě čtyři závody. A tak předpovědi stranou. Stejně jako ve fotbale nebo hokeji platí, že zápas končí až se závěrečným hvizdem, ve formuli 1 je o titulu rozhodnuto pouze tehdy, pokud jej máte jistý matematicky.

Ještě po Velké ceně Singapuru, kterou vyhrál Nico Rosberg a která byla patnáctým závodem z jednadvaceti, mělo 54 % čtenářů odborného webu GPF1.cz za to, že titul patří Hamiltonovi. Po závodě v Malajsii to bylo 55 % v Rosbergův prospěch. Zajímavé je, že po Velké ceně Japonska, které Rosberg téměř dominoval, věřilo v jeho titul 52 %. Je zřejmé, že i názorově jsou fanoušci velmi vyrovnaní a nejistí. Anketa z uplynulého víkendu říká, že s ohledem na Rosbergův bodový náskok jen 29 % fanoušků očekává rozhodující boj až v poslední Velké ceně Abu Dhabi. 20 % si myslí, že titul bude rozhodnut ve třetím závodě od konce, 51 % toto rozhodnutí čeká v závodě předposledním.

Historie pro určitou nejistotu názorů dává dobré příklady. Stačí si vzpomenout na fenomenální závěr ročníku 2007. Hamilton vedl o 12 bodů před Fernandem Alonsem a o 17 bodů před Kimim Räikkönenem dva závody od konce. To se ale za vítězství udělovalo jen 10 bodů a za druhé místo 8 bodů. Z dnešní perspektivy měl Hamilton v roce 2007 obrovský náskok 42,5 bodu dva závody před koncem na třetího Räikkönena. Jenomže jak McLaren, tak Hamilton nezvládl předposlední závod v Číně a v Brazílii pomohl Räikkönenovi vyhrát kolega Felipe Massa. O jeden jediný bod tak Hamilton titul prohrál, Alonso skončil třetí.

29 % fanoušků očekává rozhodnutí šampionátu až v posledním závodě

29 % fanoušků očekává rozhodnutí šampionátu až v posledním závodě

V sezoně 2010 byl Sebastian Vettel dva závody před koncem čtvrtý se ztrátou 25 bodů na vedoucího Alonsa. Lépe na tom byli třetí Hamilton a druhý Mark Webber. Ten na Alonsa ztrácel 11 bodů. V roce 2010 se již používal dnešní bodový systém 25 – 18 – 15 – 12 – 10 – 8 – 6 – 4 – 2 – 1. Předposlední závod přinesl následující pořadí v šampionátu: Alonso 246 bodů, Webber 238, Vettel 231.

Ale strategická hrubka Ferrari a psychický tlak na Marka Webbera přinesla vítězství Vettelovi. A ten se v dané sezoně dostal na první místo průběžného pořadí vůbec poprvé! Konečný účet: Vettel 256 bodů, Alonso 252, Webber 242. Byl to Vettelův první titul. Tato prohra Ferrari i Fernanda Alonsa hodně bolela a zahájila postupný rozpad jejich vztahu. Vettel zaujal ve Ferrari Alonsovo místo a již nyní se hovoří o jakémsi Déjà vu.

Historické prameny připomínají další zajímavé thrillery. Například sezonu 1976 mezi Jamesem Huntem a Nikim Laudou, byť ta byla ovlivněna zcela jinými okolnostmi, které jsou dnes jen těžko představitelné. Nebo sezonu 1964. Ta měla jen deset závodů a vítězství přineslo 9 bodů. John Surtees, držitel titulu F1 i silničních motocyklů, byl třetí a ztrácel 13 bodů na Grahama Hilla tři závody před koncem. To by dnes bylo 32,5 bodu. Série výsledků přinesla bodové vítězství Johna Surteese před Grahamem Hillem a Jimem Clarkem.

Oba jezdci Mercedesu letos předvedli několik úctyhodných výkonů. Vyhrát ale může jen jeden

Oba jezdci Mercedesu letos předvedli několik úctyhodných výkonů. Vyhrát ale může jen jeden

Podobným příkladem je sezona 1983 (taktéž 9 bodů za vítězství). Tři závody před koncem to bylo Alain Prost (51), René Arnoux (43) a Nélson Piquet (37). Série dvou vítězství vynesla Piqueta na rozdíl dvou bodů za Prosta před finále v Jižní Africe, kde Prost odstoupil pro poruchu turba. Piquetovo třetí místo stačilo na titul s dvoubodovým náskokem.

Atraktivnost není nutně dána tím, kdo zrovna vyhraje, ale za jakých okolnosti a pokud možno v posledním okamžiku.

Historie F1 pamatuje celkem 8 ročníků, kde o titulu rozhodl jediný bod: Rok 1958 (vítěz Mike Hawthorn, poražený Stirling Moss), 1961 (Phil Hill, Wolfgang von Trips), 1964 (John Surtees, Graham Hill), zmíněná sezona 1976 (James Hunt, Niki Lauda), 1981 (Nélson Piquet, Carlos Reutemann), 1994 (Michael Schumacher, Damon Hill), 2007 (Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton), 2008 (Lewis Hamilton, Felipe Massa).

Bodová inflace s nástupem sezony 2010 přirozeně šance na takto těsná rozuzlení bojů o titul snížila. Přesto se ale ta letošní řadí mezi kandidáty možných dramat až do posledních kol posledního závodu.

A malá pointa: jestli u vás předchozí výčet vyvolal dojem, že těsněji než o bod prohrát nejde, pak jste na omylu. Ve velmi slavné zmáčené Velké ceně Monaka 1984 v ulicích Monte Carla musel být boj mezi Alainem Prostem a tehdejším nováčkem Ayrtonem Sennou ukončen již po 31 kolech z plánovaných 78. Udělovaly se proto poloviční body. Alain Prost jich dostal 4,5 místo devíti, které se za vítězství normálně udělovaly. Monako bylo šestým závodem sezony. O mnoho měsíců později, po posledním závodě číslo 16, vyhrál Niki Lauda. Prostovi chybělo pouhého půl bodu…

Prostě nikdy nevíte, co se může stát. A pravda je, že v historii F1 ještě nikdy neskončili nejlepší dva jezdci na konci sezony se stejným počtem bodů. Pokud by se tak stalo, rozhodoval by počet vítězství, případně druhých, třetích (a tak dále) míst.

Čtěte dále: Blog Tomáše Richtra: Souboj o titul? Misky vah se převažují na Rosbergovu stranu

Tahle tabulka se během nadcházející GP USA bude hodit. Může totiž napovědět o budoucím mistru světa...

Tahle tabulka se během nadcházející GP USA bude hodit. Může totiž napovědět o budoucím mistru světa…

Diskuse k článku

Napsat komentář