Takto to nejde! Přepis Lawsonovy alarmující radiové komunikace

Liam Lawson bojoval především s managementem pneumatik, což vedlo k brzkým pitstopům. Kromě toho ani nedokázal překonávat pomalejší vozy. Po celou dobu závodu se trápil za pomalejšími vozy, které nebyl schopen překonat. Nakonec se zmohl pouze na 15. místo, což je vzhledem k tomu, v jakém voze sedí, více než alarmující.

Štítky: GP Číny Liam Lawson Red Bull Zveřejněno 27. 03 2025 — Bára Goldmannová

První stint na tvrdé směsi

Lawson byl jedním ze tří jezdců, kteří startovali na nejtvrdší směsi. Okolo 15. kola začali zpomalovat a propadat se za soupeře na mediumkách. Avšak Strollovy a Bearmanovy časy se vrátily do rozumných mezí, Lawon nadále strádal, proto jej Red Bull povolal do boxů mnohem dříve.

Před startem

Wood: Pozor, pozor. Dobře, přímo dolů do boxové uličky. Zbývá 30 sekund do zeleného světla. Kontrola rádia.
Lawson jede k výjezdu z boxů a zastavuje
Lawson: Potvrzuji kontrolu rádia.
Wood: Ano, slyšíme tě hlasitě a jasně.
Lawson: V jakém režimu chcete, abych byl při formaci na startu?
Wood: 12, tak jak jsi. Dobře, máme zelené světlo pro startovní rošt.
Lawson se rozjíždí, když se rozsvítí zelená, a následuje ostatní během zaváděcího kola
Wood: Výjezd byl dobrý. Další auta na tvrdých pneumatikách jsou Bearman a Stroll. Jsou na P17 a P14.
Lawson: Rozumím.
Wood: Co nejvíc z těchto pneumatik. Box, box.
Lawson se vrací do boxové uličky a čeká u výjezdu na start závodu
Wood: Poslední auto se teď právě blíží na konec startovního roštu.

1/56  – 1:48.928
Wood: Start závodu.
Sekundy poté, co pole projede kolem výjezdu z boxové uličky, se rozsvítí zelené světlo a Lawson se připojuje do závodu.
Wood: Žlutá, žlutá. Dvojitá žlutá, dobře, vše čisté.
Wood: Režim šest, režim šest, auto za tebou je Hülkenberg.

 2/56 – 1:39.640
Wood: DRS povoleno. Pozor, štěrk na výjezdu ze zatáčky osm, celé pole už tím projelo.
Wood: Je to 0,8 vpředu, 1,2 vzadu. Dej na displej osm, až budeš moct.

3/56 – 1:39.738
Lawson: Jo, teď je to jenom vláček.
Wood: Jo, rozumím. Přejdi na strat tři, až to půjde. Strat tři.

5/56 – 1:39.228
Wood: Dobře, vidíme ty smyky v pomalých zatáčkách, zvaž přepínač pro záběr.
Lawson: Rozumím.
Wood: Začínáš nám trochu vypadávat. Bearman přišel o DRS, je to auto před tebou.
Lawson: Rozumím.
Lawson: Upřímně, moc toho nemůžu udělat, když se držím za někým.

6/56 – 1:39.342
Wood: Dobře, rozumím, kámo. Víš, jaký je plán, drž se cílových časů.

7/56 – 1:39.525
Wood: Motor jedenáct, pozice sedm. Motor jedenáct, pozice sedm.

8/56 – 1:39.177
Wood: A zpátky na motor sedm. Takže mysli na správu vysoké rychlosti, když jsi v provozu. Správa vysoké rychlosti.
Lawson: Rozumím. Teď pořád víc bojuju s předními pneumatikami.
Wood: Rozumím, platí to pro všechny rychlostní rozsahy?
Lawson: Zatím pro většinu rychlostí, hlavně střední a vysoké.

9/56 – 1:39.743
Wood: Displej pět, pozice pět, až budeš moct. Displej pět, pozice pět — to je diferenciál pro vysoké rychlosti. A dej tam zase displej osm a zůstaň aktivní na středním přepínači. Pro informaci, tvoje pneumatiky vypadají ve srovnání s ostatními dobře, jsou v dobrém stavu.
Wood: A přejdeme na strat pět.

11/56 – 1:39.152
Wood: Pokud ten přepínač displeje pět pomohl, máme ještě jeden krok.
Lawson: Rozumím.
Wood: Vypadá to, že Gasly zajel do boxů, takže se to teď možná začne trochu otevírat.
Wood: O kolik tě ta auta před tebou zdržují? O kolik tě brzdí?
Lawson: Docela dost teď. Nemůžu se dostat dost blízko, abych je předjel.

