Téma: Co se dá vyčíst z předsezonních testů?
Zjednodušeně řečeno: nic moc. Spíše nic než moc. Je sice zábava studovat tabulku s pořadím, ale zajeté časy nemají prakticky žádnou váhu, protože týmy i jezdci se s vozy teprve seznamují. Pokud jste někde narazili na podrobné technické specifikace, analýzy a odhady sil jednotlivých stájí, je třeba je brát s velkou rezervou, jak ukazuje historie.
Odborníci se shodují na tom, že vyvádět z testů (natož z prvního dne) jakékoliv závěry, je zrádné – nikdo pořádně neví, co kdo testuje, zkoušejí se experimentální díly, různé množství paliva i pneumatiky, někteří jezdci dokonce úmyslně na rovince zpomalují, aby zamaskovali skutečnou rychlost… a například takový Mercedes vloni dovezl na druhý týden testů úplně jiné auto! Faktem ale je, že se jedná o první jízdy nových vozů, takže získaná data nějak interpretovat lze, ne?
Ano, ale musíte se smířit s tím, že nikdy nezískáte celistvý obrázek, pouze fragmenty, které mohou být zavádějící, jak ukazuje pohled do historie. Na pomoc si vezmeme výsledky úvodních dnů testů z posledních deseti let, respektive jejich vítěze.
2010 – Ferrari (Felipe Massa)
2011 – Red Bull (Sebastian Vettel)
2012 – Lotus (Kimi Raikkonen)
2013 – McLaren (Jenson Button)
2014 – Ferrari (Kimi Raikkonen)
2015 – Ferrari (Sebastian Vettel)
2016 – Ferrari (Sebastian Vettel)
2017 – Mercedes (Lewis Hamilton)
2018 – Red Bull (Daniel Ricciardo)
2019 – Ferrari (Sebastian Vettel)
Při pohledu na ně vyplývá, že tým, který později dominoval, většinou nejvyšší příčky neokupoval – vždyť na čele je v půlce případů Ferrari čekající na titul od roku 2008. Výjimkou jsou případy z let 2011 a 2017 v podání Red Bullu, respektive Mercedesu. Existují sice situace, kdy rychlost z prvního dne naznačila pozdější slušnou formu, ale většinou tomu tak nebylo.
V roce 2012 se po slabší sezoně 2011 předvedl v dobrém světle Lotus, který pak bojoval v závodech o vítězství. Oproti tomu první den vypadalo ferrari v rukách Felipeho Massy jako těžko ovladatelné, aby s ním později Fernando Alonso málem získal titul.
Na druhou stranu, vezměte si třeba takový rok 2014. Ferrari bylo nejrychlejší v nové éře hybridních V6 motorů, kdy se většina týmů utápěla v technických potížích. A všichni víme, jak později dopadla sezona – jasnou dominancí Mercedesu…
Rok 2015 byl první sezonou Sebastiana Vettela u Ferrari. Němec se zřejmě chtěl předvést v nových barvách, a přestože nakonec v sezoně třikrát vyhrál, na Mercedes ani zdaleka nestačil. O poznání horší to pro Ferrari bylo o rok déle, kdy i přes vítězství v prvním dni testů skončilo sezonu až jako třetí nejlepší tým za Mercedesem a Red Bullem.
Vloni Scuderia odkroužila první den 169 kol, zatímco Mercedes pracoval volnějším tempem, protože, jak se později ukázalo, ostrým vozem byla až B varianta dovezena druhý týden. A tak by se dalo pokračovat…
Otřepané klišé praví, že forma jednotlivých týmů se ukáže až v prvním závodě, či dokonce až v prvním evropském závodě, kterým v posledních letech bývala právě Catalunya hostící předsezonní jízdy… a ať se vám to líbí, nebo ne, je to z 90 % pravda, což částečně vysvětluje článek z roku 2016 níže.
Diskuse k článku