Technika: V čem a proč je nová formule 2022 odlišná
Ve čtvrtek představený revoluční monopost navržený podle pravidel 2022 vyvolal velké ohlasy. Mluví se dokonce o největší změně technických pravidel v historii královny motorsportu. Jak konkrétně se auta oproti současným vozům tedy změní?
Aerodynamika
*Podlaha se dvěma tunely namísto současného plochého spodku zajistí vznik přísavného efektu známého z minulosti. Podvozek auta tak bude generovat větší přítlak než nyní, čímž se omezí turbulence vzniklé karosérií vozu.
*Zvířený vzduch vznikající za vozem bude nasměrován mnohem výše tak, aby tolik neovlivňoval monopost jedoucí v těsné blízkosti.
*Zjednodušené přední křídlo a jeho bočnice bude mnohem méně citlivé na boční proudění vzduchu.
*Nový standardizovaný tvar zadního křídla odstraní koncové víry.
*Deflektory jsou zakázané.
*Standardizované zapuštěné kryty kol zamezují využívání kola a nápravy k vytváření přítlaku.
*„Blatník“ nad předním kolem zabraňuje tvorbě zvířeného vzduchu.
*Omezení možností vývoje karoserie, krytu motoru a tvaru brzdových kanálků.
*Výsledek: Zachování až 86 % přítlaku při jízdě do vzdálenosti délky jednoho vozu za jiným monopostem (dnes pouze 55 %).
Zavěšení/kola
*Přechod na 18palcové pneumatiky ze současných 13 palců znamená nové nízkoprofilové gumy Pirelli. Záměrem je, aby byly méně citlivé na teplotu a umožňovaly jezdcům tvrdě tlačit na pilu po celou dobu stintu a zároveň nabízely postupný pokles výkonnosti.
*Způsob uchycení zavěšení kol byl zjednodušen, zavěšení musí být nyní připevněno přímo k náboji kola.
*Hydraulické odpružení (tzv. aktivní zavěšení, které se zvažovalo) je zakázáno, což znamená, že tuhost podvozku mohou řídit pouze pružiny a tlumiče.
*Tzv. inerter tlumič připojený k odpružení je zakázaný.
*Pneumatiky budou obsahovat snímač tlaku monitorující jejich stav.
Díly
*Všechny komponenty vozu formule 1 jsou nyní rozděleny do skupiny pěti různých označení v rámci snahy ušetřit týmům náklady, pokud jde o díly, které nemají vliv na rozdíl ve výkonu.
*Zůstávají komponenty jako monokok, které si každý tým musí navrhnout sám.
*Standardní dodávané komponenty jsou ty, které jsou navrženy a vyrobeny určeným dodavatelem. Patří sem součásti, jako je palivové čerpadlo a snímače tlaku v pneumatikách.
*„Přenosné“ díly jsou ty, které mohou být dodávány z jednoho týmu do druhého, například převodovka a hydraulické systémy.
*Předepsané díly jsou ty, které si týmy vyrábějí samy, ale podle stanovené specifikace.
*Open-source díly jsou takové, které si týmy mohou volně zkonstruovat podle vlastní specifikace. Úplné konstrukční údaje však musí být k dispozici všem ostatním týmům.
Pohonné jednotky
*Pravidla pro motory V6 s turbodmychadlem o objemu 1,6 litru zůstávají z velké části stejná, ale konstrukce pohonných jednotek bude homologována na začátku sezóny a bude zmrazena minimálně do konce roku 2025.
*Nejméně 10 % paliva musí tvořit „pokročilý udržitelný etanol“ (E10).