12/56 – 1:38.927
Wood: Dobře, pojďme využít ten volný vzduch. To je Bearman před tebou. On je [vypadne spojení] bude izolovaný.
Lawson: Rozumím.
Wood: Až budeš moct, dej mi aktualizaci balancu.
Lawson: Jen bojuju s nerovnostmi při nájezdu, a se zadkem při výjezdu.

13/56 -1:39.135
Wood: Dobře, doporučení: b-bal šest, b-bal šest.
Wood: Až to půjde, dej mi update klapky.
Lawson: Plus dva.

14/56 – 1:38.801
Wood: Dobře, auto za tebou je teď Hamilton, je na čerstvých tvrdých pneumatikách.

15/56 – 1:39.705
Wood: Liame, znič pneumatiky. Využij je naplno, přestaň je šetřit, využij vše, co pneumatika dá.
Lawson: Dobře, rozumím. Kámo, nemám přilnavost na to, abych s tím bojoval.

16/56 – 1:40.219
Wood: Strat tři, to je Max za tebou. Dobře, Max je za tebou, nech ho projet v zatáčce jedna.

17/56 – 1:40.405
Lawson se stáhne mimo ideální stopu při příjezdu do první zatáčky a zpomalí, Verstappen projede.
Wood: Díky.
Wood: Rozumím tvému komentáři o přilnavosti, monitorujeme možnosti, sledujeme možnosti.
Lawson: Jo, kámo, při nájezdech strašně moc opotřebovávám přední pneumatiky.

18/56 -1:43.770
Wood: Displej pět, pozice dvě. Displej pět, pozice dvě — více otevřít diferenciál.
Wood: Jen potvrď, plus dva na klapce, plus dva na klapce.
Lawson: Ano, přední křídlo, ale výjezdy jsou fakt špatné, nemám trakci.
Wood: Dobře, toto kolo zastavíme. Box, box.
Lawson: Rozumím, box.
Wood: Strat dvanáct v boxové uličce, strat dvanáct.
Lawson zastaví v boxech, přezouvá na střední směs a vyjíždí zpět na trať.

Druhý stint na střední směsi

Ani žlutě označenou sadu se mu nedařilo udržet při životě příliš dlouho, protože oproti Bearmanovi a Strollovi jeho obutí nevydrželo ani 37 kol, než došlo ke značenému opotřebení. Když se Bearman začal po svém pistopu Lawsonovi přibližovat, Red Bull Novozélanďana povolal do boxů znovu. Nicméně Brit jej předjel ještě před nájezdem do boxové uličky.

19/56 – 1:56.168
Wood: Strat deset. Strat deset. Dobře, Bortoleto by mohl být vedle tebe, Bortoleto po levé straně.
Wood: Dobře, displej osm, displej osm.
Lawson: Na výjezdech pořád strašně používám přední pneumatiky.
Wood: Dobře, tak displej pět, pozice jedna, pro uzamknutí diferenciálu při nájezdu. Displej pět, pozice jedna.

20/56 – 1:37.699
Wood: Displej osm, až to půjde.

23/56 – 1:37.642
Wood: Jen abych potvrdil, jsme spokojení s řízením ve vysokých rychlostech, jaký je balanc na výjezdu?
Lawson: Trochu mi to tlačí přes předky a pak dostávám smyky později při výjezdu. Trakce na výjezdu z pomalých zatáček je taky fakt špatná.

25/56 – 1.38.337
Wood: Vidíš tu skupinu před tebou? Jedou vysoké až střední 38, dotahuješ se na ně.

27/56 – 1:38.117
Wood: Auto za tebou je teď Bearman, je na nových středních pneumatikách.
Lawson: Strašně bojuju s přední částí auta.
Wood: Jo, rozumím, kámo. Tak teď využij pneu, použij je naplno, dej do toho všechno.

28/56 – 1:37.626
Wood: Až to půjde, update klapky, update klapky.
Lawson: Asi zase plus tři, ale nechci tím zničit trakci na výjezdech.

29/56 – 1:37.787
Wood: A dává ti smysl spíš tvrdá než střední směs?
Lawson: Asi tvrdá.
Wood: Strat devět, strat devět. Bearman za tebou má DRS. Režim devět, režim devět.

