Technika: V čem a proč je nová formule 2022 odlišná

Ve čtvrtek představený revoluční monopost navržený podle pravidel 2022 vyvolal velké ohlasy. Mluví se dokonce o největší změně technických pravidel v historii královny motorsportu. Jak konkrétně se auta oproti současným vozům tedy změní?

Štítky: 2022 Pravidla Technika Zveřejněno 16. 07 2021 — Lukáš Štěrovský

Aerodynamika

*Podlaha se dvěma tunely namísto současného plochého spodku zajistí vznik přísavného efektu známého z minulosti. Podvozek auta tak bude generovat větší přítlak než nyní, čímž se omezí turbulence vzniklé karosérií vozu.

*Zvířený vzduch vznikající za vozem bude nasměrován mnohem výše tak, aby tolik neovlivňoval monopost jedoucí v těsné blízkosti.

*Zjednodušené přední křídlo a jeho bočnice bude mnohem méně citlivé na boční proudění vzduchu.

*Nový standardizovaný tvar zadního křídla odstraní koncové víry.

*Deflektory jsou zakázané.

*Standardizované zapuštěné kryty kol zamezují využívání kola a nápravy k vytváření přítlaku.

*„Blatník“ nad předním kolem zabraňuje tvorbě zvířeného vzduchu.

*Omezení možností vývoje karoserie, krytu motoru a tvaru brzdových kanálků.

*Výsledek: Zachování až 86 % přítlaku při jízdě do vzdálenosti délky jednoho vozu za jiným monopostem (dnes pouze 55 %).

Zavěšení/kola

*Přechod na 18palcové pneumatiky ze současných 13 palců znamená nové nízkoprofilové gumy Pirelli. Záměrem je, aby byly méně citlivé na teplotu a umožňovaly jezdcům tvrdě tlačit na pilu po celou dobu stintu a zároveň nabízely postupný pokles výkonnosti.

*Způsob uchycení zavěšení kol byl zjednodušen, zavěšení musí být nyní připevněno přímo k náboji kola.

*Hydraulické odpružení (tzv. aktivní zavěšení, které se zvažovalo) je zakázáno, což znamená, že tuhost podvozku mohou řídit pouze pružiny a tlumiče.

*Tzv. inerter tlumič připojený k odpružení je zakázaný.

*Pneumatiky budou obsahovat snímač tlaku monitorující jejich stav.

Díly

*Všechny komponenty vozu formule 1 jsou nyní rozděleny do skupiny pěti různých označení v rámci snahy ušetřit týmům náklady, pokud jde o díly, které nemají vliv na rozdíl ve výkonu.

*Zůstávají komponenty jako monokok, které si každý tým musí navrhnout sám.

*Standardní dodávané komponenty jsou ty, které jsou navrženy a vyrobeny určeným dodavatelem. Patří sem součásti, jako je palivové čerpadlo a snímače tlaku v pneumatikách.

*„Přenosné“ díly jsou ty, které mohou být dodávány z jednoho týmu do druhého, například převodovka a hydraulické systémy.

*Předepsané díly jsou ty, které si týmy vyrábějí samy, ale podle stanovené specifikace.

*Open-source díly jsou takové, které si týmy mohou volně zkonstruovat podle vlastní specifikace. Úplné konstrukční údaje však musí být k dispozici všem ostatním týmům.

Pohonné jednotky

*Pravidla pro motory V6 s turbodmychadlem o objemu 1,6 litru zůstávají z velké části stejná, ale konstrukce pohonných jednotek bude homologována na začátku sezóny a bude zmrazena minimálně do konce roku 2025.

*Nejméně 10 % paliva musí tvořit „pokročilý udržitelný etanol“ (E10).