Nedávno se nechal Szafnauer slyšet, že by mělo stát na startovním roštu 12 týmů, s tím, že jeho cílem je přivést svůj vlastní tým. Nyní k tomu podniká už další důležité kroky.
Štítky: Otmar Szafnauer
Zveřejněno 21. 05 2025 — Bára Goldmannová
Příští rok se startovní rošt rozroste o jedenátý tým – americký Cadillac. To ale není podle bývalého šéfa Alpine Otmara Szafnauera dost a na startovní listině by mělo být dvanáct týmů, což je rovněž podle Concordské dohody maximální počet. V rozhovoru, jenž přinesl portál PlanetF1.com, ze začátku května Rumun vzpomínal na své začátky ve formuli 1 v devadesátých letech minulého století a připomněl, že ještě před jeho nástupem existovala předkvalifikace, z níž se do ostré kvalifikace pro závod kvalifikovalo 26 z 30 jezdců.
Údajně bylo spolu s Cadillacem více zájemců o vstup, ale uspěli pouze Američané. Szafnauer však má vysoké ambice. Dvanáctý tým by chtěl přivést on sám. Nyní Szafnauer dle informací portálu The Race pracuje na projektu už více jak rok. Dokonce by už měl mít i skupinu “vážných lidí”, kteří jsou připraveni zafinancovat dvanáctý tým, a to včetně automobilky, která “je připravena se připojit”.
“Financování je zajištěno. Mohu vám říct, že investoři jsou vážní lidé a mají finanční prostředky na to, aby mohli financovat tým formule 1. Výrobce automobilů, který se také chce připojit k formuli 1, je rovněž připraven. Je to jen otázka správného načasování, abychom skutečně dostali příležitost založit dvanáctý tým. A možná se v blízké budoucnosti objeví i nějaké týmy na prodej.“
Ohledně investorů a dodavatele pohonných jednotek drží vše pod pokličkou. Jediné, co prozradil, je, že investoři jsou otevřeni možnosti odkoupit jeden z existujících deseti týmů, pokud by se některý objevil na trhu – za předpokladu, že “požadovaná nebo dohodnutá cena bude rozumná pro obě strany”.
“Je to těžké, když lidé neprodávají. A chápu proč – blíží se nová Concordská dohoda (na období 2026-2030), všechno už je dohodnuté. A pak je tu devět různých vlastníků, kteří mají odlišné pohledy na život, na formuli 1, na to, jak dlouho chtějí zůstat, i na důvody, proč v F1 jsou. Takže doufejme, že – a snad ne v příliš vzdálené budoucnosti – někteří z nich řeknou: ‚Víš co? Už jsem si své ve formuli 1 odžil, možná je ten správný čas to prodat.‘”
Szafnauer se netají tím, že se chce vrátit jako spoluvlastník týmu – po vzoru šéfa Mercedesu Tota Wolffa, který vlastní 33 % týmu společně s mateřskou společností Mercedesu, firmou Daimler, a chemickou společností INEOS, kterou vlastní spolumajitel Manchesteru United Jim Ratcliffe.
Odhaduje, že mezi založením nového týmu od nuly a koupí již existujícího je rozdíl v nákladech “mezi 10 % a 30 %”, v závislosti na dohodnuté prodejní ceně a potřebných investicích – a to v porovnání s tzv. anti-dilution fondem, který musí noví účastníci formule 1 zaplatit, a kapitálovými výdaji nezbytnými pro nový tým.
Pokud se Szafnauer a jeho investoři rozhodnou budovat tým od základu a ne zkratkou skrze nákup existující stáje, budou závislí na procesu, který zatím ani nezačal.
F1 a FIA dosud neprojevily oficiálně žádný zájem o přijetí dvanáctého týmu na startovní rošt, natož aby otevřely formální výběrové řízení.
Szafnauer zdůrazňuje, že připraven pravděpodobně bude nejdříve v roce 2028 nebo 2029 – “pokud by se nezačalo s náborem hned zítra”. Nejlogičtějším okamžikem pro vstup by podle něj byla změna motorových pravidel, která je předpokládána po skončení příští Concordské dohody v roce 2030.
Předpokládá však, že základní hybridní motory, na nichž jsou postavena současná pravidla i ta od roku 2026, zůstanou v platnosti i po tomto období. Věří tedy, že je možné připojit se ke startovnímu poli i “v průběhu regulačního cyklu”, pokud to bude nutné. Dokonce věří, “že se zdroji, které jsem dal dohromady, bych mohl být konkurenceschopný v relativně krátké době”, a to díky tomu, že má prostředky na to, aby přesvědčil “ty správné lidi”, aby se k němu připojili.
Tvrdí, že zajištěná finanční podpora by mu zajistila nový aerodynamický tunel, nové výzkumné a vývojové centrum, novou továrnu. Je si však dobře vědom toho, že celý proces bude během na dlouhou trať: “Od nuly to pravděpodobně potrvá dva až tři roky – ale během těch dvou až tří let, pokud dáte dohromady správné lidi, můžete zároveň vyvíjet simulační nástroje, které potřebujete k tomu, abyste byli konkurenceschopní, a můžete být do tří až čtyř let konkurenceschopní.”
“Když jsem byl v týmu British American Racing, ve druhém roce (2000) jsme s Benetonem skončili v poháru konstruktérů na děleném čtvrtém místě, a začínali jsme z ničeho – se třemi zaměstnanci. Byl jsem tehdy provozním ředitelem, takže si pamatuji, co všechno to obnášelo. Nevím, kdy nebo zda se proces pro dvanáctý tým otevře, ale pokud se otevře, chci být připraven. A pokud se otevře relativně brzy, pak by roky 2028 nebo 2029 byly realistickým časovým rámcem pro vstup na startovní rošt,” uzavřel šedesátiletý Rumun.