30/56 – 1:42.962
Lawson: Nemám absolutně žádný grip na předku.
Wood: Rozumím, kámo. Jedeme do boxů toto kolo, box, box.

Bearman ho předjede ve vlásence, poté Lawson zajede do boxů.

Třetí stint na tvrdé směsi

Lawsonovo první kolo po výjezdu z boxů na nové sadě tvrdých pneumatik bylo o více než sekundu rychlejší než Verstappenovo, když o 17 kol dříve vyjel z boxů na stejné směsi, a jen o desetinu sekundy pomalejší než kolo Lewise Hamiltona, když o sedm kol později nasadil druhou sadu tvrdých pneumatik.

Rozdíl byl v tom, že oba tito jezdci ve svých následujících kolech zrychlili. Wood svého jezdce povzbuzoval, aby ve výjezdovém kole pořádně zatlačil na pneumatiky, ale Lawson nedokázal najít víc rychlosti a během půl tuctu kol byl opět pomalejší než Verstappen. Po závodě uvedl, že balanc jeho vozu byl dobrý jen na prvním kole po výjezdu z boxů.

31/56 – 1:55.338
Wood: Strat 12 v boxové uličce. Strat 12.
Lawson zajíždí do boxů, přezouvá na tvrdé pneumatiky a vyráží zpět na trať.
Wood: Strat devět. Strat devět.
Wood: Vůz před tebou je Hülkenberg na 11 kol starých tvrdých pneumatikách.

32/56 – 1:35.985
Wood: Kámo, tahle pneumatika je hodně odolná, takže ji teď můžeme využít.

33/56 – 1:36.308
Wood: Dobře, zvaž točivý moment šest pro trakci v nízkých rychlostech. Točivý moment šest pro trakci v nízkých rychlostech.

34/56 – 1:36.627
Wood: Režim šest, režim šest.
Lawson: Přední pneumatiky už fakt odcházejí, ale upřímně, zadní trakce při výjezdu je strašná.
Wood: Rozumím.

38/56 – 1:36.656
Wood: Vím, že je to těžké, kámo, odvádíš fakt dobrou práci.
Lawson: Nemám žádný balanc, absolutně žádný.

39/56 -1:36.552
Lawson: Co se týče pneumatik, je něco, co můžu udělat?
Wood: Díváme se na to.

40/56 – 1:36.654
Wood: Nejlepší možnost, co máme, je otevřít střed. Zkusme se podívat na střed dva, střed dva.

41/56 – 1:36.697
Wood: Jo, vím, že je to těžké, ale doháníš tu skupinu před sebou. Měj je jako cíl.

43/56 – 1:36.653
Wood: Dobře, vidíme vysoké prokluzování zadní části v zatáčkách šest a čtrnáct. Točivý moment osm, točivý moment osm.

47/56 – 1:36.804
Dalších pět minut ticha.
Wood: Dobře, do konce zbývá 10 kol.

49/56 – 1’36.884
Lawson: Jo, přední pneumatiky jsou úplně pryč.
Wood: Rozumím. Po tomhle kole zbývá sedm kol.

50/56 – 1:37.441
Wood: B-bal pět, b-bal pět.

54/56 – 1:37.246
Dalších pět minut ticha.
Wood: Dobře, do konce zbývají tři kola, to je mínus dva na offsetu, mínus dva na offsetu.
Lawson: Rozumím, vůbec nemůžu zatáčet.
Wood: Jo, rozumím, kámo.

Cíl

Poslední bylo ticho, žádná komunikace neprobíhala. Wood se ozval až v posledním kole.

56/56 –  1:37.196
Wood: Poslední kolo.
Šachovnicová vlajka
Wood: Dobře, recharge zapnutý, recharge zapnutý.
Lawson: Oh můj bože, kámo.
Wood: Jo, dneska to byla trochu dřina.
Lawson: Kámo, vydrželo to jedno kolo, balanc byl dobrý jen na jedno kolo, a pak jsem prostě neměl přední pneumatiky, a pak neměl výkon.
Wood: Jo, rozumím, kámo. Vezmeme si z toho ponaučení. Vezmeme si ponaučení z dneška. Máme prosím fail 84? Fail 84. A budu mít pick-up na příjezdu, prosím.
Lawson: Rozumím.
Wood: Jakmile zastavíš, bude to P1 a pak zůstaň v klidu, řeknu ti, kdy přejít na P0.
Wood: A P0.
Wood: Rozumím. Omlouvám se, kámo. Opravu jsem se snažil udělat všechno pro to, abych ti pomohl.