Sté výročí legendární Monzy a její významné okamžiky

Veleznámý okruh v Monze má speciální výročí. Před sto lety – v září 1922 se zde uskutečnily první závody. Tradice a odkaz známé trati přetrvává do dnes. Před závodním víkendem v Itálii není lepší příležitosti, jak si popsat historii tamního okruhu.

Štítky: GP Itálie Monza Zveřejněno 9. 09 2022 — Vašek Štěpánek

Počátky

S nápadem postavit vlastní závodní okruh, který by hostil vícero druhů závodů přišel italský automobilový klub v Miláně. Společnost chtěla oslavit výročí 25 let od svého založení ve velkém stylu, a tak se rozhodlo o výstavbě nové závodní trati.

Práce započaly 15. května 1922 a dokončeny byly po pouhých 110 dnech. Před sto lety nebylo obvyklé mít vlastní závodní okruh, natož aby práce na něm byly takhle rychlé. Monza se po tratích v Brooklands a Indianapolis stala třetím závodním okruhem na světě.

Poprvé na Monze

Významný den přišel 3. září 1922, právě tehdy se na zbrusu novém okruhu odjel první závod v historii. Vyhrál ho nejznámější italský závodník své doby – Pietro Bordino. O týden později se po okruhu proháněly motorky – závod vyhrál Amedeo Ruggeri s Harley Davidson 1000.

Chrám rychlosti

V roce 1929 se na okruhu překonala hranice přes 200 km/h a držitelem tohoto rekordu se stal Achille Varzi s Alfou Romeo P2. Závodník byl ve své době na trati tak úspěšný, že se zvažovalo přejmenování okruhu na ‚Varzodromo di Monza‘.

S vývojem závodních vozů a lepší technologie začaly na Monze padat další rychlostní rekordy. Držitelem je nyní Kimi Räikkönen, který v roce 2018 získal pole position s kolem, jehož průměrná rychlost vyšplhala až na 263,58 km /h.

V období druhé světové války se na Monze samozřejmě nezávodilo. Největším závodním podnikem byl v té době závod v nedalekém Turíně. Na Monzu se nejmodernější závodní vozy vrátily až v roce 1948.

Stálice moderní F1

V roce 1950 vznikla formule 1, v tom roce hostila Monza poslední závod šampionátu, tehdy se jelo pouhých sedm závodů za sezonu. Podnik vyhrál Nino Farina na Alfě Romeo a stal se také prvním šampionem nově vzniklého šampionátu.

Monza je stálicí formule 1. Kromě roku 1980, kdy Velkou cenu Itálie hostila Imola, byla známá trať nepostradatelnou součástí kalendáře, a to i v roce 2020. Před dvěma lety na tom Itálie nebyla dobře kvůli celosvětové pandemii, nakonec se v zemi odjely tři závody.

Těsný finiš

V roce 1971 na Monze vznikl rekord, který se bude těžko překonávat. O vítězství ve Velké ceně bojovalo hned pět pilotů. V cíli chrámu rychlosti první dva z nich (Petera Gethina a Ronnieho Petersona) dělila jedna setina sekundy.

Rychlost a bezpečnost

V roce 1972 byly na trať přidány dvě nové šikany, které měly snížit průměrnou rychlost na okruhu, a hlavně kvůli nim musel pilot zpomalit i před dvěma rychlými zatáčkami (Curva Grande a Curva Ascari).

Šlo o první větší úpravy na trati. V průběhu let se trať dále upravovala potřebám nových, také moderních, a hlavně rychlejších vozů. Evoluce postupně pokračovala do podobizny, kterou máme na Monzu v dnešní době.