Štěrkové plochy jako limity tratě nemohou fungovat všude

Líbila se vám koncepce okruhu v Mugellu – tudíž minimum asfaltových zón a maximum štěrkových kačírků – na většině závodních okruhů? Mugello je v tomhle ohledu jedna z mála tratí, kde tento koncept funguje. Podle ředitele závodu Michaela Masiho tento koncept nelze aplikovat na všechny závodní okruhy.

Štítky: FIA Zveřejněno 17. 09 2020 — Petr Čermák

Na většině závodních okruhů musí ředitel závodu před začátkem závodního víkendu oznámit, kde budou kontrolovány limity tratě. Za obrubníkem se totiž nenachází ani štěrk, ani tráva, ale asfaltová plocha. V Mugellu tomu tak nebylo – v oficiální zprávě před GP Toskánska stálo, že „limity trati nebudou hlídány na výjezdu ze zatáček 3, 5, 9, 11 a 15, jelikož jsou tyto limity definovány štěrkovou zónou“.

Asfaltové zóny se v letošním roce staly jedním z hlavních témat tiskových konferencí. V Belgii si například Carlos Sainz stěžoval na absenci travnatých částí, které okruh Spa-Francorchamps lemovaly. Důvodem jejich odstranění byla snaha okruhu získat licenci FIM (Mezinárodní motocyklové federace).

Není překvapením, že právě Carlos Sainz byl z Mugella nadšený. Španěl preferuje štěrkové zóny, asfaltové zóny by eliminoval na minimum. „Je skvělé opět vidět štěrkové zóny,“ prohlásil Sainz. „FIA by mohla získat důvěru a aplikovat je i na jiné tratě, kde se trápíme s hlídáním limitů.“

Jak se ale zdá, Mugello bylo unikátem. Podle ředitele závodu Michaela Masiho nelze podobný koncept aplikovat i na další závodní okruhy. „Nemůžeme je mít všude,“ prohlásil Masi. „Tenhle koncept nesedí na všech okruzích, říkám to pořád. S každým majitelem okruhu musíme přijít na odpovídající řešení.“

„S jezdci jsme tuto problematiku prodiskutovali. Žádají po nás moc, pokud chtějí štěrkové zóny všude. Nemůžeme to na každém okruhu řešit tímto způsobem.“

Se zajímavým návrhem přišel čtyřnásobný šampion Sebastian Vettel. Podle něj by mohlo ředitelství závodu zavést malý štěrkový pruh, který by byl situovaný mezi samotnou tratí a asfaltovou výběhovou zónou za ní.

„Když vyjedete ze závodní trati, jste za to potrestán. Jako jezdci to podle mého názoru preferujeme,“ myslí si Sebastian Vettel. „Je to pak mnohem jednodušší. Je mi ale jasné, že musíme vybalancovat poměr mezi asfaltem a štěrkem, kdyby náhodou došlo k nějaké havárii.“

„Možná bychom mohli zavést přechodné řešení – štěrkový pruh. V takovém případě nemůžete vyjet mimo trať, nic vám to nepřinese. Asfaltová zóna by mohla být menší, tudíž bychom mohli fanoušky dostat blíže k závodní trati. Učinili bychom to bezpečnější i pro nás jezdce, auto by totiž na štěrkovém pruhu zpomalilo.“

„Není to jednoduchý problém, ale musím říct, že asfalt kolem trati odebírá okruhům charakter a pro nás jezdce je to pak jednodušší – za chybu nejsme potrestáni, takže limity trati posouváme dál a dál.“

Lewis Hamilton je zesměšňován, protože věří, že sníží svou uhlíkovou stopu s novým elektrickým Mercedesem nejvyšší třídy