FIA vysvětluje: Proč je svatozář tím nejlepším řešením

Vedoucí orgán formule 1 vydal prohlášení zdůvodňující nasazení systému ochrany hlavy.

2 Štítky: Bezpečnost FIA Halo Zveřejněno 22. 07 2017 — Pavel Fabry

Mezinárodní automobilová federace vydala rozsáhlé prohlášení, ve kterém zdůvodňuje, proč se rozhodla pro příští rok prosadit “svatozář”, jak se přesdívá loni hojně testovanému systému ochrany hlavy jezdců. Řešení popisuje jako “nejlepší” z dostupných možností.

FIA zdůrazňuje, že “vzhledem k závažnosti incidentů (kdy došlo ke kontaktu předmětu s hlavou jezdce) vnímá naprosto jednoznačně, že vývoj řešení zmírňujícího čelní nárazy v oblasti kokpitu je pro FIA prioritou. Došlo rovněž ke spoustě havárií, při kterých se jezdec nárazu těsně vyhnul, jenž podtrhly potřebu konat.”

Federace podotkla, že systém svatozáře vykazoval dobré výsledky při rozsáhlých testech včetně odražení velkých předmětů a že tyto testy zmírnily obavy o viditelnost nebo obtížnost vyprošťování jezdce při nehodě.

“Soustředili jsme se na tři významné typy rizik, kontakt vozu s jiným vozem, kontakt vozu s prostředím a s vnějšími objekty. Testy ukázaly, že v případě incidentů, kdy se vůz srazí s jiným vozem, je svatozář schopna vydržet patnáctinásobek statického zatížení plné hmotnosti vozu (jako kdyby na ní klidně ležel předmět patnáctkrát těžší než celý vůz – pozn. redakce) a byla schopna výrazně zredukovat riziko zranění,” uvádí se v prohlášení.

“V testech srážky vozu s prostředím bylo zjištěno, že svatozář byla schopna v mnoha případech zabránit kontaktu helmy se zdí nebo bariérou, přičemž jako reference byl použit výběr předchozích nehod.

Nakonec, v případu srážky s vnějším předmětem svatozář úspěšně odrazila velké objekty z prostředí kokpitu a zároveň demonstrovala zvýšenou čistou úroveň ochrany proti malým úlomkům.

Navíc, zpětná vazba z rozsáhlého testování na okruzích ukázala, že viditelnost nebyla nijak výrazně ovlivněna a středový pilíř nepředstavoval žádnou výraznou vizuální překážku. Testování na okruzích rovněž neodhalilo žádné problémy týkající se vystupování z vozu, byla provedena řada zkoušek vyprošťování se systémem svatozáře, přičemž byla zformulována přepracovaná procedura zajišťující bezpečné vyproštění.”

Sebastian Vettel během volného tréninku na Velkou cenu Velké Británie na Silverstonu vyzkoušel alternativní řešení využívající průhledný štít, pro nespokojenost byl však test záhy ukončen.

Obdobné řešení nabízel již dříve také Red Bull, který připravil kryt zvaný “aeroscreen”. FIA však vysvětlila, že ten byl zamítnut, protože byl sice “úspěšný v některých oblastech”, ale “další testování vyvolalo pochybnosti o účinnosti tohoto zařízení”.

Diskuse k článku

Napsat komentář