Stížnost k Evropské komisi: Co bude dál?
Možná vůbec nic!
Týmy Force India a Sauber napnuly všechny síly v boji za rovnoprávné podmínky ve formuli 1, zejména ve vztahu k rozdělování finančních odměn. O podnětu k Evropské komisi, která je zodpovědná za dohled nad volným trhem a má eliminovat nezdravé kartelové dohody, se hovořilo během léta. Nyní došlo na reálnou stížnost. Původně se ke dvěma týmům přidal i Lotus, který ale brzy přejde do rukou továrního Renaultu.
Hlavním předmětem stížnosti je skutečnost, že silnější týmy berou na odměnách více než ty slabší. Problémem je také způsob, jakým je F1 řízena. To se děje skrze Strategickou skupinu, která ale zastupuje opět zájmy jen etablovaných týmů většinou krytých automobilkami.
Tento způsob řízení a odměňování je – pravda – popsán v dílčích smlouvách, které týmy mají uzavřeny se společností CVC a Berniem Ecclestonem. Jejich platnost je do roku 2020. Ecclestone tyto smlouvy potřeboval, aby se pokusil z F1 vytvořit veřejně obchodovatelnou společnost na singapurské burze.
Co bude po podání stížnosti následovat? Při pohledu zvenčí dlouho nic, přinejmenším v řádu týdnů a měsíců. Poslanec britského parlamentu podal podobnou stížnost po pádu týmu Caterham, ale odpovědí mu bylo, že stížnost musí podat někdo z účastníků – tedy tým F1. Což se stalo. Původní pokus o podobné vyšetřování ze strany Evropské komise byl tedy zahuben hned v počátku.
I nyní je ale prý dost velká pravděpodobnost (podle zákulisních informací 70 na 30), že i nová žádost o prošetření bude zamítnuta. Důvod je hlavně politický. F1 je obrovský obchodní, finanční a politický kolos. A začít s ním soupeřit, na to je potřeba hodně času a odvahy. Problémem také může být, že ten, kdo si stěžuje (de facto jde o byznysmeny Vidžaje Mallyu a Petera Saubera), kteří si u Evropské komise stěžují na to, že nemají více peněz, než mají nasmlouváno. Což v přísném měřítku není ani případ pro EU. Musely by být údajným kartelovým jednáním ohroženy stovky, tisíce pracovních míst a ohrožen by musel být veřejný zájem. Právníci týmu Force India a Sauber toto budou muset nějak prokázat.
Týmy v roce 2012 smlouvy podepsaly dobrovolně a o podmínkách přerozdělování peněz a rozhodovacích procesech dobře věděly.
Pokud se EK rozhodne případem se dále zabývat, strana Bernieho Ecclestona bude vyzvána k “podání vysvětlení”, což je administrativně obrovsky náročný proces, který sám o sobě potrvá velmi dlouho.
Také proto je Bernie Ecclestone v klidu. Buď věci zůstanou tak, jak jsou, když se EU odmítne případem zabývat, a nebo se sepíší nové kontrakty, které budou “spravedlivější”. To je ale hudba příliš daleké budoucnosti.
Diskuse k článku