Svatozář do F1 nepatří, říkal před lety. Dnes je za ní Grosjean vděčný
Podle některých stálo za vyváznutím Romaina Grosjeana z nehody ve Velké ceně Bahrajnu štěstí, z objektivního hlediska je však tím hlavním hrdinou systém Halo. Ten byl přitom v roce 2017 terčem kritiky mnoha závodníků, včetně Grosjeana jakožto člena vedení Asociace jezdců.
„Nic takového nepotřebujeme. Jsem proti Halo i proti aeroscreenu, nepatří to do formule 1,“ narážel kromě svatozáře i na druhé diskutované řešení, tedy průhledný štít, jaký můžeme vídat například v sérii Indycar.
Nyní ale francouzský pilot svůj názor změnil. „Pár let zpátky jsem nebyl příznivcem Halo, ale teď si myslím, že je to ta nejlepší věc, kterou formule 1 zavedla. Bez něj bych k Vám už nemluvil,“ řekl jezdec Haasu ve svém vzkazu, který nahrál fanouškům na Instagramu. „Děkuji všem zdravotníkům na okruhu i v nemocnici.“
Prospěšnost svatozáře v tomto konkrétním případě potvrdil i sportovní ředitel F1 Ross Brawn. „Není vůbec žádný pochyb o tom, že Halo bylo faktorem, jenž zachránil Romainův život. Zásluhy musíme připsat všem, kteří tento návrh tehdy prosadili.“
Za těchto okolností není sám aktér havárie jediným, kdo v otázce prospěšnosti Halo otočil. Třeba Jolyon Palmer nyní prohlásil, že takovou nehodu nikdy neviděl a svatozář zachránila Francouzův život.
Dříve přitom tehdejší jezdec Renaultu a nynější televizní expert nešetřil kritikou. „Většina lidí, se kterými jsem se o tom bavil, je proti, ale nikdo to neříká do novin. Líbí se to některým starším, mladším ale ne. Hlavní je, že jsme o tom nikdy nehlasovali, to je lež,“ opřel se tehdy do Sebastiana Vettela, jenž tvrdil, že většina jezdců s novinkou souhlasí.
Čtyřnásobný mistr světa je pak jedním z těch, kteří jsou ve svém názoru konzistentní, a o prospěšnosti Halo hovořil už před třemi lety, kdy neměl pochopení pro odpůrce svatozáře. „Vždycky jsme se poučili z minulosti, z incidentů, které se staly, a snažili jsme se o zlepšení. Tohle by bylo poprvé v lidské historii, kdy bychom dostali lekci a nic nezměnili.“
Grosjean z hororově vypadající nehody vyvázl bez zlomenin či vnitřních poranění, „jen“ s lehčími popáleninami na rukou. „Snad Vám budu brzy moci poslat nějaké zprávy a sdělit, jak to se mnou vypadá.“
Ačkoliv vše dopadlo relativně dobře a čtyřiatřicetiletý pilot by měl být hned v úterý propuštěn z nemocnice, druhý závod na okruhu v Sachíru s určitostí neabsolvuje. Haas už za něj našel náhradníka, jímž bude vnuk Emersona Fittipaldiho Pietro, který v předchozích letech americký vůz testoval.