Strategický hlavolam Williamsu na Monze

Bojoval, a nebo nebojoval s Mercedesem?

3 Štítky: Mercedes Williams Zveřejněno 13. 09 2015 — GPF1.cz

Undercut. Čím dál častěji používané slovo: pilot, který v závodě jede v závěsu za jiným, zastaví v boxech pro novou sadu pneumatik o něco dříve. Vyjeden ven na čerstvé (rychlé) sadě, a dostane se před soupeře poté, kdy i on absolvuje svůj pitstop, protože nebyl na opotřebované sadě pneu tak rychlý.

Právě tímto způsobem odsunul Mercedes oba williamsy Felipeho Massy a Valtteriho Bottase za sebe, a nebýt Rosbergova selhání motoru, na stupně vítězů by se ani  jeden williams nedostal.

Měl tedy Williams udělat něco jinak?

Nico Rosberg pár vozů Williamsu dojel. Není bez zajímavosti, že něco podobného se stalo na Silverstonu, kde se Bottas domáhal „přednosti v jízdě“ a chtěl, aby jej Massa před sebe pustil. Po závodě v Británii pak byl Williams kritizován, že měl aplikovat týmovou režii.

Rosberg zastavil v 18. kole, a to už Williams věděl, že o své pozice přijde. Což se také stalo. Byl to další z řady momentů v posledních dvou sezonách, kdy Williams v závodě působil konzervativním dojmem, a v důsledku toho ztratil pozice, tím pádem cenné body, a nakonec i šanci na vítězství.

Nabízel se třeba scénář, že to bude naopak Massa, který se pokusí o onen ‚undercut‘ vůči Rosbergovi. Ne že by Mercedes poslal Rosberga do boxů s Massou, ale nechal by jej na dráze trochu déle a rozhodně by to život Mercedesu o poznání zkomplikovalo. Za Massou jedoucí Bottas by byl v lepší pozici svému parťákovi případně pomoci.

Že se o žádný krok proti Mercedesu Williams nepokusil je znamením toho, že zastavit v 18. kole bylo pro jejich strategii (a pneumatiky) prostě příliš brzy. Způsobilo by mu to problém na konci závodu. Když už ale viděli, že s Rosbergovým pitstopem ztrácejí půdu pod nohama, měl se Williams naopak pokusit první pitstop odsunout na co nejpozději, s výhledem šanci na konec závodu. Ale Williams neudělal ani to.

Tím, že prostým způsobem reagoval na Rosbergův pitstop tak, že Massu povolali do box, se zbavili jakékoli šance na alternativní úspěch. Tím spíš, když Massův pitstop byl o 0,6 sekundy pomalejší než Rosbergův.

Je to trochu hlavolam: z odevzdané reakce Williamsu na Rosbergův pitstop to skoro vypadalo, že si na Mercedes Williams nevěří, takže se s ním vlastně ani nepokouší bojovat. Na straně druhé tím, že Massa stavěl hned po Rosbergovi, tedy že Williams reagoval právě na něj, se zdálo, že Williams nějakým způsobem s Mercedesem bojuje.

V posledních letech ale ve formuli 1 platí, že se soupeřem nelze bojovat kopírováním jeho strategie. Protože to výsledky jednoduše nepřináší.

Strategický a taktický přístup Williamsu si v dalších závodech určitě zaslouží bližší pozornost.

Williams, Mercedes, Silverstone

Diskuse k článku

3 komentáře: “Strategický hlavolam Williamsu na Monze”

  1. Esprit napsal:

    No jo. Lordi a velkopodnikatele, si nechavaji protahnout svoje kousky (stejny jak dostihy). Bakalu ani Babise auta nebavi 🙂

    Tomáš Richtr:
    Z revivalu plánujeme nějaké materiály A Británii tu jejich tradici neuvěřitelně závidím Ostatně na videu vpravo nahoře je to dost vidět

  2. Tomáš Richtr napsal:

    Z revivalu plánujeme nějaké materiály 🙂 A Británii tu jejich tradici neuvěřitelně závidím 😉 Ostatně na videu vpravo nahoře je to dost vidět 🙂

  3. Esprit napsal:

    Kdo nevidel Goodwood revival bezte na YT , protoze letos se vazne povedl. MAZEC. A uprime, nerikam to skoro vubec, ale krasne jde videt, ze F1 dela neco blbe. Mam ji rad i tak, ale boze ten rozdil v zabave. A to se nebavim o jezdcich, kteri si jizdu v tech veteranech uzivaji.
    60 leta zlatej vek motorismu celkove. My lidi mame proste potrebu do vseho starat, i kdyz to perfektne funguje. Porad zmeny za kazdou cenu

Napsat komentář