Téma: Co se dá vyčíst z předsezonních testů?
Zjednodušeně řečeno: nic moc. Spíše nic než moc. Je sice zábava studovat tabulku s pořadím, ale zajeté časy nemají prakticky žádnou váhu, protože týmy i jezdci se s vozy teprve seznamují. Pokud jste někde narazili na podrobné technické specifikace, analýzy a odhady sil jednotlivých stájí, je třeba je brát s velkou rezervou, jak ukazuje historie.
Odborníci se shodují na tom, že vyvádět z testů (natož z prvního dne) jakékoliv závěry, je zrádné – nikdo pořádně neví, co kdo testuje, zkoušejí se experimentální díly, různé množství paliva i pneumatiky, někteří jezdci dokonce úmyslně na rovince zpomalují, aby zamaskovali skutečnou rychlost… a například takový Mercedes vloni dovezl na druhý týden testů úplně jiné auto! Faktem ale je, že se jedná o první jízdy nových vozů, takže získaná data nějak interpretovat lze, ne?

Ano, ale musíte se smířit s tím, že nikdy nezískáte celistvý obrázek, pouze fragmenty, které mohou být zavádějící, jak ukazuje pohled do historie. Na pomoc si vezmeme výsledky úvodních dnů testů z posledních deseti let, respektive jejich vítěze.
2010 – Ferrari (Felipe Massa)
2011 – Red Bull (Sebastian Vettel)
2012 – Lotus (Kimi Raikkonen)
2013 – McLaren (Jenson Button)
2014 – Ferrari (Kimi Raikkonen)
2015 – Ferrari (Sebastian Vettel)
2016 – Ferrari (Sebastian Vettel)
2017 – Mercedes (Lewis Hamilton)
2018 – Red Bull (Daniel Ricciardo)
2019 – Ferrari (Sebastian Vettel)
Při pohledu na ně vyplývá, že tým, který později dominoval, většinou nejvyšší příčky neokupoval – vždyť na čele je v půlce případů Ferrari čekající na titul od roku 2008. Výjimkou jsou případy z let 2011 a 2017 v podání Red Bullu, respektive Mercedesu. Existují sice situace, kdy rychlost z prvního dne naznačila pozdější slušnou formu, ale většinou tomu tak nebylo.
V roce 2012 se po slabší sezoně 2011 předvedl v dobrém světle Lotus, který pak bojoval v závodech o vítězství. Oproti tomu první den vypadalo ferrari v rukách Felipeho Massy jako těžko ovladatelné, aby s ním později Fernando Alonso málem získal titul.

Na druhou stranu, vezměte si třeba takový rok 2014. Ferrari bylo nejrychlejší v nové éře hybridních V6 motorů, kdy se většina týmů utápěla v technických potížích. A všichni víme, jak později dopadla sezona – jasnou dominancí Mercedesu…
Rok 2015 byl první sezonou Sebastiana Vettela u Ferrari. Němec se zřejmě chtěl předvést v nových barvách, a přestože nakonec v sezoně třikrát vyhrál, na Mercedes ani zdaleka nestačil. O poznání horší to pro Ferrari bylo o rok déle, kdy i přes vítězství v prvním dni testů skončilo sezonu až jako třetí nejlepší tým za Mercedesem a Red Bullem.
Vloni Scuderia odkroužila první den 169 kol, zatímco Mercedes pracoval volnějším tempem, protože, jak se později ukázalo, ostrým vozem byla až B varianta dovezena druhý týden. A tak by se dalo pokračovat…
Otřepané klišé praví, že forma jednotlivých týmů se ukáže až v prvním závodě, či dokonce až v prvním evropském závodě, kterým v posledních letech bývala právě Catalunya hostící předsezonní jízdy… a ať se vám to líbí, nebo ne, je to z 90 % pravda, což částečně vysvětluje článek z roku 2016 níže.
Nesouhlasim! Z testu se da vycist dost, i kdyz samozrejme ne presne rozestupy mezi tymy. Nevycteme, jestli Mercedesbude o 0,3 s rychlejsi nez Ferrari a podobne. Ale lze vycist, kdo se zhruba kde pohybuje. Vzdyt to sami uvadite v clanku, vloni se jasne dalo vycist to, ze Mercedes ma velke problemy, na druhe testy musely privezt uplne jine auto a uz ze druhych testu se dalo vycist, ze jsou na tom ok. Dalo se vycist, ze Williamsmel vloni potize a ze to s nim bude spatne. Stejne tak, ze na uvod sezony melo dobre auto Toro Rosso, a ze McLaren nebude vzadu. Nebo naopak, ze Racing Pointnebude mit dobry vstup do sezony. Takze vycist lze dost, ale samozrejme nelze stanovit exaktni poradi, spis jen lze ramcove rict, kde se tym bude priblizne pohybovat. Napriklad letos ma skvely vstup Racing Point, uvidime behem dalsich dnu, jestli to potvrdi.