Technický génius Red Bullu Adrian Newey: Tak silnou loby jsem ještě nezažil – rozhovor

Red Bull na svém webu zveřejnil rozsáhlý rozhovor s vlastním technickým expertem Adrianem Newey, který se zásadním způsobem podílel na navrhování všech posledních monopostů této stáje. Z interview, jež vzniklo ještě před letní pauzou, jsme pro vás vybrali to nejzajímavější.

Štítky: Adrian Newey Red Bull Rozhovor Zveřejněno 10. 08 2021 — Lukáš Štěrovský

Formule 1 je v polovině sezony a po dlouhé době jsou diváci svědky skutečného boje o titul. Jaký je to pro vás nyní pocit, znovu se ocitnout v této situaci?
Posledních pár závodů pro nás bylo velmi bolestivých poté, co jsme završili vítězný hattrick ve Francii, Rakousku a Štýrsku. Situace vypadala velmi dobře a měli jsme slušný bodový náskok. O dva závody později jsme pozadu, což je o to bolestivější, že se to nestalo našim přičiněním. Taková je ale povaha tohoto sportu. Musíme dál tlačit na pilu.
Myslím, že zkušenosti ze dvou velmi těsných výher v letech 2010 a 2012 nám daly určitou odolnost, která se nyní velmi hodí. Víme, jaké to je být lovcem i lovnou zvěří, což je určitě naše silná stránka.
Navíc bitva titánů mezi Maxem a Lewisem je úžasná podívaná. Skutečnost, že jezdí pro různé stáje a nejsou týmovými kolegy, to ještě umocňuje.

Když se ještě vrátíme ke kolizi Verstappena s Hamiltonem z Anglie, hodně propírané téma byla snaha Red Bull o znovuotevření případu na základě údajných nových důkazů. Bylo podle vás správné požádat komisaře o přezkoumání trestu?
Rozhodně ano. Právo na odvolání je v podstatě založeno na tom, že se objeví nové důkazy. Je to poměrně staré pravidlo a při jeho tvorbě se myslelo na to, že by se možná mohl objevit někdo, kdo na tribunách pořídil video, které by mohlo poskytnout jiný úhel pohledu, a to by bylo přípustné jako nový důkaz. V našem případě jsme měli analýzu údajů GPS, což je podle mého názoru obdoba videozáznamu pořízeného na tribunách. Obojí je technicky k dispozici během závodu, ale ani jedno nebude k dispozici stevardům – v případě GPS je potřeba odborná analýza, aby bylo možné data prezentovat. V tomto smyslu mě velmi zklamalo, že stewardi rozhodli, že to není nový důkaz. Je to nešťastné, ale je to jejich rozhodnutí a my ho respektujeme.

Příval obvinění neustává: Mercedes podle Red Bullu nedovoleně posílil motor

Red Bull letos zaznamenal velké zlepšení, čím si to vysvětlujete?
Rozhodli jsme se soustředit vývoj na skříň převodovky, což nám umožnilo změnit uspořádání zadního zavěšení. To byla jediná věc, která se mi na loňském voze nezdála příliš dobrá. Myslím, že tyto změny nám zajistily slušný krok vpřed. Od začátku sezony Max okamžitě cítil, že auto je lepší než vloni. Dobře jsme se vyrovnali s novými aerodynamickými omezeními.
Když se vrátím k loňskému roku, některým věcem na autě jsme úplně nerozuměli. Chvíli trvalo, než jsme naše problémy pochopili a vyřešili je. Výhodou je, že se tak naučíte něco, co byste se jinak nedozvěděli, a můžete to nadále využívat. Z chyb si odnesete více než z dobrých věcí. Myslím, že nám to posloužilo v tom, co jsme dělali přes zimu, a dostalo nás to tam, kde jsme teď.

Objevily se ale hlasy, že váš vůz není zcela legální, konkrétně šlo například o flexibilní zadní křídlo, na které poukazoval Mercedes…
Špičkové týmy se zajímají pouze o to, co dělají jejich hlavní soupeři, a nijak zvlášť je netrápí, co dělá tým na druhém konci startovního pole. V mnoha ohledech je to pro tým kompliment, že se ocitáme pod takovým drobnohledem ostatních. Zažili jsme to už dříve, ale nepamatuji si, kdy jsme zažili takovou míru zákulisního politikaření a lobbování proti našemu vozu.
Když si vezmete kauzu s ohebným zadním křídlem, určitě jsme nebyli jediným týmem, který měl tento problém, ale samozřejmě, když kolem toho Mercedes začal dělat humbuk, nedělal si starosti s tím, co dělá Alfa. Zajímali se pouze o to, jestli z toho máme nějakou výhodu my – což jsme ve skutečnosti neměli. Ale změna této části vozu byla spojena s náklady, což nás samozřejmě zabolelo. Je to však důkaz toho, že když je náš tým zahnán do kouta, dokážeme z něj vyjít a být i nadále stejně konkurenceschopní.

Porsche má v plánu vyrábět vlastní baterie pro motorsport

Oproti letošní evoluci pravidel bude příští rok doslova revolucí. Jak moc velkou?
Řekl bych, že je to největší změna předpisů od doby, kdy byly na konci roku 1982 zakázány vozy s přísavným efektem. Jediná věc, která opravdu zůstává stejná, je pohonná jednotka, všechno ostatní je jiné. Balancujeme na hraně toho, že musíme pokračovat ve vývoji letošního vozu, protože v tuto chvíli máme šanci na tituly – zároveň se ale nemůžeme soustředit jen na tento rok a ignorovat to, co přijde. Snažíme se co nejlépe žonglovat s těmito dvěma míčky a zároveň se vypořádat s omezením nákladů, které, jak všichni vědí, bohužel znamenaly, že jsme museli v některých oblastech tým zredukovat.